عضویت ایران در انجمن بین المللی خون های نادر

خبرگزاری پانا: فریدون علاء نخستین مدیر عامل سازمان در نشستی صمیمانه با حضور مدیر عامل سازمان و جمعی از معاونان و مدیران در جریان پیشرفت ها و دستاوردهای سازمان قرار گرفت.

کد مطلب: ۱۴۵۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مدیر عامل سازمان انتقال خون در این دیدار ضمن خوش آمد گویی به پدر انتقال خون ایران وی را در جریان دستاوردهای سازمان قرار داد.

دكتر پورفتح‌اله، با اشاره به ارسال سالانه 150 هزارلیتر پلاسما و به دست آوردن IVIG، آلبومین و فاکتور 7و8 گفت: امروز انتقال خون ایران در دنیا جایگاه ویژه ای دارد.

وی با اشاره به اهدای 100 درصد داوطلبانه خون در کشور گفت: هم اکنون به رقم 27 اهدا کننده به ازای هر 1000 نفر جمعیت رسیده ایم که ما را در وضعیت ممتازی قرار می دهد و از بدو تاسیس سازمان تا کنون 37 میلیون واحد خون اهدا شده است که تا سال آینده که 40 سالگی سازمان را جشن می گیریم این رقم به 40 میلیون واحد خواهد رسید.

در بخش دیگری از این دیدار دکتر امینی معاون تضمین کیفیت و کنترل کیفی سازمان انتقال خون نیز از استقرار GMP در مراکز انتقال خون کشور خبر داد و گفت: این فرایند سبب شد که نظارت بین المللی بر صنعت پلاسما سبب ارتقای استانداردهای پایگاههای انتقال خون کشور شود.

جمالی مدیر کل دفتر نظارت فنی و خدمات آزمایشگاههای مرجع نیز ضمن اشاره به موفقیتهای مراکز سپاس و بانک خون بند ناف گفت: تا کنون 6 مورد پیوند موفق از بانک خون بند ناف و 5 مورد پیوند موفق از مرکز سپاس داشته ایم که خاص بودن این نوع پیوند به خاطر تطابق پیوند از اهدا کننده غیر فامیل بسیار مورد توجه است.

وی اعلام کرد هم اکنون بیمارستانهای طالقانی و مفید نیز به جمع بیمارستانهایی پیوسته اند که به زودی همكاری‌های متقابل با آنان آغاز خواهد شد.

مصطفی مقدم مدیر آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی و مسوول طرح ملی خونهای نادر نیز در این دیدار در مورد موقعیت ایران و موفقیتهای کسب شده در زمینه خونهای نادر توضیح داد.

وی اعلام کرد هم اکنون در سازمان خونهای نادر در فریزرهایی با دمای 80 درجه زیر صفر نگهداری می شود و یک واحد برای ذخیره نیز موجود است که در گاز ازت مایع تا 24 ساعت بدون برق می تواند سلامت این خونها را تضمین کند.

وی افزود: ازت را شرکت پالایش و پژوهش خون تولید می کند و در این زمینه خود کفا هستیم.

مقدم از عضویت ایران در انجمن بین المللی خونهای نادر خبر داد و گفت ما تنها کشور در منطقه خاور میانه هستیم که به عضویت این انجمن در آمده ایم و با عضویت 750 نفر در بانک خونهای نادر به شبکه جهانی خونهای نادر وصل شده ایم .

در ادامه دکتر امینی معاون تضمین کیفیت و کنترل کیفی سازمان تنها مشکل موجود در بازرسی ها را مربوط به امکانات ساختمانها عنوان کرد و گفت که برخی از پایگاهها مناسب انتقال خون ساخته نشده اند.

وی افزود: مطابق گزارشهای بازرسان بین المللی فرایندهای انتقال خون و استحصال پلاسما در ایران با بالاترین استانداردهای جهانی انجام می شود و هم اکنون امکانات الایزا و اتوماسیون در 31 مرکز انتقال خون کشور برقرار است و از این طریق اعتبار فرایندها بسیار بالا رفته است.

همچنین دکتر صیقلی مدیر روابط بین الملل سازمان نیز گزارشی از فعالیت های سازمان درعرصه بین الملل ارائه داد.

وی ضمن اشاره به موفقیت ایران در استاندارد سازی فرایندها و آموزش و تحقیقات انتقال خون در منطقه مدیترانه شرقی - EMRO از ثبت انتقال خون ایران به عنوان مرکز همکاری های سازمان جهانی بهداشت جهانی خبر داد و افزود: همکاری های آموزشی و تحقیقاتی که با انتقال خون عراق، افغانستان، سودان و سایر کشورهای منطقه داشته ایم سبب شده است تا سیستم انتقال خون ایران مرجع و الگویی برای منطقه به شمار رود.

در این دیدار دکتر علاء از بخشهای مختلف سازمان بازدید کرد و با دیدن توسعه و پیشرفت انتقال خون، نهال نوپایی که حدود 40 سال پیش در ایران کاشته بود، و امروز به درختی تناور بدل شده است، ابراز مسرت و افتخار کرد و گفت: وقتی انسان این دستاوردها را می بیند از حس غرور ملی سرشار می شود. امروز انتقال خون ایران یک سرو گردن بالا تر از منطقه و بسیاری از کشورهای دنیا ایستاده است و مایه افتخار همه ماست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار