وظیفه‌ ماست که پیکر ‌نیمه‌جان تئاتر را تیمار کنیم

نظرات مخاطب در راستای تولیدات هنری مهم است

تهران (پانا) - طراح و کارگردان نمایش «متن این اجرا به فروش می‌رسد» می‌گوید نظرات مخاطب همواره در راستای تولیدات هنری مهم بوده و است اما نکته‌ای که حائز اهمیت است، مطالعه و تعمق در کُنه و چرایی سلیقه‌ و علایق مخاطب است.

کد مطلب: ۱۴۴۴۸۱۲
لینک کوتاه کپی شد
وظیفه‌ ماست که پیکر ‌نیمه‌جان تئاتر را تیمار کنیم

محمدرضا شاکری داریان (مرشد) نویسنده و کارگردان نمایش «متن این اجرا به فروش می‌رسد» در گفت‌وگو با پانا با تاکید براینکه متاسفانه حال تئاتر این روزها خوب نیست؛ گفت: «تئاتر، در همه‌ مکان‌ها زیست مستقل خود را طی کرده و می‌کند. هیچ‌گاه از ارزش و ضرورت این هنر در هیچ مقطعی از هیچ جامعه‌ای کاسته نمی‌شود اما با اینحال فکر می‌کنم تئاتر امروز ما تب اگر دارد، هیچ خرده‌ای به این هنر اصیل وارد نیست. براین باورم که این روزها وظیفه‌ی ماست که پیکر ‌نیمه‌جان تئاتر را تیمار کنیم.»

وی افزود:«همواره هنردوستان و جوانانی در جامعه حضور دارند که به علت کم لطفی‌هایی از جانب مسئولین، خانواده و محیط‌های آموزشی و حتی خود، استعداد و شور و شوق هنری‌شان کور شده و جامعه‌‌ی هنری از حضور و فعالیت این افراد بی‌بهره مانده است. این اتفاق زمان حال و گذشته نمی‌شناسد و به نوعی نمی‌توان گفت که ورود به عرصه هنر در سال‌های گذشته آسان‌تر بوده و یا در آینده آسان‌تر خواهد بود.»

این هنرمند سینما و تئاتر با تاکید براینکه تئاتر باید فرزند زمانه خودش باشد؛ بیان کرد: «تئاتری که فرزند زمانه‌ی خودش باشد قطعا یک اثر خوب و قابل قبول است؛ به این معنا که اگر از مباحث تکنیکی و سلیقه‌ای فاصله بگیریم، برای من تئاتری خوب تلقی می‌شود که بیانی متناسب با شرایط زیستی و اجتماعی آن جامعه داشته باشد.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «نظرات مخاطب همواره در راستای تولیدات هنری مهم بوده و است اما نکته‌ای که حائز اهمیت است، مطالعه و تعمق در کُنه و چرایی سلیقه‌ و علایق مخاطب است. همواره برای تئاتر، موجودیتی مستقل قائل هستم، آن لحظه‌ای که در پروسه‌‌ی تولید و تمرینات گویی اثر دچار جان می‌شود و دیگر نظر کارگردان نیز ممکن است به چالش کشیده شود و اثر مسیر خود را طی کند. به این دلیل هیچگاه، تصمیم مشخصی تا زمانی که این اتفاق رقم بخورد نداشته و براین باورم که بن مایه‌ی این جان، احساس نیاز و علت احساس نیاز به تولید یک اثر هنری توسط هنرمند است، که بالاتر از موضوع و ژانر قرار می‌گیرد.»

محمدرضا شاکری داریان (مرشد) در پایان تاکید کرد: «بدون شک به فکر اجرای عموم این اثر یعنی نمایش «متن این اجرا به فروش می‌رسد» هستیم، البته با تغییراتی که از بازخورد‌های بعد از اجرای جشنواره‌ فجر منشأ خواهند گرفت.»

نمایش «متن این اجرا به فروش می‌رسد» اثر محمدرضا شاکری داریان (مرشد)، سه شنبه و چهارشنبه ۱۰ و ۱۱ بهمن ماه در قالب جشنواره تئاتر فجر، در تالار استاد جعفر والی‌زاده مجموعه تئاتر محراب روی صحنه می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار