روزهای سرد بورس فرا رسید/افت 4 درصدی شاخص در یک هفته

خبرگزاری پانا:سرانجام پس از سپری شدن روزهای داغ بورس از ابتدای سال تا کنون روزهای سرد تالار شیشه ای فرارسید و شاخص بورس تهران طی دو هفته گذشته به ارقام دو ماه گذشته خود بازگشت.

کد مطلب: ۱۷۸۳۶۴
لینک کوتاه کپی شد

ایسنا نوشت:

شاخص بورس تهران پس از صعود های پی در پی و شگفت انگیز از ابتدای سال تا کنون، با تجربه یک هفته سراسر منفی روی دیگر خود را به سرمایه گذاران نشان داد و به میزان 60 روز عقب نشینی کرد.

به این ترتیب با عقب نشینی شاخص کل بورس تا مرز 81 هزار واحد، بازدهی بورس از ابتدای سال تا کنون به 115 درصد رسید که علی رغم کاهش بازدهی بورس نسبت به هفته های گذشته، اما همچنان این میزان بازدهی یک رکورد شگفت انگیز در مقایسه با کلیه بازارهای موازی به شمار می‌رود.

به این ترتیب دماسنج بازار سرمایه در هفته گذشته 3268 واحد معادل 3.8 درصد افت کرد و از 85 هزار و 296 واحد به 82 هزار و 28 واحد رسید و از ابتدای سال تا کنون رشد 43 هزار واحدی را تجربه کرد.

نوسانات شدید بورس تهران در دو هفته گذشته تحت تاثیر ابهامات لایحه بودجه 1393، احتمال افزایش نرخ حامل‌های انرژی، افزایش سقف تسهیلات مسکن، تغییرات مدیریتی در سازمان بورس و همچنین عرضه‌های سنگین خصوصی‌سازی و انتقال تعدادی از شرکت‌های بازار پایه به بازار توافقی بود که منجر به متشنج کردن جو بورس تهران و کاهش معنا دار قیمت سهام شرکتها شد.

این در حالی است که به گفته ی کارشناسان علی رغم کاهش معانادار قیمت سهام شرکتها در بورس تهران، اصلاح بازار در مقطع کنونی کمک زیادی به ایجاد تعادل در بازار سرمایه و کاهش نسبت قیمت به درآمد کرد؛ زیرا با افزایش P/E بورس تا سطح 9 مرتبه،احتمال تشکیل حباب در بورس تهران وجود داشت بدین جهت بورس به اصلاح قیمت ها نیازمند بود.

به این ترتیب علاوه بر افت شدید شاخص بورس در دو هفته گذشته و ریزش 7000 واحدی این متغیر، ارزش و حجم معاملات بازار نیز در هفته گذشته با کاهش معاناداری مواجه شد. به طوری که در هفته گذشته ارزش و حجم معاملات به ترتیب 43 و 46 درصد افت کرد و در مجموع 2731 میلیون سهم به ارزش 11 هزار و 884 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

همچنین دفعات معاملات نیز با کاهش 33 درصدی مواجه شد و تعداد خریداران سهام 20 درصد کاهش یافت و به 132 هزار و 678 نفر رسید.

از دیگر اتفاقت مهم بازار سرمایه در هفته گذشته ارائه گزارش 9 ماهه شرکتها بود به طوری که در هفته گذشته اکثر شرکت‌های بورسی گزارش عملکرد نه ماهه خود را به بازار اعلام کردند ولی مجموع پیش‌بینی سود شرکت‌های بورسی طی این گزارش‌ها تغییر خاصی نکرد و انتظارت سهامدارن مبنی بر تعدیلات مثبت سود شرکتها برآورده نشد.

همچنین در هفته گذشته پس از مدتها عرضه اولیه در بورس تهران انجام و 10 درصد از سهام هلدینگ دارویی تامین به نام تیپیکو با قیمت 600 تومان کشف قیمت شد اما عرضه سهام این شرکت با قیمت معقول نیز نیز نتواست بورس را به ادامه مسیر صعودی تشویق کند.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار