کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محلی اثرگذاربا خدمات متنوع

تهران (پانا) - از تهران تا سیستان و بلوچستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال ارائه خدمات‌رسانی به تمامی افراد جامعه تعلیم و تربیت کشور است و طی دو سال اخیر با روی کار آمدن دولت مردمی، این فعالیت‌ها گسترش یافته است.

کد مطلب: ۱۴۴۶۱۹۹
لینک کوتاه کپی شد
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محلی اثرگذاربا خدمات متنوع

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دولت مردمی خدمات فراوانی را به دانش‌آموزان سراسر کشور ارائه می‌کند که هرکدام از این خدمات در حوزه‌هایی خلاصه می‌شود و کودکان و نوجوانان می‌توانند با حضور در مراکز مشخص کانون در اقصی نقاط کشور از آن‌ها بهره‌مند شوند. اکران سراسری انیمیشن سینمائی بچه زرنگ، روایت اراده، طرح «سینما دانش‌آموز»، پویش ملی خوانش کتاب، برنامه‌های ‌توسعه و ترویج کتاب خوانی، جشنواره بین‌المللی فیلم معلم، تماشاخانه سیار، کانون مدرسه، طرح معلم ماندگار، جشنواره پویانمایی و جشنواره قصه گویی بخشی از خدمات متنوع است.

اکران سراسری انیمیشن سینمائی بچه زرنگ

این انیمیشن که جدیدترین تولید سینمایی کانون است از ۵ مهرماه سال جاری در بیش از ۱۵۰ سالن سینما اکران شد و باگذشت ۷ هفته از اکران بیش از ۳۲ میلیارد تومان فروش داشته و بیش از‏۹۲۰ هزار‏نفر مخاطب این فیلم در سینماهای سراسر‏کشور بوده‌‏اند. با گذشت ۷ هفته این فیلم پرفروش ترین انیمیشن در سینمای کودک است. در حال حاضر نیز بیش از ۲۵ قلم نوشت افزار با استفاده از کاراکترهای انیمیشن سینمائی بچه زرنگ تولید و عرضه شده است.

روایت اراده

در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که با هدف مردمی‌سازی و عمومی‌سازی برگزار شد و در آذرماه سال جاری به پایان رسید، بخش قصه‌گویی اراده با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و در راستای پرسش مهر ریاست جمهوری، به قصه‌گویی با موضوعات رشد، تولید و معرفی تولیدات و افتخارات ملی پرداخته شد.

طرح «سینما دانش‌آموز»

«سینما دانش‌آموز» با هدف ساماندهی سالن‌های کانون پرورش فکری‌ و وزارت آموزش و پرورش، راه اندازی شد و روزانه برای دانش‌آموزان به نمایش آثار کانون پرداخته می‌شود. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا پایان سال در ۶ استان کشور سینما دانش‌آموز افتتاح خواهد شد و ۳۵ باکس۹۰دقیقه‌ای جهت نمایش برای گروه‌های سنی مختلف دانش‌آموزی باکس‌بندی شده است.

پویش ملی خوانش کتاب

به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی، و غنی‎ سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان پویش ملی «خوانش کتاب»؛ همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی به شکل سراسری توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بستر شاد آغاز شده است و تا پایان سال تحصیلی ادامه خواهد یافت. این برنامه به موازات برنامه ملی «کانون مدرسه» در مدارس کشور پیگیری و اجرا خواهد‏شد.

برنامه‌های ‌توسعه و ترویج کتاب خوانی

برنامه توسعه و ترویج کتابخوانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۴۰۲ در شیوه‌نامه "در مسیر دانایی بر بال کتاب"به‌گونه‌ای ترسیم شده که کنشگری‏ کودکان‏ و نوجوانان را ‏در مسیر کتابخوانی‏ و‏ دسترسی آسان دانش ‏آموزان به کتاب و ‏محصولات مرتبط با کتاب، فراهم ‏‏کند. هدف اصلی این برنامه توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در میان دانش‌آموزان، خانواده‌ها و اولیای تربیتی است و هدف فرعی این طرح نیز ایجاد بستر مناسب برای تقویت کنشگری دانش‌آموزان در حوزه‌ کتاب‌خوانی،
تقویت سواد خواندن از طریق تقویت مهارت‌های دیداری، شنیداری، گفتاری، استفاده بهینه از فضای مجازی با جلب مشارکت دانش‌آموزان، خانواده‌ها و اولیای تربیتی در جهت توسعه و ترویج فرهنگ کتاب خوانی است.

جشنواره بین‌المللی فیلم معلم

سینمای معلم، سینمای سازندگی و اندیشه و تربیت و ماوراء الطبیعه و معنوی و غیرمادی است، سینمای بدون مرز و پل میان تعلیم و تربیت و مخاطب است.

اهداف جشنواره بین‌المللی فیلم معلم عبارتند از فراهم‌سازی بستری شایسته برای تبادل اندیشه‌ها و آموخته‌ها از طریق گردآوری و عرضه هدفمند آثار، کشف آثار تولید شده در حوزه تعلیم و تربیت در ایران و جهان، بسط و گسترش جایگاه معلم در فرهنگ تعلیم و تربیت، جشنواره در بخش مسابقه ایران، بین‌الملل، چشم‌انداز و نمایش ویژه برگزار می‌شود.

تماشاخانه سیار

کانون پرورش فکری ۸ دستگاه تماشاخانه سیار دارد یک دستگاه باربر است و ۷ دستگاه تماشاخانه سیار که با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و ایجاد شور و نشاط در مناطق کمبرخوردار و صفر مرزی کل کشور برنامه اجرا می‏‌کنند، به طور مثال پیمایش تماشاخانه‌ها در ایام اربعین ۱۶۵ هزار کیلومتر بوده است و از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۶۴۰ اجرا در ۲۲ استان کشور با موضوعات و مناسبت‌های ملی و مذهبی و اجتماعی برگزار شده است.

کانون مدرسه

مهم‌ترین نهاد تعاملی کانون در راستای توسعه هدفمند مخاطب و نهاد مدرسه است. کانون در راستای منویات رهبری و کمک به تحقق ساحت‌های سند تحول نسبت به انتقال تجارب آزموده کانون به صحنه یاددهی و یادگیری مدرسه در قالب برنامه ملی کانون مدرسه اقدام کرده است. این برنامه ذیل یک تفاهم نامه ۳ ساله با وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری و اجرا است.

تدوین شیوه‌نامه برنامه ملی کانون مدرسه و ابلاغ آن و ایجاد هماهنگی بین مراکز فرهنگی کانون و مدارس در بیش از ۵۰۰ مرکز که ۵۰ درصد کار پیشرفت داشته است .

طرح معلم ماندگار

طرح معلم ماندگار رویدادی سالانه برای معرفی و قدردانی از چهره‌های ماندگار تعلیم وتربیت کشور است، در این طرح هرسال پس از انجام مراحل منطقه‌ای و استانی تعدادی از برگزیدگان کشوری در رویداد پایانی مورد تقدیر قرار می‌گیرند و در نهایت یک یا دو نفر در بخش ویژه به عنوان چهره ماندگار تعلیم و تربیت کشور معرفی خواهند شد. اهداف طرح عبارتند از تکریم و پاسداشت مقام وجایگاه معلم، افزایش حس عزت‌مندی در معلمین و ارتقاء انگیزه‌های اجتماعی آنان، آگاه‌سازی فضای عمومی نسبت به اهمیت پاسداشت مقام معلمین تاثیرگذار، قله‌سازی رسانه‌ای از بهترین معلم‌های ایران، اصلاح فرایند معرفی معلم نمونه مطابق با شاخص‌های معلم(مربی) در سند تحول بنیادین.

جشنواره پویانمایی

جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران یکی از تخصصی‌ترین جشنواره‌ها در جهان و یکی از برترین فستیوال‌های آسیایی به شمار می‌‏رود که هر دو سال یک بار با هدف ایجاد بستری کاملا تخصصی در راستای ارائه و معرفی تولیدات و دستاوردهای فنی و هنری به بازار داخلی و خارجی برگزار می‌شود. همچنین این جشنواره تلاش دارد تا با توسعه و گسترش حوزه تخصصی خود، بستر مناسبی را برای گردهمایی فعالان انیمیشن کشور، تبادل دستاوردهای فنی و هنری، آشنایی و معرفی هنرمندان جوان و بهره‌مندی از جدیدترین امکانات تجهیزات و نرم‌افزارهای روز دنیا در راستای رسیدن به هدف شکل‌گیری اکوسیستم تولید انیمیشن و عرضه بین المللی را فراهم کند تا آینده‌ای روشن را برای توسعه و اقتصاد انیمیشن در کشور به ارمغان بیاورد.

فراهم‌سازی بستری شایسته برای تبادل اندیشه‌ها و آموخته‌ها از طریق گردآوری و عرضه هدفمند آثار، کشف توانمندی‌ها و تشویق نوآمدگان عرصه پویانمایی به ابتکار و نوآفرینی، گسترش توانایی‌ها با طرح تکنیک‌ها و نگرش‌های تازه برای دستیابی به کیفیتی افزون‌تر از جمله اهداف این طرح هستند.

جشنواره قصه گویی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرساله جشنواره قصه‌گویی با هدف توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی برگزار می‌کند. بسترسازی جهت تولید دانش و تعمیق نگاه به جایگاه و اهمیت قصه و قصه‌گویی، بسترسازی جهت انجام تحقیقات علمی بر اساس نیازهای جشنواره، ارائه و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پژوهشی، شناسایی و معرفی استعدادهای برتر پژوهشی از طریق معرفی آثار برگزیده پژوهشی، ایجاد انگیزه و تشویق و حمایت از فعالیت‌های علمی، پژوهشی و پژوهشگران این حوزه، تقویت و توسعه ظرفیت‌های علمی-پژوهشی و پژوهشگری، ارتقاء کمی و کیفی تولیدات و آثار پژوهشی و زمینه‌سازی جهت توسعه تعاملات علمی - پژوهشی با سایر مراکز مرتبط از جمله دیگر اهداف این جشنواره است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار