پانا از ساماندهی نرخ‌گذاری کرایه تاکسی‌های اینترنتی گزارش می‌دهد؛

نرخ تاکسی‌های اینترنتی زیر ذره‌بین مدیریت شهری

تهران (پانا) - چند وقتی است مدیریت شهری تهران به عنوان متولی مدیریت حمل و نقل درون شهری، به دنبال قانونمند کردن نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی است، اخیرا نیز وزارت کشور موافقت خود را با نرخ‌گذاری کرایه تاکسی‌های اینترنتی از سوی شهرداری‌ها اعلام کرده است تا در نهایت موضوع تاکسی‌های فعال در بستر فضای مجازی ساماندهی شود.

کد مطلب: ۱۴۳۹۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد
نرخ تاکسی‌های اینترنتی زیر ذره‌بین مدیریت شهری

مدت‌هاست کرایه‌های نجومی تاکسی‌های اینترنتی فقط به روزهای بارانی و برفی، شب‌های پرترافیک و شب‌های عید مربوط نیست و در هر ساعت از شبانه‌روز با کمترین مسافت، ارقام کرایه بیشتر از آن چیزی است که باید باشد. نابسامانی کرایه‌های تاکسی‌های اینترنتی موجب نارضایتی شهروندان شده است زیرا افزایش سرسام‌آور کرایه‌ها موجب شده تا اکثر رانندگان خطی نیز میل به فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی داشته باشند. از طرفی مدیریت شهری پایتخت نیز نسبت به موضوع ساماندهی نرخ کرایه‌ تاکسی‌های اینترنتی حساسیت پیدا کرده و این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در حاشیه یکی از جلسات شورای شهر تهران با بیان اینکه تاکسی‌ها حق افزایش کرایه‌های خود به دلیل بارش باران و تغییر شرایط آب و هوایی را ندارند، گفت: «هرگونه افزایش کرایه از سوی تاکسی‌های اینترنتی و معمولی در زمان بارش باران خلاف قانون و مقررات است و به به قول معروف بی‌معرفتی است که در زمان بارش باران و در زمانی که مردم زیر باران قرار دارند وسایل حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی معمولی و اینترنتی اقدام به افزایش کرایه بیشتر کنند.»

رئیس شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورا مسئولیت تعیین نرخ کرایه‌های تاکسی‌های اینترنتی را برعهده دارد یا خیر، توضیح داده است که نرخ تمام وسایل حمل و نقل عمومی باید توسط شوراها تعیین و به تصویب برسد و اینکه اعلام شود تاکسی‌های اینترنتی از وزارت کشور مجوز گرفته‌اند و اتحادیه آنها نرخ‌ها را مشخص می‌کند؛ درست نیست و اگر این چنین تاکسی‌هایی کرایه‌های خود را براساس قانون دریافت کنند به آنها کاری نداریم اما چنانچه در حق مردم اجحاف کنند این اجازه را به آنها نخواهیم داد.

این در حالی است که شرکت‌های مسافربری اینترنتی معتقدند چون در بستر فضای مجازی فعالیت می کنند تابع قوانین مربوط به نرخ‌گذاری کرایه‌ها از سوی شهرداری‌ها نمی‌شوند زیرا مجوز فعالیت‌شان از اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی صادر شده است. البته مدیریت شهری تهران همچنان معتقد است که نرخ‌گذاری این تاکسی‌ها باید از سوی شهرداری‌ها انجام شود و با ارائه مستندات قانونی خواستار ورود شهردار تهران به این مساله در جلسه هیات دولت شده‌اند تا نرخ‌گذاری مسافربرهای اینترنتی برای همیشه تعیین تکلیف شود.

مهدی چمران بار دیگر در حاشیه جلسه 5 دی ماه شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران درباره سرانجام تعیین نرخ کرایه تاکسی های اینترنتی توسط شورای شهر تاکید کرد که متن قانون تاکسی‌های اینترنتی این است که شهرداری باید کرایه‌ها را تنظیم کند که البته امیدواریم با همکاری تاکسی‌های اینترنتی این مهم حاصل شود.

تشکیل کمیته ویژه برای تعیین تکلیف تاکسی‌های اینترنتی

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز هفته گذشته در حاشیه جلسه شورای شهر تهران درخصوص نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی گفت: «در نرخ گذاری تاکسی‌های اینترنتی اختلاف نظر وجود دارد، این اختلاف نظر ناظر بر صدور مجوزهاست که از وزارت صمت مجوز بگیرند یا بر اساس قانون باید از شهرداری مجوز دریافت کنند که محل سوءاستفاده شده است. نظر ما این است که‌ مجوز را از شهرداری بگیرند اما از این موضوع سوء استفاده می‌شود. بنده موضوع را در هیات دولت مطرح کردم و قرار شد کمیته‌ای شکل بگیرد که بنده نیز عضو آن هستم. قرار شد استدلال کنیم که مجوزها مبنی بر حمل و نقل عمومی است و باید شهرداری تصمیم بگیرد.‌«

نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی باید بر عهده مدیریت شهری باشد

احمد محرم‌زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی باید بر عهده مدیریت شهری باشد، به پانا گفت: «نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی باید بر عهده مدیریت شهری باشد چرا که این مساله مربوط به فعالیت‌های شهری است و شهرداری باید تعرفه تاکسی‌های اینترنتی را تعیین کند.»

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اختلافات مطروحه درخصوص صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی گفت: «صدور مجوزها بر عهده شهرداری است که باید ساماندهی کند و از عهده وزارت صمت خارج است؛ چرا که وزارت صمت مسئول رسیدگی به مشکلات متعدد دیگری از جمله معادن، تجارت و صنعت کشور است.»

وی ضمن تاکید بر اینکه نباید یک وزارتخانه مسئولیت صدور مجوزها و وزارتخانه دیگر مسئول نظارت بر آن‌ها را داشته باشد، بیان کرد: «نهادی که بر مسائل شهری نظارت می‌کند باید صدور مجوز هم بر عهده همان نهاد باشد، پس هر دو باید از یک ارگان صادر شوند. در واقع باید مدیریت یکپارچه بر این موضوع حاکم باشد و در نهایت همه اتفاقات باید به نفع شهروندان باشد.»

لزوم ساماندهی نرخ‌ کرایه تاکسی‌های اینترنتی

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره ساماندهی نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی به پانا گفت:‌ «افزایش بیش از حد نرخ کرایه‌ تاکسی‌های اینترنتی، باعث تضییع حقوق شهروندان می‌شود و پذیرفتنی نیست. از این رو لازم است که مدیریت شهری و وزارت کشور موضوع ساماندهی نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی را در دستور کار قرار دهند تا فعالیت این شرکت‌ها ضابطه‌مند شود.»

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به اینکه تاکسی‌های اینترنتی خدمات شهری ارائه می‌دهند باید تحت نظر مدیریت شهری و حمل‌ونقل درون شهری باشند و فعالیت آنها نظارت شود. بنابراین تعرفه تاکسی‌های اینترنتی نیز باید از سوی مدیریت شهری تعیین شود اما اکنون فعالیت این تاکسی‌ها ضابطه‌مند نیست که باید ساماندهی شود. در رابطه با نرخ‌گذاری این تاکسی‌ها نیز وزارت کشور باید مساله را بررسی کندرای همیشه حمل و نقل اینترنتی را ساماندهی و ضابطه‌مند کند.»

موافقت وزیر کشور با نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی توسط مدیریت شهری

پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران اخیرا در دویست و چهارمین جلسه شورای شهر تهران اعلام کرد که وزیر کشور با مساله نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی توسط مدیریت شهری موافقت کرد که از این موضع بسیار مهم وزیر تقدیر و تشکر می‌کنم.

از آنجا که تاکسی های اینترنتی از موفق‌ترین سامانه های خدمات‌رسانی آنلاین در سال‌های اخیر هستند و بسیاری از شهروندان از این سامانه‌ها استفاده می‌کنند، لازم است که خدمات ارائه شده از سوی این شرکت‌ها به نفع مردم باشد تا موجبات رضایت شهروندان را هم داشته باشد. حال باید منتظر اقدامات مدیریت شهری پایتخت ماند تا با ورود به موضوع به فرایند قیمت‌گذاری شرایط برای استفاده از این تاکسی‌ها مطلوب مخاطبان باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار