معاون امور اقامه نماز اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش:
۳۱۰۰ مدرسه در طرح پیوند مسجد، منزل و مدرسه مشارکت دارند
تهران (پانا) - معاون امور اقامه نماز اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از فعالبودن ۳۱۰۰ مدرسه در طرح پیوند مسجد، منزل و مدرسه خبر داد.
رضا بهشتی معاون امور اقامه نماز اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در بازدید از خبرگزاری پانا، با بیان اینکه یکی از اولویتهای مهم وزارت آموزش و پرورش ترویج فرهنگ اقامه نماز در مدارس برگرفته از اسناد بالادستی مثل قرآن و منویات مقام معظم رهبری است، گفت: «بر این اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند جامع توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز در مراکز و مدارس دولتی و غیردولتی، برنامههای وزارت آموزش و پرورش تدوین و کارشناسی شده و به صورت برنامههای دوسالانه تصویب و ابلاغ میشود.»
بهشتی گفت: «برنامههای اقامه نماز در وزارت آموزش و پرورش براساس اسنادی که ذکر شد، تهیه میشود و ستاد اقامه نماز کارشناسی آن را انجام میدهد و به تایید حجتالاسلام قرائتی نماینده مقام معظم رهبری در ستاد اقامه نماز و رییس ستاد اقامه نماز میرسد. مقام عالی وزارت و نماینده رییس جمهور نیز در امر اقامه نماز این تفاهمنامه را تایید میکنند و ما آنها را ابلاغ کرده و در مدارس استانها و مناطق عملیاتی میکنیم.»
معاون امور اقامه نماز اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در ادامه ساختار اجرایی اقامه نماز در وزارت آموزش و پرورش را قدرتمندترین ساختار بین دستگاههای اجرایی کل کشور دانست و افزود: «ما شورای عالی اقامه نماز را در وزارت آموزش و پرورش داریم که در راس آن وزیر آموزش و پرروش رئیس این شورا هستند. اعضای شورای معاونین نیز عضویت این شورا را دارند. حجتالاسلام قرائتی و نماینده رییسجمهور از چندین دستگاه برونسازمانی در این شورا عضویت دارند. متناظر همین مسئله در استانها مدیرکل یا در منطقه مدیر منطقه در راس کار است و حتی در مدرسه به صورت هیئتهای اندیشهورز، برنامههای نماز براساس زیستبوم و شرایطی که وجود دارد، عملیاتی میشود.»
وی ادامه داد: «اکنون برنامههای محوری ما در قالب نور چشم در کشور عملیاتی شده و تاثیرات خوبی را در امر اقامه نماز داشته است و در آن چندین طرح مانند محراب، پیوند مسجد، منزل و مدرسه، طرح گفتمان دینی و جشن بندگی که اکنون برآیند این کارهای فرآیندمحور را میتوان در جشن فرشتهها با حضور مقام معظم رهبری مشاهده کرد و در ۱۰۰ درصد مدارس این جشنهای تکلیف در حال برگزاری است. صرفا جشن تکلیف نیست که بر فرض مثال لباسی را تهیه کنیم و به صورت آیینی آن را اجرا کنیم؛ بلکه این جشن فرآیندمحور است و از یک نقطه شروع شده و نقطه سرانجام آن، همان روزی است که جشن برگزار میشود. یعنی دانشآموزان با مرجعیت تقلید آشنا میشوند و آموزشهای لازم در رابطه با احکام و آداب و اسرار نماز را دریافت میکنند. این آموزشها در مدارس دخترانه از طریق آموزگاران پایه سوم ابتدایی و در مدارس پسرانه از طریق معلمان پایه هفتم و هشتم صورت میگیرد.»
بهشتی با اشاره به تاسیس باشگاه موذنان دانشآموزی با هدف احیای سنت ندای اذان زنده در مدارس و اماکن، اذعان کرد: «هر سال یک برنامهای را جریانسازی و نهادینه میکنیم و با قوت به پیگیری آن میپردازیم. قوت شروع کار ما باعث جریانسازی آن برنامه میشود. درنتیجه هم حمایت حاکمیتی برای آن ایجاد میشود و هم پذیرش شهروندی اتفاق میافتد. این دو اتفاق در کنار هم قوت کار را نشان میدهند.»
معاون امور اقامه نماز اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: «یک فرصتهایی وجود دارد که وظیفه ما این است تا با هنر خودمان آنها را تبدیل به ظرفیت کنیم. فرصتهای برون سازمانی مثل ستاد اقامه نماز و مراکز تخصصی که در این ستاد وجود دارد و حتی خود شخص استاد قرائتی برای ما یک فرصت محسوب میشود.»
وی در ادامه گفت: «همه باید به کمک آموزش و پرورش بیایند. باید تربیت با جامعه پیوند بخورد. پیوند اقامه نماز با جامعه، مسجد و منزل نیز باید تعریف شود. رسانهها، خبرگزاریها و موسسات فرهنگی باید دست به دست هم دهند و با خلوص نیت و بدون انتظار مالی این کار را انجام دهند زیرا تاثیر دارند.»
بهشتی در پایان افزود: «ما اکنون در سطح وزارتخانه نباید دنبال آمارگرایی و آرمانگرایی باشیم. حدود ۳۱۰۰ مدرسه درگیر طرح پیوند هستند. یعنی مجاور مدرسه بچهها به مسجد میروند یا در مدرسه، مسجد مفصلی داریم که در اینجا جامعه محلی به روی کار میآید. حتی به دنبال الگوسازی مسجد جوانمحور موفق هستیم. امنترین جا برای بچهها، مسجد است که هم نقش مدرسه را ایفا میکند و هم نقش دانشگاه.»
ارسال دیدگاه