مربی کانون پرورش فکری کودکان خراسان رضوی:

قصه یک ابزار تربیتی مهم برای رشد دانش‌آموزان است

مشهد (پانا) - مربی کانون پرورش فکری کودکان خراسان رضوی گفت قصه یک ابزار تربیتی مهم برای رشد دانش‌آموزان است.

کد مطلب: ۱۴۳۹۲۳۲
لینک کوتاه کپی شد
قصه یک ابزار تربیتی مهم برای رشد دانش‌آموزان است

سید احمد مصطفوی عنوان کرد: قصه‌گویی در لغت به فعالیتی گفته می‌شود که خود به خود منجر به گفتن قصه می‌شود یعنی در اصطلاح ما یک لحظه‌های ناب و غیرقابل تکرار را قصه‌گویی می‌کنیم.

مصطفوی که برگزیده چند دوره از جشنواره‌های قصه‌گویی در بخش استانی، منطقه‌ای و بین المللی است بیان کرد: با قصه گویی ما قابلیت‌های وجودی خود مانند زبان بدن و زبان اندام که ابزاری برای نشان دادن توانمندی ماست تقویت می کنیم؛یعنی با لحن و کلام در موقع صحبت می‌توانیم طوری اجرا کنیم که شنونده و مخاطب ما از متنی که برای او اجرا می‌کنیم لذت ببرد.

او بیان کرد: قصه یک ابزار غیرمستقیم است یعنی ما بدون اینکه به کسی بگوییم این کار را بکن یا این کار را نکن با قصه‌ها روی مخاطب تاثیر می گذاریم و راه و روش صحیح را به او آموزش می دهیم.

مصطفوی در ادامه گفت: قصه مختص سن خاصی نیست. از کودک گرفته تا یک فرد ۹۰ ساله از آن لذت می برد و در روند تربیتی افراد تاثیر بسزایی دارد و قصه گو با بیان هنرمندانه و تکیه بر قدرت لحن خود شنونده را به سمت تخیلاتی که در این قصه است چه حوادث شاد و چه حوادث غمگین می کشاند و مخاطب را با این روایت پیش می‌برد.

وی گفت: قصه گو یک تصویرگر است و بدون اینکه نقش و نگاری برای مخاطب ایجاد کند می‌تواند با کلمات و اجرا و هنر خود مخاطب را به سمت تصویرها و تخیلات ببرد.

مصطفوی عنوان کرد: در قصه‌گویی بر اساس نیازهای تربیتی لازم با توجه به نیاز مخاطبین طوری قصه را اجرا می‌کنیم که پیام اخلاقی ما را به آنها برساند مثلاً برای دانش آموزان که باید مهارت‌های لازم را در هر زمینه مخصوصاً در مورد نه گفتن یاد بگیرند می‌توان با قصه‌گویی این مسئله مهم را به آنها آموزش داد.

مصطفوی گفت: همانطور که دانش آموزان برای رشد جسم خود نیاز به غذاها و جذب کالری دارند برای پرورش و تقویت روح خود به شادی نیاز دارند .به یک هیجان، یک تفکر و یک تخیل خوب که با قصه گویی می توان به آن رسید.

او افزود: در هر بحث و تفکری چه علمی،دینی،قرآنی و معنوی می توانیم به عنوان قصه گو مخاطب را به آن طرف بکشانیم. در بحث‌های دینی، با قصه‌های قرآنی و معنوی بچه‌ها را آشنا کنیم. در بحث های ادبی با شاهنامه یا متون ادبی ویا... آشنا کنیم تا از این قصه های زیبا درس بگیرند.

مصطفوی در پایان گفت: قصه‌گویی تاثیر زیادی برای مخاطب ما به خصوص دانش آموزان دارد برای اینکه اعتماد به نفس و دایره لغات و واژگان آنها را تقویت می‌کند و به این وسیله آنها بهتر می‌توانند در درس موفق باشند و در نهایت مهارت‌های زندگی را خوب یاد بگیرند.

دانش آموز خبرنگار:سنا مومن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار