جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳؛

لشکرکشی یوزها برای شکست‌ طلسم نیم‌قرن ناکامی در قاره کهن

ابراهیمی: حسرت قهرمانی جام ملت‌ها بر سینه فوتبال ایران نباید بیشتر از این شود/ فنونی‌زاده: هافبک‌های دفاعی تیم ملی ضعف دارند

تهران (پانا)‌ - تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا، با تیم‌های فلسطین، هنگ کنگ و امارات هم‌گروه است، تیم ملی فوتبال ایران در آخرین بازی گروهی خود امروز به مصاف امارات خواهد رفت.

کد مطلب: ۱۴۴۲۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد
لشکرکشی یوزها برای شکست‌ طلسم نیم‌قرن ناکامی در قاره کهن

تیم‌های ملی فوتبال ایران و امارات، تا قبل از جام ملت‌های آسیا، پنج بار به مصاف هم رفته‌اند و در این تقابل ایران چهار پیروزی و یک تساوی در کارنامه دارد. امارات هم که خود را یکی از شانس‌های صعود از این گروه می‌بیند، در اندیشه شکست دادن تیم ملی فوتبال ایران و خلق شگفتی دیگر در این پیکارهاست.

امارات برای انتقام چهار شکست گذشته مقابل ایران، با سیمایی زخمی گام به این دیدار خواهد گذاشت. اماراتی‌ها ۲ بازیکن کلیدی خود را در این مسابقه حساس به همراه نخواهند داشت؛ یکی را به دلیل محرومیت و دیگری را به دلیل مصدومیت. خلیفه الحمادی، مدافع تیم فوتبال الجزیره که در دیدار مقابل فلسطین، با کارت قرمز داور مسابقه جریمه شد، یکی از غایبان شاگردان پائولو بنتو مقابل ایران خواهد بود.

سلطان عادل، مهاجم تیم فوتبال اتحاد کلبا نیز که در این رقابت‌ها تاکنون ۲ بار موفق به گلزنی شده، در دیدار با فلسطین مصدوم شد و نمی‌تواند، مقابل ایران به میدان برود. گفته می‌شود، این بازیکن دچار پارگی رباط مینیسک زانوی چپ شده و باید برای مدت ۱۰ روز استراحت کند. پائولو بنتو، سرمربی پرتغالی اماراتی‌ها نیز به دلیل دریافت کارت قرمز در بازی با فلسطین مقابل ایران روی نیمکت نخواهد نشست.

کریم باقری، حسین فرکی و مهدی طارمی به ترتیب با 3 و 2 گل در لیست بازیکنانی قرار دارند که در ادوار تقابل این دو تیم، بیشتر از یک بار دروازه امارات را باز کردند.

باتوجه به طوفان تاریخ‌سازی و شگفتی که در جام ملت‌ها ایجاد شده است و عراق، مقابل سامورایی‌ها در عین ناباوری به پیروزی رسیدند، مصاف کره جنوبی و ژاپن در آغاز مرحله حذفی، یک فینال زودرس در این رقابت‌ها خواهد بود. اندونزی هم با دیدن نمایش قوی عراق، دنبال شکست دادن تیم فوتبال کره جنوبی هستند.

تیم ملی فوتبال ایران در مقابل امارات، حتی با یک تساوی هم به عنوان صدرنشین از این گروه صعود خواهد کرد. با احتمالات و روی کاغذ ایران در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف برنده دیدار کره جنوبی _ژاپن خواهد رفت. حتی اگر فرض کنیم کره جنوبی در گروهش دوم شود، باز هم ایران (به احتمال فراوان) در دور یک چهارم نهایی با ژاپن روبه‌رو می‌شود.

تیم ملی فوتبال ایران، برای شکستن سد چهار دهه ناکامی در ادوار گذشته جام ملت‌های آسیا، قبل از دیدار پایانی این رقابت‌ها، باید یک فینال زودرس را مقابل یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا (کره یا ژاپن) تجربه کند.

قایدی، بعد از اثرگذاری روی 2 گل از 3 گل ایران، مقابل فلسطین در تنها یک نیمه‌، برابر هنگ‌کنگ هم از ابتدا در ترکیب حضور داشت و در دقیقه 24 پاسی که از میلاد محمدی گرفته بود، را با ضربه پای راست دقیق، به تور دروازه هنگ‌کنگ چسباند، بیش از گذشته اعتماد امیر قلعه نویی را به خود جلب کرده است. تقابل قایدی با سلطان عادل، مهاجم 19 ساله تیم پائولو بنتو، هر دو بازیکن از باشگاه اتحاد کلباء با هدایت فرهاد مجیدی، از صحنه‌های دیدنی این دیدار خواهد بود.

از طرفی هم، قایدی یک گام به رکورد علی دایی نزدیک شده است و در دیدار مقابل امارات بخت شکستن رکورد شهریار فوتبال ایران را دارد. زیرا تنها یک بازیکن در تاریخ تیم ملی ایران در سه بازی مرحله گروهی گلزنی کرده و آن علی دایی است. پیش از این علی دایی موفق شده بود طی سال‌های 1996 و 2000 در هر 3 مسابقه دور گروهی موفق به گلزنی شود. البته نباید فراموش کرد که همایون بهزادی در سال 1968، که با حضور 5 تیم به‌صورت گروهی به انجام رسید، توانست در هر 4 دیدار دروازه رقبا را باز کند. بهتاش فریبا نیز در جام ملت‌های 1980 به‌جز مسابقه اول برابر سوریه، در 3 بازی بعدی دور گروهی به تیم‌های چین، بنگلادش و کره شمالی گل زد.

قدوس باید به خط دفاع نزدیک‌تر شود

ناصر ابراهیمی سرمربی سال‌های دور تیم ملی فوتبال ایران در گفت‌وگو با پانا در آستانه دیدار تیم ملی فوتبال ایران - امارات، اظهار داشت: «حسرت قهرمانی جام ملت‌ها بر سینه فوتبال ایران نباید نیم قرن شود، ایران در این رقابت‌ها نمایش ضعیفی با وجود صعود به مرحله حذفی جام ملت‌ها داشته است.»

سرمربی سال‌های دور تیم ملی فوتبال ایران تأکید کرد: «انتظار از تیمی که بهترین لژیونرهای لیگ‌های اروپایی را در اختیار دارد، بازی ضعیف مقابل هنگ کنگ و یک گل خورده از فلسطین نیست.»

ابراهیمی با اشاره به اینکه انتظار از لژیونرها مقابل امارات بیش از دو دیدار قبل است، تصریح کرد: «طارمی و آزمون، باید برای تصاحب آقای گلی به خود بیایند و طوفان گلزنی را از بازی با امارات استارت بزنند.»

پیشکسوت فوتبال کشورمان افزود: «شکست هیچ تیمی در این دوره از جام ملت‌های آسیا، از قبل مشخص نیست، عیار و کیفیت فوتبال ایران مقابل کره جنوبی و ژاپن مشخص خواهد شد.»

ابراهیمی با تأکید بر اینکه ایران از شانس‌های اصلی حضور در فینال جام ملت‌های آسیاست، اظهار داشت: «دفاع تیم ملی، باید یک مقدار بسته کار کنند و سامان قدوس از هافبک‌ها جدا و به خط دفاع نزدیک شود. خط هافبک هنوز هماهنگی لازم را بدست نیاورده است.»

هافبک‌های دفاعی تیم ملی ضعف دارند

مرتضی فنونی‌زاده پیشکسوت فوتبال کشورمان نیز در گفت‌وگو با پانا در آستانه دیدار تیم ملی فوتبال ایران - امارت، اظهار کرد: «تیم ملی فوتبال ایران مقابل هنگ‌کنگ نمایش ضعیفی داشت، اگر بخواهند با این سبک هم در مرحله حذفی ظاهر شوند، باید به زودی چمدان‌های خود را برای بازگشت به ایران ببندند.»

پیشکسوت فوتبال کشورمان افزود: «صعود تیم ملی فوتبال ایران به مرحله حذفی جام ملت‌ها دست اماراتی‌ها نیست، زیرا تنها این دیدار سرنوشت تیم صدرنشین را مشخص خواهد کرد. دروازه ایران در معرض خطر جدی قرار دارد، زیرا تیم درجه آسیا یعنی فلسطین، دروازه تیم ما را باز کرده است.»

فنونی‌زاده با یک آنالیز کلی از تیم امارات، بیان کرد: «امارات تیم بسیار خوبی است، ولی در خط دفاعی بسیار متزلزل است و دروازه‌بان خوبی دارد ولی از خط حمله بسیار کارآمدی برخوردار است. امارات در مسابقات رو در رو بردی مقابل ایران نداشته است.»

پیشکسوت فوتبال کشورمان تأکید کرد: «عراق، ازبکستان و عربستان، از جمله تیم‌هایی بودند که در این دوره از مسابقات نمایش قابل قبولی ارائه کردند. در نهایت بازی‌ها در مرحله حذفی آسان نخواهد بود.»

فنونی‌زاده با اشاره به اینکه خط دفاعی تیم ملی فوتبال ایران فوق‌العاده متزلزل است، تصریح کرد: «خستگی در ساق ملی‌پوشان مشهود است و در زمین بیشتر راه می‌روند و برخی از تعویض‌های قلعه‌نویی تأثیرگذار نیست.»

پیشکسوت فوتبال کشورمان با نقد دیدارهای فیفادی تیم ملی فوتبال ایران، تا قبل از بازی‌های جام ملت‌ها، اضافه کرد:‌ «تیم انتهای جدول لیگ برتر، قوی‌تر از تیم‌هایی بود که غیر از ازبکستان، با آن‌ها دیدارهای فیفا دی برگزار کردیم.»

فنونی‌زاده داد: «تیم ملی فوتبال ایران همیشه مانند تیم ملی کشتی آزاد عادت دارد در مسابقات غیر رسمی و تورنمنت‌ها با ترکیب اصلی حاضر می‌شود و در میادین بزرگ فوتبالی و المپیک، نتایجی دور از انتظار را کسب می‌کند.»

پیشکسوت فوتبال کشورمان با بیان اینکه هافبک‌های دفاعی ما ضعف دارند، تصریح کرد: «یکی از هافبک دفاعی وسط‌های ما ضعیف ظاهر شد.‌»

کادر فنی تیم ملی لشکری بزرگ‌تر از تیم یوونتوس در جام ملت‌های آسیاست

فنونی‌زاده تأکید کرد: «کادر فنی تیم ملی لشکری بزرگ‌تر از تیم یوونتوس در جام ملت‌های آسیاست‌.»

پیشکسوت فوتبال کشورمان اظهار داشت: «20 تا 30 درصد عیار تیم ملی فوتبال کشورمان در مقابل امارات مشخص خواهد شد.»

دیدار تیم ملی فوتبال ایران - امارات امروز سوم بهمن ساعت 18:30 به وقت ایران برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار