در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

منع صنایع برای استفاده از آب متعارف

تهران (پانا) - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد صنایع کشورنباید از آب متعارف برای مصارف خود استفاده کنند. اکنون پساب‌های زیادی در کشور تولید می‌شود که صنایع باید از آن استفاده کنند و با چرخش آب در فرآیند تولیدات صنعتی مدیریت بهتر و مناسب‌تری در آب صورت گیرد.

کد مطلب: ۱۴۳۹۴۶۶
لینک کوتاه کپی شد
منع صنایع برای استفاده از آب متعارف

لطف‌الله سیاه‌کلی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا در مورد مشکلات بحران آب در کشور اظهار کرد:‌ «بحران آب در کشور جدی است و مدیریت منابع آب و کاهش مصرف در تمامی بخش‌ها شامل شرب، کشاورزی و صنعت ضروری است. حتی اگر ایران مشکل کم‌آبی هم نداشته باشد نباید اسراف در مصرف صورت گیرد.»

وی افزود:« اسراف در آب بی‌توجهی به نعمت الهی است حال در هر بخشی که انجام شود، قابل پذیرش نیست.در این میان صنایع کشور نیز نباید از آب متعارف برای مصارف خود استفاده کنند. اکنون پساب‌های زیادی در کشور تولید می‌شود که صنایع باید از آن استفاده کنند و با چرخش آب در فرآیند تولیدات صنعتی مدیریت بهتر و مناسب‌تری در آب داشته باشند.»

کاهش بارش و افزایش تولید فاضلاب

سیاه‌کلی خاطرنشان کرد:‌ «هنوز در کشور فاضلاب و آب‌های غیرمتعارف آب شناخته نمی‌شوند در صورتی که آّب چشمه‌ها، رودخانه‌ها و سایر منابع آبی در کشور با بارندگی تحت تاثیرات متعدد قرار می‌گیرد با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم و میزان تولید فاضلاب نیز در حال افزایش است.»

وی افزود: «هنوز هم بخشی از منابع آبی به صنایع اختصاص داده می‌شود در حالی که امکان استفاده از آب‌های آزاد و دریاها برای مصارف صنعتی وجود دارد بنابراین باید دو مبحث استفاده از پساب‌ها و آب دریاها برای مصارف صنعتی مورد توجه قرار گیرد.»

آب شیرین با بی‌توجهی به آب آلوده بدل می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: «آب شیرین با بی‌توجهی به آب آلوده بدل می‌شود و برنامه‌ای هم برای آن وجود ندارد.بنابراین خطر بیخ گوشت ماست اما هشدارها در حد تهدیدهایی که وجود دارد جدی نیست.»

سیاه‌کلی با اشاره به هزینه‌هایی که برای تصفیه آب و تامین آب شرب صورت می‌گیرد،عنوان کرد:‌ «این در حالی است که هنوز هم در بخش خانگی برخی شیرآب را هنگام حمام از ابتدا تا انتها باز می‌کنند. با آن حیاط و کوچه و ماشین را شستشو می‌کنند و اهمیتی برای آن قائل نیستند و این شرایط نشان می‌دهد مردم هنوز هم عواقب بی‌آبی را نمی‌دانند و هشدارهای لازم در این زمینه به مردم داده نشده است.»

وی با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری بر حوزه مدیریت مصرف آب در صنایع، عنوان کرد:«‌ اکنون در حوزه آب به صورت بی‌اوتی عمل می‌شود. اکنون در بخش آب سرمایه‌گذاری می‌شود و 5 سال بعد پروژه تعریف و به دولت تحویل می‌شود به طور قطع حوزه آب با مدل بی‌اوتی جواب نمی‌دهد و باید سهامداری شود. معنای این شرایط این است که باید سهام فروخته شود به طور مثال اگر توسط شهرک صنعتی انجام شده باید آب را به خود آن شهرک تحویل داد.»

حوزه آب جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارد

سیاه‌کلی با تاکید بر اینکه حوزه آب اکنون جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارد، خاطرنشان کرد:‌ «مکانیزم‌هایی که اکنون در حوزه آب وجود دارد سرمایه‌‌گذار را راغب به سرمایه گذاری در این حوزه نخواهد کرد.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: «باید برای استحصال آب و استفاده مجدد آب برنامه جدی داشت. اکنون خروجی پساب و فاضلاب تهران خروجی رو به تزاید است و این پرسش مطرح است که چرا نباید از آن به درستی استفاده شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار