گزارش پانا از راهکارهایی برای حرکت به سمت عدالت مالیاتی:

لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم منجر به عدالت مالیاتی می شود

تهران (پانا)- دریافت عادلانه مالیات و حرکت به سمت عدالت مالیاتی موضوعی است که مطالبه عمومی در جامعه بوده و البته به زیرساخت‌هایی نیاز دارد.یک عضو کمیسیون عمران مجلس درباره اثرات مثبت رفتن به سمت شیوه اخذ مالیات‌های مستقیم که دولت لایحه آن را تدوین کرده است گفت این شیوه روشی در راستای ایجاد عدالت مالیاتی است.

کد مطلب: ۱۴۴۰۳۲۸
لینک کوتاه کپی شد
لایحه اصلاح قانون  مالیات‌های مستقیم منجر به عدالت مالیاتی می شود

اگرسامانه مودیان مالیاتی به درستی پیاده سازی شود، می‌تواند با اشراف به اطلاعات مودیان به افزایش عدالت در اخذ مالیات منجر شود. همچنین امکان مالیات گیری از کسانی که به فعالیت‌های سوداگرانه و مخرب مشغول هستند، فراهم و در نتیجه انگیزه افراد به سرمایه گذاری در فعالیت‌های مولد بیشتر می‌شود.

همچنین امکان مالیات‌گیری از کسانی که به فعالیت‌های سوداگرانه و مخرب مشغول هستند، فراهم و در نتیجه انگیزه افراد به سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های مولد بیشتر می‌شود.

اله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا، درباره اهمیت پیش‌رفتن به سمت لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، گفت: «در حال حاضر خیلی از کشورها شیوه اخذ مالیات‌های مستقیم را در پیش گرفته‌اند و به این سمت و سو رفته‌اند. همچنین با استفاده از این شیوه، سیستم مالیاتی عادلانه‌تری هم دارند.»

منابع درآمدی در بسیاری از کشورها از افراد با درآمد بالا اخذ می‌شود
وی در ادامه بیان کرد: «منابع درآمدی خیلی از کشورها از منابع مالیاتی تشکیل می‌شود و این مالیات از کسانی که درآمدی ندارند یا درآمد پائین دارند اخذ نمی‌شود بلکه از کسانی مالیات اخذ می‌شود که هم درآمد دارند و هم سود بالایی از کسب و کار خود به دست می‌آورند.»
این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: «این افراد معمولا درصدی از سود خود را برای اداره امور کشور و هزینه‌کردن در زیر ساخت‌ها به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند.»

اخذ مالیات از گروه‌هایی که مصرف‌کننده کالاهای غیراساسی هستند
دهقانی در ادامه بیان کرد: «از سوی دیگر مالیات عمدتا از گروه‌هایی اخذ می‌شود که مصرف‌کننده کالاهای غیراساسی هستند.»

شفافیت مالیاتی زمینه‌ساز عدالت مالیاتی می‌شود
این نماینده مجلس با بیان اینکه هر چه قدر اخذ مالیات و تعریف منابع مالیاتی شفاف‌تر شود بیشتر به سمت شیوه اخذ مالیات عادلانه حرکت می‌کنیم، توضیح داد: «در لایحه اخذ مالیات‌های مستقیم به عدالت مالیاتی نزدیک‌تر می شویم زیرا در این شیوه ورودی حساب افراد از مبادی مختلف بررسی می‌شود و آنها بر این اساس مالیات می‌پردازند.»
دهقانی توضیح داد: در حال حاضر دولت قبل از اینکه حقوق کارمندان را بپردازد، مالیات آن را کسر می‌کند، در مشاغل آزاد و اصناف و تولیدکنندگان این شرایط را ندارند و حدود 1 تا 2 سال بعد برای فعالیت اقتصادی منجر به سود خودشان مالیات پرداخت می‌کنند.»

استفاده از شیوه‌های نوین مالیاتی در کشورهای پیشرفته
این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: «در حال حاضر در کشورهای دنیا شیوه‌های نوین مالیات‌های مستقیم، برای اخذ مالیات به وجود آمده و در کشورهای مختلف دنیا هم مرسوم است و مورد استفاده قرار می گیرد.»
وی در ادامه گفت: «دولت باید برای رسیدن به یک منبع پایدار و بالا که از هیچ مسئله سیاسی و اقتصادی متاثر نشود، راهکاری ایجاد و اجرا کند که فرارهای مالیاتی را به صفر برساند و شفافیت را به حداکثر برساند تا مردم احساس کنند که از تمام گروه‌هایی که درآمدی دارند مالیات به صورت عادلانه اخذ می‌شود و راغب شوند که مالیات را خودشان بپردازند.»
به گفته این نماینده مجلس؛ لایحه اخذ مالیات‌های مستقیم منجر به از بین رفتن ناعدالتی‌ها و بی‌عدالتی‌های مالیاتی در کشور می‌شود.

افزایش عادلانه درآمدهای مالیاتی زمینه‌ساز رشد و پیشرفت می‌شود

گفتنی است داشتن یک نظام مالیاتی کارآمد به انحای مختلف می‌تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور‌ها کمک کند. از یک طرف از طریق این نظام صحیح مالیاتی، می‌توان به اعمال جهت‌گیری‌های صحیح مالیاتی پرداخت و سرمایه‌ها را به سمت تولید سوق داد. از طرف دیگر، مالیات‌گیری صحیح می‌تواند به افزایش درآمد‌های دولت، کاهش کسری بودجه و در نتیجه کاهش تورم منجر شود. همچنین به زعم کارشناسان، درآمد‌های حاصل از مالیات می‌تواند در بخش‌های عمرانی مختلف به کار گرفته شود و زمینه را برای پیشرفت کشور فراهم کند.

مالیات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی در کشور‌های پیشرفته است. ایران نیز برای بهره‌مندی از درآمد‌های مالیاتی باید از یک نظام مالیاتی کارآمد، هوشمند و عادلانه برخوردار باشد. سامانه مودیان، گسترش پایه‌های مالیاتی، شفافیت و جلوگیری از فرار مالیاتی می‌تواند کشور را در رسیدن به این هدف یاری کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار