آیین تجلیل روزنامه‌نگاران تراز انقلاب برگزار شد

تهران (پانا) - آیین تجلیل از روزنامه نگاران تراز انقلاب همراه با عنوان جایزه قلم مقدس صبح امروز در تالار رودکی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۴۵۷۰۸
لینک کوتاه کپی شد
آیین تجلیل روزنامه‌نگاران تراز انقلاب برگزار شد

آیین نشان روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی(قلم مقدس) با تلاوت آیاتی از قرآن مجید و پخش سرود ملی آغاز شد.

این مراسم با حضورمحمد اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرشاد مهدی‌پور معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ، علی‌اکبر اشعری دبیر جایزه قلم مقدس، هیات انتخاب جایزه، ایمان شمسایی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت، سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان، پیام تیرانداز مدیرعامل فارس، ایمانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان و دیگر مسئولان رسانه از حاضران این جشنواره هستند.

در این آیین از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۲ تجلیل به عمل آمد.

نخستین نشان «قلم مقدس» نماد روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی در بهمن سال گذشته در آیین بزرگداشت پنجمین سالروز درگذشت رضا مقدسی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اهالی رسانه رونمایی شد و نخستین نشان به خانواده مرحوم مقدسی اهدا شد.

در این آیین نماهنگی از رضا مقدسی مقابل حاضران به نمایش درآمد.

رضا مقدسی فعال رسانه‌ای و مدیر سابق خبرگزاری مهر بود که پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری گوارشی، صبح جمعه ۱۳ بهمن سال ۱۳۹۶ در سن ۵۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

در ادامه کتاب درآمدی بر فقه رسانه نوشته استاد سید محمد رفیع پور رونمایی شد.

درس خارج فقه رسانه شامل سلسه گفتارهای خارجی فقه است که توسط آیت‌الله رفیعی تحریر شده است و درباره دروس فقه خارج در حوزه رسانه است.

در بخش دیگری از این مراسم افرشاد مهدی‌پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ با اشاره به برگزاری دومین دوره جایزه قلم مقدس گفت: خوشحالم که خداوند توفیق داد تا مراسم اولین جایزه را در سال گذشته در چنین تاریخی برگزار کردیم.

وی ادامه داد: فرا رسیدن فجر انقلاب اسلامی را تبریک می‌گویم روزی که این عزیزان در زندان‌های ساواک در شکنجه بودند تصویر و تصوری از پیروزی انقلاب اسلامی نداشتند. این شهدا شهدای گرانقدری هستند که بیش از دیگر شهدا بر دوش ما حق دارند و امید آن را داریم مسیری که در آن هستیم راهی باشد که شهدای انقلاب اسلامی طی کردند.

معاون امور رسانه ای وزارت ارشاد تصریح کرد: این جایزه و نشان به یاد دکتر رضا مقدسی بنا شده است که امروز در ۱۳ بهمن ماه روز در گذشتگان ایشان است. مقدسی فردی بود که همواره در طول عمر خود مشغول کار رسانه‌ای بود و دقیقه‌ای تعلل نداشت. او در طول عمر خود همواره میراث‌دار نهضت انقلاب و امام بود. این نام در زمان حیات ایشان به عنوان روزنامه نگار تراز انقلاب اسلامی انتخاب شد و این ایده به بیش از ۱۰ سال قبل برمی‌گرد.

مهدی پور با تاکید بتیر این موضوع که وقتی درباره روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی صحبت می‌کنیم از دو منظر به آن نگاه می‌کنیم. چیزی که در آیین و نماد انقلاب اسلامی به آن پرداخته شده است گفت:مبنای این حرکت خود قانون اساسی است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به موضوع آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و مطبوعات پرداخته و احکام و مواردی را برای آن تعیین کرده است‌ که اصالت و مبنای آن به قانون اساسی بر می‌گردد.

مهدی پور گفت: این میثاق ملی ما است که در جامعه و کشوری به آن توجه می‌شود. پس مبنا مبنای قانون اساسی است که مهم‌ترین سند ما است زیرا خون بهای شهدای ما است.

وی گفت: مبنای دوم تجربه‌ای است که جمهوری اسلامی در ۴۶ ساله خود داشته است. در این تجربه به موارد بسیاری پرداخته شده است. بزرگان و بزرگ مردان بسیاری مانند سید مرتضی آوینی در این باره قلم فرسایی کرده‌اند.

پس ما ایده‌ای به نام این نشان‌ و این نماد داریم که از حیث تدارک و ایده پردازی این بنیه است که ما امیدواریم این نشان که به انتخاب هیات داوران به برخی از عزیزان اهدا شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین امیدوارم که خداوند به ما و همه همکاران رسانه‌ای، مدیران و مسئول در این مسیر بنیه و توان این را داشته باشیم که در جنگ رسانه‌ای روز به روز به جلو حرکت کنیم.


در ادامه این آیین از مجتبی قاسمی پدر شهیده آیدا قاسمی تجلیل و تقدیر شد.

سپس نماهنگی از حسین پاک خبرنگار دانشجو گروه سیاسی نمایش داده شد.

حسین پاک خبرنگار دانشجو گروه سیاسی است که به‌ جنوب لبنان برای پوشش خبری حمله‌های رژیم صهیونیستی اعزام شده است.

در بخش دیگری از این مراسم محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ظهور تحولات جدید فرهنگی در غزه اتفاق مهمی بود که افرادی با نظریه‌های جدید خود دنبال دهکده سازی، جهان‌سازی و آمریکایی سازی بودند. این خون کودکان بی‌گناه ان‌شاءالله دفتر این‌ها را در هم خواهد پیچید. مگر می‌شود ده هزار کودک شهید به شهادت برسند، خون آن‌ها جاری شود و اتفاقی نیفتد؟ ما به این روز که طومار و دفتر این‌ها در هم بپیچد امیدوار هستیم. از خبرنگاران و کسانی که به آن مکان رفتند تشکر می‌کنم.

وی افزود: از این ۵ عزیز بزرگوار که جایزه قلم مقدس را دریافت کردند تشکر می‌کنم. ذات انقلاب گری همین است. دوست دارم برای چنین امری دوستان جلسات بیشتری بگذارند؛ زبان رسانه‌ای ما الکن است و برای چنین جمع فاخری باید یک نشست فاخر که نیازمند نسل جدید است برگزار شود تا نسل جدید آقای انبارلویی و شریعتمداری را بیشتر بشناسند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه گفت: زمانی که دانشجوی ارشد بودم، روزی روزنامه کیهان علیه شهرداران مناطق مطلبی نوشته بود. فردای آن روز آقای شریعتمداری در مطلب دیگری طلب حلالیت کرد. یک روزنامه‌نگار انقلابی اگر مورد اشتباهی هم پیش آید معذرت خواهی می‌کند.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: چهره‌های جدیدی را در عرصه رسانه می‌شناسم که باید از آن‌ها تجلیل شود. باید با کسانی که دهه‌ها فعال و حاضر هستند و حتی با ما هم عقیده نیستند همکاری کنیم. فضای رسانه‌ای فضای نقد و آزادی بیان است. همه دوستان ما قابل احترام هستند و از همه آن‌ها تجلیل می‌کنیم. همچنین بحثی در رسانه‌ها به نام مشهورات داریم که ما باید مقابل آن بایستیم. روزنامه انقلاب اسلامی نباید تحت تأثیرات مشهورات قرار گیرد.

عبدالله گنجی نیز به‌عنوان آخرین سخنران این‌مراسم گفت: قلمی قدرتمند تر از قلم امام خمینی (ٰره) نداریم. قلم ایشان فصاحت و بلاغت دارد. روح الهی در قلم او حاکم است. رسانه‌ها و نسل امروز باید این‌قلم را بشناسند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار