پانا از اهتمام وزارت آموزشوپرورش برای تربیت نیروهای مورد نیاز صنعت ایران گزارش میدهد؛
خیز آموزشوپرورش برای تربیت سالیانه 100 هزار متخصص اقتصاد دیجیتال
تهران (پانا) - وزارت آموزش و پرورش بهعنوان مهمترین و اثرگذارترین نهاد آموزشی کشور با اجرای طرح «ایران دیجیتال» گام مهمی در افزایش سطح سواد دیجیتال دانشآموزان برای رشد و توسعه اقتصادی و افزایش سطح سواد دیجیتال نوجوانان برداشته است.
زندگی در جامعه مدرن امروزی، بشر را ناگزیر به حضور و استفاده از فضای دیجیتال و مجازی کرده و اینترنت، فضای مجازی، هوش مصنوعی و فضای دیجیتال، جزو لاینفک زندگی بشر امروز است اما حضور در این فضا مستلزم داشتن سواد کافی در حوزه دیجیتال و مجازی است تا ضمن حضور آگاهانه بتوان هم از مزایای آن بهرهمند شد و هم از آسیبهای این شرایط در امان بماند. امروز به هر کجا که مراجعه میکنیم مانند دنده اتوماتیک خودروها با ابزار دیجیتال و تراکنشهای مجازی مواجه هستیم و اگر کسی از اطلاعات، مهارتها و سواد کافی در این زمینه بیبهره باشد قطعا نه تنها به هدف و موفقیت مورد نظر نخواهد رسید بلکه با چالشها و آسیبهایی نیز مواجه خواهد شد که ممکن است هزینههای زیادی برایش در پی داشته باشد. در این راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چند ماه قبل، از تدوین «برنامه ملّی توسعه هوش مصنوعی» و تصویب در شورای عالی فضای مجازی خبر داد و تاکید کرد که هوشمندسازی، یکی از محورهای مهم برنامه هفتم توسعه است.
محمد محمدی، مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش نیز در گفتوگو با پانا از اجرای برنامه شایستگیهای فناورانه برای یک میلیون دانشآموز و ۳۰ هزار معلم مقطع ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ خبر داد و افزود: «درسی تحت عنوان سواد رسانهای در مقطع ابتدایی وجود ندارد اما کتابی تحت عنوان «تفکر و پژوهش» به مدت یک ساعت در هفته برای دانشآموزان پایه ششم تدریس میشود.»
وی با بیان اینکه با برنامهای تحت عنوان «شایستگیهای فناورانه» به بحث سواد رسانهای هم در بحث بازیسازی مفاهیم و هم در کدنویسی پرداختهایم، اظهار کرد: «معتقدیم کسی سواد رسانهای دارد که حضور فعال هم در فضای مجازی و هم فضای واقعی داشته باشد و تنها راهی که میتواند حضور فعال داشته باشد این است که دانشآموز یا هر فردی به جای اینکه بازی دیگران را انجام دهد، خودش بتواند بازی را طراحی کند.»
محمدی با بیان اینکه سواد رسانهای در بحث کدنویسی به این سمت رفته و آثارش هم در برنامه عصر جدید ارائه شده است، خاطرنشان کرد: «بدین ترتیب خود دانشآموز، بازی را انجام میدهد و مباحثی از جمله جمع و تفریق ریاضی، آزمایشهای علوم تجربی و... را در قالب بازی، طراحی میکند که دنبال توسعه این طرح نیز هستیم.»
ابلاغ طرح ایران دیجیتال به استانها در راستای اجراییسازی سند تحول بنیادین
محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش نیز اواخر آذر امسال از ابلاغ طرح ایران دیجیتال مزین به نام شهید فخریزاده به استانها خبر داد و گفت: این طرح بهمنظور بررسی زمینههای همکاری جهت اجرای طرح آموزش مهارتهای برنامهنویسی، هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال (ایران دیجیتال) اجرا خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه ضرورت کسب شایستگیهای فنی و غیرفنی بهویژه در دنیای امروز و در دوره اول متوسطه، یک ضرورت مهم برای تربیت دانشآموزان است، افزود: آموزش یک مهارت با نگاه راهبردی به آموزش هوش مصنوعی و دروازه ورود به آن یعنی کدنویسی برای مواجهه دانشآموزان با عصر جدید اهمیت بسیاری دارد. از این رو طرح آموزش مهارتهای برنامهنویسی، هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال(ایران دیجیتال) مزین به نام شهید فخریزاده به استانها ابلاغ شده است.
کاظمی با بیان اینکه طرح «ایران دیجیتال» در راستای اجراییسازی سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی در استانها با اولویت مدارس شبانهروزی ابلاغ و در حال انجام است، خاطرنشان کرد: اجرای مطلوب این طرح به منظور تحقق اهداف تعیینشده، نیازمند مشارکت دستگاهها بهویژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است تا شاهد تربیت دانشآموزانی مسلط بر مهارتهای کدنویسی و هوش مصنوعی در کشور باشیم.
تمام دستگاهها در آموزش دیجیتال به آموزش و پرورش باید کمک کنند
میثم عابدی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از همکاری وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش در زمینه آموزشهای فناوری و تربیت متخصص اقتصاد دیجیتال خبر داد و گفت: آموزش و پرورش، مهمترین و اثرگذارترین نهاد آموزشی کشور و کار این نهاد، آیندهسازی کشور است و به تنهایی امکان و توان اجرای تمامی آموزشها را ندارد و تمام دستگاهها متناسب با وظایف خود به این نهاد مقدس باید کمک کنند.
وی با اشاره به کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه آموزش اقتصاد دیجیتال تصریح کرد: وزارت ارتباطات در دوره جدید، درس اقتصاد دیجیتال را در اولویت قرار داده و در برنامه پنج ساله هفتم توسعه، تکلیف شده که سقف اقتصاد دیجیتال باید ۲ برابر شود. بنابراین محوریترین و مهمترین بحث برای اینکه این اتفاق صورت گیرد، پرورش نیروی انسانی در این حوزه است و وزارت ارتباطات باید سالیانه ۱۰۰ هزار متخصص را در صنعت کشور قرار دهد که این مهم با کمک آموزش و پرورش باید صورت بگیرد. تربیت راهبران تربیت دیجیتال در راستای اجرای مطلوب ایران دیجیتال در دست اقدام است و آموزش ۱۰۰ هزار دانشآموز با اولویت مدارس شبانهروزی بهمنظور تربیت مدیران آینده صنعت دیجیتال کشور برنامهریزی شده است که با همکاری وزارت آموزش و پرورش محقق خواهد شد.
با توجه به ضرورت استفاده از فضای دیجیتال به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای زندگی بشری، تغییر سبک زندگی و همچنین تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص فضای مجازی و دیجیتال به نظر میرسد مسئولان امر در این زمینه همت خود را به کار بستهاند تا با ورود جدی به آموزش سواد رسانهای، سواد دیجیتال و فضای مجازی، بستر لازم برای بهرهمندی بیشتر دانشآموزان و همچنین تقویت بُعد اقتصادی نوجوانان و جوانان را فراهم آورند تا با ایجاد کسبوکارهای الکترونیکی و دیجیتال هم به استفاده از فضای دیجیتال کمک کنند و هم زمینه ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشور را فراهم آورند که آموزش و پرورش نیز به عنوان متولی تربیت نسل آینده کشور با ابلاغ طرح ایران دیجیتال، گام مهمتری در این زمینه برداشته است.
ارسال دیدگاه