جام ملت‌های آسیا۲۰۲۳؛

فینال عربی جام هجدهم؛ ناکامی بر چهره شرقی‌ها

شتر، هدیه یک هوادار به اکرم عفیف

تهران (پانا) - تیم‌های ملی فوتبال قطر و اردن در حالی امروز در فینال جام ملت‌های آسیا به مصاف هم می‌روند که برای سومین بار شاهد یک فینال تمام عربی خواهیم بود.

کد مطلب: ۱۴۴۷۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد
فینال عربی جام هجدهم؛ ناکامی بر چهره شرقی‌ها

جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به ایستگاه پایانی خود رسیده است و تیم‌های فوتبال ایران، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی و عربستان، در ایستگاه‌های مختلف از قطار جام ملت‌ها پیاده شدند.

امروز ساعت 18:30 به وقت ایران، دیدار پایانی جام هجدهم با رویارویی قطر و اردن به پایان خواهد رسید. با توجه به شگفتی‌سازی اردنی‌ها، قطری‌ها با این همه هزینه، نگران خروج جام قهرمانی از این کشور هستند. این دیدار را مانینگ داور چینی این دور از رقابت‌ها قضاوت خواهد کرد.

تیم ملی قطر که در مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌ها مقابل فلسطین قرار گرفت، با قضاوت مانینگ موفق شد این تیم را ۲ بر یک شکست دهد. ورزشگاه لوسیل محل افتتاحیه و اختتامیه این دور از رقابت‌هاست و تیم ملی قطر در نخستین بازی با عنوان افتتاحیه در این ورزشگاه موفق شد با حساب ۳ بر صفر لبنان را شکست دهد و باید دید در بازگشت به این ورزشگاه مجدد موفق به پیروزی مقابل پدیده جام خواهد شد یا خیر.

تیم ملی قطر با آمار ۱۰۰ درصد برد به فینال رسید. آن‌ها در گروه A رقابت‌ها ابتدا مقابل لبنان ۳ بر صفر برنده شدند و در دیدار‌های دوم و سوم مقابل تاجیکستان و چین به برتری یک بر صفر دست یافتند. پس از صعود به عنوان تیم نخست در یک‌هشتم به مصاف فلسطین رفتند و با نتبجه ۲ بر یک به پیروزی رسیدند و در یک‌چهارم حریف ازبکستان شدند و پس از تساوی در ۱۲۰ دقیقه در ضربات پنالتی ۳ بر ۲ مقابل ازبک‌ها به برتری رسیدند.‌عنابی‌ها در نیمه نهایی حریف یوز‌های ایرانی شدند و موفق شدند در این بازی نیز به برتری ۳ بر ۲ دست پیدا کنند.

یاران حسین عموته، سرمربی اردن در این دور از رقابت‌ها ۴ برد، یک باخت و یک تساوی نیز به دست آورد. آن‌ها در گروه E رقابت‌ها در بازی نخست مقابل مالزی موفق به پیروزی ۴ بر صفر شدند و در بازی دوم به تساوی ۲ بر ۲ مقابل کره‌جنوبی رضابت دادند و در دیدار آخر دور گروهی تن به شکست یک بر صفر مقابل بحرین دادند تا به عنوان تیم سوم گروه صعود کنند. اردن در یک‌هشتم موفق شد تیم ملی عراق را ۳ بر ۲ شکست دهند و در دور بعدی با غلبه بر تاجیکستان در نیمه نهایی حریف کره‌جنوبی شدند که بر خلاف پیش‌بینی‌ها موفق شدند با نتیجه قاطع ۲ بر صفر یاران سون را شکست دهند و به فینال برسند.

سال ۲۰۰۷ تیم‌های عربستان و عراق به فینال رسیدند و برگزارکننده دومین فینال تمام عربی جام ملت‌های آسیا بودند که در آن بازی عراق یک بر صفر برنده شد و جام قهرمانی را بالای سر برد ، بعد از جام ملت‌های ۱۹۹۶ عربستان و امارات به دیدار نهایی راه یافته بودند که عربستانی‌ها در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ بر ۲ پیروز شدند. برای سومین با دیدار قطر - اردن، ۲ تیم عربی در تاریخ این جام در فینال مقابل هم قرار می‌گیرند.

نبرد موسی التماری و اکرم عفیف یکی از حاشیه‌های دیدنی این جام خواهد بود. اردنی‌ها نزدیک به یک ماه پیش در یک دیدار دوستانهریال تیم فوتبال قطر را شکست داده‌اند. بای دید مارکز اسپانیایی، می‌تواند جام هجدهم را در خانه قطری‌ها نگه دارذد یا خیر.

عنان الجذنه، هوادار قطری، دست به اقدام جالبی زد و یک شتر از نژاد «قحیدیة» را که از بهترین نژادهای شتر در قطر است به خاطر نمایش خیره‌کننده اکرم عفیف در دیدار برابر ایران به این بازیکن هدیه داد.

اکرم عفیف پس از ثبت رکورد بیشترین پاس در تاریخ جام ملت‌های آسیا در سال 2019، به یک گلزن خطرناک در دوره کنونی این رقابت‌ها تبدیل شده است.

عفیف 27 ساله در بازی با لبنان دو گل به ثمر رساند تا تیمش را با پیروزی 3-0 از زمین خارج کند. او همچنین تک گل تیمش مقابل تاجیکستان را وارد دروازه حریف کرد تا تیمش سه امتیاز بازی را کسب کند و سپس برابر فلسطین گلزنی کرد. او همچنین یکی از زیباترین گل‌های این مسابقات را در اواخر نیمه اول تقابل با ایران به ثمر رساند.

بر اساس اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، قهرمان این دوره از رقابت‌ها پنج میلیون دلار و نایب قهرمان دو میلیون دلار به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد و حالا باید دید پاداش قهرمانی به کدام یک از دو تیم خواهد رسید.

نکته مهم اینکه ارزش بازار دو طرف فینالیست این دوره از جام ملت‌های آسیا در مجموع، 31.8 میلیون دلار است که 17.1 میلیون دلار سهم قطر و 14.7 میلیون دلار سهم اردن است.

جالب اینکه ژاپن (343 میلیون دلار)، کره‌جنوبی (208.5 میلیون دلار)، ایران (55.1 میلیون دلار) به عنوان باارزش‌ترین تیم‌های جام ملت‌های آسیا جایی در فینال ندارند و استرالیا، امارات، عربستان، نیز در شرایطی که ارزش بالاتری نسبت به اردن و قطر داشتند، در مراحل قبل حذف شدند.

امشب قهرمان جام هجدهم در شرایطی معرفی خواهد شد که قطری‌ها برای نگه داشتن این جام و قهرمانی متوالی از حمایت ابر و باد و مه و خورشید و فلک برخوردار بودذند. از طرفی هم اردنی‌ها می‌خواهند، با تصاحب عنوان قهرمانی، با قلم طلایی نام خود را به عنوان فاتح این جام بر فصل هجدهم جام ملت‌ها ثبت کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار