در گفت‌وگوی پانا با معلمان درباره تاثیر اجرای قانون رتبه‌بندی مطرح شد؛

رتبه‌بندی‌ مقدمه تحول‌ در کیفیت آموزش

‌هرچه توانمندی معلمان افزایش یابد نتیجه در یادگیری دانش‌آموزان مشهود خواهد بود

تهران (پانا) -‌ قانون رتبه‌بندی معلمان پس از سال‌ها معطلی ‌با همت و اراده دولت سیزدهم اجرا شد.

کد مطلب: ۱۴۳۹۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد
رتبه‌بندی‌ مقدمه تحول‌ در کیفیت آموزش

‌هر چند در بُعد اجرا با مشکلاتی مواجه شد و اعتراضات معلمان را به همراه داشت، اما به همه اعتراضات رسیدگی شد و وزارت آموزش و پرورش به همه خواسته‌های معلمان جامه عمل پوشاند؛ تا جایی که اکنون به اذعان اکثریت فرهنیگان، این قانون ‌سرشار از ‌امید، انگیزه و به‌روز شدن در بین جامعه معلمان است و با اصلاح و ارتقای آیین‌نامه هم می‌تواند نویدبخش روزهای بهتری برای این قشر باشد.

‌رضا مرادصحرایی وزیر آموزش و پرورش پس از اجرای قانون رتبه‌بندی و شناسایی نقاط قوت و ضعف این طرح، در صفحه ویراستی‌اش نوشت که دولت مردمی سیزدهم با اجرای رتبه‌بندی گام بزرگی در تحول نظام آموزشی و کمک به معیشت معلمان برداشت و اعضای محترم کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز در این مسیر همواره در کنار معلمان بوده‌اند.

‌خبرگزاری پانا نیز با هدف نظرسنجی از معلمان در رابطه با اهمیت و تاثیرات اجرای این قانون‌، مزایا و نواقص اجرای آن، پای گفت‌وگو با ‌معلمان ‌نشسته است. در این بخش به سراغ یکی از اعضای تشکل‌های فرهنگیان رفتیم و با وی درباره اهمیت اجرای این قانون به گفت‌وگو پرداختیم که در زیر می‌خوانید.‌

نقش ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در بهبود کیفیت آموزش

اکرم خسروگردی دبیر ریاضی دوره اول متوسطه شهرستان شاهرود و عضو دبیرخانه کشوری سنجش و ارزشیابی در رابطه با این مسئله به خبرنگار پانا گفت: «در‌خصوص قانون رتبه‌بندی و اجرای آن اکثریت معلمان عقیده دارند که باید ۱۳ سال پیش مزایا و حقوق آن‌ها مانند سایر دستگاه‌های دولتی طبق قانون مصوب آن زمان افزایش می‌یافت که متاسفانه این امر ۱۳ سال به تاخیر افتاد اما درخصوص ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و نقش آن در بهبود کیفیت آموزش هیچ شکی نیست و هرچه توانمندی معلمان افزایش یابد نتیجه در یادگیری دانش‌آموزان مشهود خواهد بود.»

وی افزود: «شایسته‌تر این است که شاخص‌ها و روش‌های ارزیابی معلمان به گونه‌ای باشد که منجر به بهبود کیفیت آموزش شود. بنابراین توانایی معلمان در کف کلاس درس و جایی که بستر یادگیری شکل می‌گیرد، باید مورد ارزیابی قرار بگیرد اما متاسفانه در عمل چنین اتفاقی رخ نداد و به جمع‌آوری مدارک و اسناد بسنده شد.»

خسروگردی اظهار کرد: «در روال بارگذاری مدارک بنده احساس کردم هیچ‌جا مهارت معلمی من مورد ارزیابی قرار نگرفت. به طوری که می‌توانست با استفاده از ظرفیت گروه‌های آموزشی و نقش سرگروه‌های درسی و مواردی از این قبیل نظارت بالینی از کلاس‌های درس به طور مستمر صورت گیرد.»

شکل‌گیری نظام مربیگری و نظارت همتا منجر به ارتقای سطح معلمان می‌شود

عضو دبیرخانه کشوری سنجش و ارزشیابی در ادامه تاکید کرد که اگر هدف، ارتقای سطح معلمان است، باید افراد باتجربه نقش منتور و معلمان کم‌تجربه نقش منتی را ایفا کنند. این معلم گفت: «مربی‌گری، هدایت و مشاوره در طول سال تحصیلی در کف کلاس درس منجر به بهبود عملکرد می‌شود به‌طوری که نظام مربی‌گری و نظارت همتا شکل بگیرد و جایگاه مهمی داشته‌ باشد که منجر به ارتقای سطح معلمان شود.»

رتبه‌بندی در معنابخشی به فعالیت تخصصی و حرفه‌ای معلمان و افزایش بهره‌وری مدرسه تاثیر به‌سزا دارد

تشکل‌های فرهنگیان کشور نیز اخیرا در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری به دلیل حمایت از قانون رتبه‌بندی، تقدیر و تشکر کردند. در متن این نامه آمده‌بود که «رتبه‌بندی در معنابخشی به فعالیت تخصصی و حرفه‌ای معلمان و افزایش بهره‌وری مدرسه تاثیر به‌سزا دارد. با اینکه در برنامه ششم توسعه به دولت قبل تکلیف شده بود اما با اولویت قائل نشدن به آموزش و پرورش و پس از سال‌ها توقف، سرانجام در دولت سیزدهم و با عملی شدن وعده جنابعالی به فرهنگیان به اجرا درآمد و سهم مناسبی از بودجه کشور نیز به این امر مهم تخصیص داده شد. درود خدا و دعای خیر هزاران معلم فرزانه نثار حضرتعالی که با حمایت و پیگیری مجدانه موجبات عملیاتی شدن این هدف از طریق اجرای نظام رتبه‌بندی فرهنگیان را فراهم آوردید و یکی دیگر از برنامه‌های راهبردی نظام را با همتی انقلابی، عملیاتی نمودید. با اجرای رتبه‌بندی در مجموع انگیزه‌های اجتماعی و فرهنگی هزاران معلم دلسوخته ارتقا یافت و حضور آنان در کلاس‌های درس جلوه‌ای دیگر به خود گرفت.»

بدیهی است استمرار ساز‌و‌کار دقیق اجرای رتبه‌بندی پس از رفع برخی کاستی‌ها و اصلاح آئین‌نامه و استقرار کامل آن در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی می‌تواند تحولی اساسی در کیفیت خروجی آموزش و پرورش ایجاد کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار