گزارش پانا از بهرهمندی آموزشوپرورش از برخی ابتکارات و خلاقیتهای مدارس غیردولتی؛
ابتکارات مدارس غیردولتی ثبت ملی میشود
ابتکارات و خلاقیتهای مدارس غیردولتی جمعآوری، طبقهبندی و مستندسازی خواهد شد و پس از ثبت ملی به مدارس دیگر تسری پیدا خواهد کرد
تهران (پانا) - مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی در کنار مدارس دولتی و دیگر مدارس کشور برای تربیت نسل آینده تلاش میکنند که آموزش و پرورش قصد دارد طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از ابتکارات و خلاقیتهای این مدارس، ابتکارات برتر مدارس غیردولتی را احصا و به مدارس دیگر تسری دهد.
مدارس غیردولتی، نوعی از مدارس فعال در کشورمان است که بهصورت مدیریت خودگردان در کنار مدارس دولتی و دیگر مدارس به انجام ماموریت تعلیم و تربیت نسل آینده کشور میپردازند. مدیریت این مدارس از طریق دریافت شهریه از دانشآموزان است اما از سوی وزارت آموزش و پرورش نظارت جدی بر عملکرد آنها وجود دارد و نسبت دریافت شهریه با ارائه خدمات به دانشآموزان سنجیده و بررسی میشود.
مدارس غیردولتی یا همان غیرانتفاعی نیز طبق چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه به انجام فعالیت خود پرداخته و گزارش عملکرد خود را در صورت نیاز به مراجع بالادستی ارائه میدهند. هماکنون بیش از ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی با ۲ میلیون دانشآموز در سراسر کشور و در مقاطع مختلف تحصیلی وجود دارد که توسعه کیفی در کنار توسعه کمی این مدارس مورد توجه متولیان امر قرار گرفته است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در اردیبهشت امسال و در دیدار با معلمان سراسر کشور ضمن تاکید بر تقویت مدارس دولتی و ارتقای کیفیت مسائل آموزشی و تربیتی در این مدارس به ابتکارات صورتگرفته در برخی مدارس غیردولتی نیز اشاره کردند.
ایشان فرمودند: «بعضی از مدارس غیردولتی انصافاً ابتکارات جالبی دارند و کارهای بسیار خوبی انجام میدهند؛ باید از آن ابتکارات استفاده کرد لکن به مجموعه مدارس غیردولتی هم باید نظارت داشت. آموزشوپرورش خودش را از نظارت بر این مدارس فارغ نداند.»
ایشان تاکید کردند: «البته عرض کردم این به معنای آن نیست که آن ابتکاراتشان و کارهای نویی که در بعضی از این مدارس انجام میدهند، نادیده گرفته شود یا جلویش گرفته بشود.»
فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در کنار نظارتهای مستمر وزارت آموزش و پرورش سبب شد تا الگوها و ابتکارات مدارس غیردولتی مورد توجه قرار گرفته و برخی از آنها در نمایشگاه «الف تا» به نمایش گذاشته شود.
الگوی آموزشی و تربیتی ۳۵ مدرسه غیردولتی در نمایشگاه «الفتا» ارائه شد
بهنام نیکنژاد، مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، تیرماه امسال به پانا گفت: «الگوی تحولی آموزشی و تربیتی بیش از ۲۵۰ مدرسه غیردولتی برای حضور در رویداد «الفتا» از سراسر کشور واصل شده بود که پس از بررسی و داوری، الگوی تربیتی و آموزشی ۳۵ مدرسه غیردولتی از ۱۸ تا ۲۱ تیر در نمایشگاه «الفتا» ارائه شد.»
وی خاطرنشان کرد: «حدود ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی در سطح کشور فعالیت دارند که ۲ میلیون و ۱۵۲ هزار دانشآموز در این مدارس تحصیل میکنند.»
نیکنژاد اظهار کرد: «شهریه مصوب تمام مدارس غیردولتی کشور براساس شاخصها و مولفههای مورد نظر سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش در اواخر خرداد سال جاری به استانها ابلاغ شده و ثبتنام دانشآموزان برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ طبق این مصوبه انجام میشود.»
ابتکارات و خلاقیتهای مدارس غیردولتی از طریق پلتفرم دریافت میشود
احمد محمودزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش نیز در گفتوگو با پانا درخصوص استفاده از ابتکارات مدارس غیردولتی اظهار کرد: «در حوزه ابتکارات مدارس غیردولتی در حال ایجاد و بالا آوردن یک پلتفرم هستیم.»
وی با بیان اینکه ابتکارات مدارس غیردولتی را زمینهبندی و طبقهبندی کردهایم، گفت: «برای مثال؛ این ابتکارات میتواند در زمینه برنامه درسی، نحوه اجرایی مدیریت مدرسه، رویکردهای تربیتی و پرورشی، نوع مشارکت و تعاون و... باشد که زمینهها را مشخص کردهایم.»
محمودزاده با بیان اینکه مطالعات خیلی عمیقی اتفاق افتاده و همکاریهایی را در این رابطه با معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری داشتیم که آنها هم استقبال کردند، افزود: «جلساتی با موسسان مدارس غیردولتی داشتیم و تمام شاخصها نیز احصا شده و از آنها درخواست کردیم که در این امر مشارکت کنند.»
ابتکارات و خلاقیتهای مدارس غیردولتی به مدارس دیگر تسری مییابد
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: «بخشنامه مربوط به این کار آماده شده و هماکنون در حال مستندسازی است که طی همین روزها به استانها صادر میشود.»
وی اظهار کرد: «به محض اینکه صدور بخشنامه اتفاق افتاد و پلتفرم هم انجام بپذیرد، مدارسی که ابتکاراتی در زمینههای اشارهشده دارند، ابتکارات خود را از طرق پلتفرم ارسال میکنند. نتایج این ابتکارات بعد از داوری در مراحل منطقهای، استانی و کشوری اعلام خواهد شد و جوایزی هم برای آنها در نظر گرفته شده است.»
محمودزاده خاطرنشان کرد: «درخصوص تقدیر و تجلیل از ابتکارات مدارس غیردولتی هم معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، قولهایی به ما دادهاند که این ابتکارات و خلاقیتها ثبت ملی شود و ما هم مجوزهایی در وزارت آموزش و پرورش میدهیم و تسهیلاتی ارائه میدهیم تا از این طریق بتوانیم کمکشان کنیم و این ابتکارات را به مدارس دیگر تسری دهیم تا از این ظرفیت استفاده کنند.»
وزارت آموزش و پرورش با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین تاکید بر اجراییسازی سند تحول بنیادین در مدیریت جدید، سعی و تلاش بر آن دارد تا در کنار تقویت مدارس دولتی، نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی نیز داشته و به ارتقای کیفیت این مدارس کمک کرده و از ابتکارات، خلاقیتها و تجارب برتر آنها نیز برای تسری به مدارس دیگر بهرهمند شود تا شاهد ارتقای روزافزون کیفیت آموزش و پرورش در تمام مدارس کشور باشیم.
ارسال دیدگاه