در دومین شب جشنواره موسیقی بخش سرود چه گذشت؟

دانش‌آموزان محور سرود فجر

«سلام فرمانده ۳» منتشر می‌شود

تهران (پانا) - دومین شب جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، با اجرای دو گروه سرود و اعلام انتشار «سلام فرمانده 3» به تنظیم احسان جوادی به پایان رسید.

کد مطلب: ۱۴۵۹۳۲۸
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان محور سرود فجر

دومین روز از جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در بخش سرود، میزبان دو گروه از تهران بود. بخش سرود در جشنواره امسال، به همیت مرکز سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با برنامه‌هایی متنوع در کوشک هنر برگزار می‌شود.

گروه سرود «نغمه سپیدار» به سرپرستی زهرا مجردفرد و گروه بین‌المللی «اسرا» به سرپرستی حکمت‌الله صادقی راس ساعت 18:30 در کوشک باغ هنر به رقابت پرداختند.

گروه سرود پسرانه «اسرا»
اولین گروهی که در روز 24 بهمن ماه روی صحنه رفت گروه سرود «اسرا» بود.

این گروه 15 نفره، قطعات «انتظار یار»، «ایران مقتدر» و «عطر طاها» را برای مخاطبان اجرا کردند. قطعه «ایران مقتدر» به مناسبت دهه فجر و با موضوع ایران، قطعه «انتظار یار» برای امام زمان و «عطر طاها» به مناسبت مبعث رسول‌الله (ص) اجرا شد.

قطعه «انتظار یار» با شعری از قاسم صرافان و آهنگسازی حامد جلیلی و تنظیم مهدی شکارچی برای حاضران اجرا شد.

امیر بلندبالا شاعر قطعه «ایران مقتدر» و آهنگساز و تنظیم کننده آن حسین موسوی بود. همچنین قطعه «عطر طاها» به آهنگسازی و تنظیم احسان جوادی با شعری از ندبه محمدی و سید ابوذر حسینی در سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر سروده شد.

حکمت‌الله صادقی سرپرست این گروه درمورد سال شروع فعالیت این گروه سرود گفت: ما از سال ۸۴ فعالیتمان را شروع کردیم. آن زمان خودم یکی از نوجوانانی بودم که در این گروه می‌خواندم و حاج آقا حسینی مسئول گروه بودند که پس از فوت ایشان مسئولیت گروه به من رسید.

وی ادامه داد: گروه «اسرا» تا امروز بیش از ۶۰۰ قطعه سرود تولید کرده که ۴۰۰ تا از این قطعات به صورت نماهنگ تولید شده است. در چند سال گذشته با ارگان‌های مختلفی مانند بسیج، ارتش، صدا و سیما و سپاه همکاری کرده‌ایم. همچنین پنج مرتبه بچه‌ها برای رهبر معظم انقلاب برنامه اجرا کردند. در کشورهای مختلفی چون لبنان، مدینه پاکستان، عربستان و عراق هم روی صحنه رفته‌ایم. هرسال بچه‌های ما در پیاده‌روی اربعین حضور دارند و در موکب‌ها و مسیر پیاده‌روی برای عموم اجرا می‌کنند.

سرپرست گروه «اسرا» خاطر نشان کرد: درحال حاضر ۲۰۰ نوجوان فعال در گروه فعالیت می‌کنند، سن گروه نوجوانان ما از ۱۰ تا ۱۸ سال است همچنین گروه بزرگسال هم داریم که آقایان ۱۸ تا ۳۵ سال هم حضور دارند. بچه‌هایی که دوست دارند در گروه سرود ما حضور داشته باشند می‌توانند از طریق فضای مجازی یا سایت ما ثبت نام کنند. ضمن اینکه ما در مدارس مناطق مختلف استعدادها را شناسایی می‌کنیم.

وی در پایان سخنانش با اشاره به نحوه حضور خود در این جشنواره گفت: معمولا گروه‌های سرود به صورت خودجوش کارشان را انجام می‌دهند ما هم از مسجد کارمان را شروع کردیم، برای جشنواره هم اطلاعی نداشتیم اما مسئولین جشنواره زحمت کشیدند اطلاع رسانی کردند و با ما تماس گرفتند، ما هم اعلام آمادگی کردیم.

گروه سرود دخترانه «نغمه سپیدار»

«نغمه سپیدار» گروه بعدی بود که روی صحنه رفت و قطعات خود را اجرا کرد.

اولین قطعه‌ای که توسط این گروه اجرا شد «مهربونم» با شعری از قاسم صرافان و تنظیم و آهنگسازی محسن آرما بود.

«بیا بابا» و «مدال افتخار» قطعات بعدی بودند که با شعری از سیدفرشته حسینی و تنظیم محسن آرما در مورد حضرت رقیه (س) و حجاب سروده شدند.

زهرا مجردفرد سرپرست این گروه درمورد دختران «نغمه سپیدار» توضیح داد: حدود ۴ سال است که فعالیت می‌کنیم و گروه سنی بچه‌های ما از 6 سال تا ۱۵ سال است.

دختربچه‌ها بسیار علاقه‌مند به سرود هستند و به ما همیشه پیشنهاد می‌شود که عضو جدید بگیریم برای همین من حتی یک بار هم که شده به همه بچه‌ها اجازه تست صدا می‌دهم. در طول سال‌های فعالیتمان هم موفق به ضبط 30 قطعه شده‌ایم.

مجردفرد درمورد نحوه انتخاب اعضای این گروه گفت: سعی می‌کنم دخترانی که صدای نزدیک‌تری به هم دارند را انتخاب کنم. بیشتر تلاشم بر صداسازی است و از فالش‌خوانی‌ها جلوگیری می‌کنم.

در پایان، از احسان جوادی آهنگساز فعال سرودهای مذهبی تقدیر شد، جوادی پس از دریافت لوح‌تقدیر خود از انتشار قطعه «سلام فرمانده 3» خبر داد.

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به ریاست امیرحسین سمیعی و دبیریِ رضا مهدوی از 23 تا 28 بهمن در بخش‌های مختلف در حال برگزاری است.

در طول روزهای برگزاری جشنواره موسیقی فجر، بخش سرود به همت دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کوشک باغ هنر هر شب از ساعت 18:30 میزبان علاقمندان موسیقی و حوزه سرود خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار