در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

نیاز بازار دارو به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار

امسال کمبود اقلام دارویی نسبت به سال گذشته کمتر است

تهران (پانا) - نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه امسال تامین اقلام دارویی نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد، گفت بازار دارویی کشور به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

کد مطلب: ۱۴۳۹۵۸۹
لینک کوتاه کپی شد
نیاز بازار دارو به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار

بابک حاجی‌حیدری-علی‌اصغر باقرزاده، نایب رئیس کمیسیون بهداشت در گفت‌وگو با پانا درخصوص آخرین اقدامات برای حل مشکلات مربوط به کمبود دارو در کشور گفت: «چندین عامل باعث شده تا امروز با کمبود دارو روبه‌رو شویم. البته روز گذشته گزارشی در صحن مجلس قرائت شد که هدف از آن ساماندهی نابسامانی‌ها در حوزه دارو است.»

وی با بیان اینکه سوء‌مدیریت‌هایی برای تامین دارو صورت گرفته است، گفت: «کمبود و افزایش بی‌رویه قیمت دارو و هزینه‌های درمان باعث ایجاد چالش‌هایی برای مردم شده است که نیاز است به‌طور جدی این چالش‌ها برطرف شود. مجلس نسبت به این موضوع حساسیت دارد و به صورت مستمر جلساتی برای رفع کمبود دارو در کشور برگزار شده است.»

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه بازار دارویی کشور به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است، گفت: «صرفا ۶۰ هزار میلیارد تومان مدنظر قرار گرفت که البته همین مقدار هم تخصیص نمی‌یابد و متاسفانه تخصیص نیافتن بودجه مورد نظر و عمل نکردن به قانون مشکلات فعلی بازار دارد را دامن زده است.»

وی خاطرنشان کرد: «البته تعداد اقلام دارویی که امسال با کمبود آن مواجه بودیم نسبت به گذشته کاهش یافته اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این داروها حیاتی هستند و چالش‌های جدی برای بیماران و خانواده‌های آنها ایجاد کرده است. البته با تلاش‌های صورت گرفته، کمبود دارو از ۲۰۰ قلم به کمتر از ۱۰۰ قلم رسیده است. از طرفی با توجه به اینکه عمده مشکلات کمبود دارو مربوط به بیماران خاص است، تلاش می‌شود در بودجه سال آینده ردیف اعتباری ویژه‌ای برای این موضوع لحاظ شود.»

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه اکنون ۹۹ درصد داروها تولید داخل است، تاکید کرد: «البته نیمی از مواد اولیه این داروها وارداتی است و کمبود دارو نیز به دلیل مشکل تامین مواد اولیه دارو، تخصیص ارز و تحریم‌ها است.»

وی با اشاره به تاثیر مستقیم حذف ارز ۴۲۰۰ بر اختلال در بازار دارو گفت:‌ «زمانی که این موضوع اجرا شد، تبعات منفی آن بازار دارویی کشور را درگیر کرد. در کمیسیون بهداشت در هر جلسه‌ای که برگزار می‌شود کمبود دارو حتما مورد بررسی قرار می‌گیرد. با توجه به گزارش روز گذشته و مهلتی که به وزارت بهداشت برای حل مشکلات حوزه دارو داده شد امیدواریم اقدامات موثری برای حل مشکلات دارو صورت بگیرد.»

گفتنی است روز گذشته، مشکلات تامین و توزیع دارو با حضور وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس بررسی شد و گزارش کمیسیون بهداشت مجلس درباره ارزیابی اثربخشی سیاست گذاری‌ها و اقدامات عملیاتی دستگاه‌های مسئول برای ساماندهی مشکلات زنجیره تامین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی در صحن مجلس قرائت شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار