در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

روند کُند خروج خودروهای فرسوده در کشور

بیش از ۸۵ درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی به سن فرسودگی رسیده‌اند

تهران (پانا) - خروج خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده یکی از مهم‌ترین راه‌های برون‌رفت از آلودگی هوا است که به گفته رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سالانه به تعداد خودروهای فرسوده اضافه می‌شود اما در نیمه اول امسال نیز ۳۵ هزار خودرو اسقاط شد که نشان می‌دهد این روند بسیار کند است.

کد مطلب: ۱۴۳۸۸۸۶
لینک کوتاه کپی شد
روند کُند خروج خودروهای فرسوده در کشور

داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم با بیان اینکه حدود هفت میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می‌کنند، به پانا گفت: «علاوه بر خودروهای فرسوده، تعداد بالایی هم موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد که به نوسازی و از رده خارج شدن نیاز دارند. از طرفی بیش از 85 درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی به سن فرسودگی رسیده‌اند که تردد این وسایل نقلیه به افزایش آلودگی هوا منجر می‌شود.»

رئیس مرکز تغییر اقلیم و هوا خاطرنشان کرد:‌ «علاوه بر اینکه سالانه به تعداد خودروهای فرسوده اضافه می‌شود، سن خودروها نیز افزایش می یابد و از آنجا که اسقاط روند کندی دارد قطعا میزان مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها نیز افزایش می‌یابد.»

وی اظهار کرد: «سال گذشته فقط 20 هزار و 800 خودرو اسقاط شد در صورتی که یک میلیون خودروی نو شماره‌گذاری شد. در نیمه اول امسال نیز ۳۵ هزار خودرو اسقاط شد که نشان می‌دهد این روند بسیار کند است.»

رئیس مرکز ملی هوا و اقلیم با اشاره به خروج خودروهای فرسوده اضافه کرد: «با اصلاح ماده 8 قانون هوای پاک سن فرسودگی خودروها به مرز فرسودگی تبدیل شده بود که در سال 1400 دوباره به سن فرسودگی برگشت. بر اساس قانون هوای پاک خودروسازان باید یک چهارم تیراژ تولید خود را گواهی اسقاط تحویل دهند و برای این حجم خودروی فرسوده 400 هزار برگه اسقاط نیاز است.»

وی خاطرنشان کرد: «برای برون رفت از آلودگی هوا باید به سه موضوع توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش کیفیت سوخت در کشور و از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده توجه کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار