مسابقات منطقه آسیای میانه؛

دورخیز برادران عالمیان برای صید سهمیه المپیک

تهران (پانا) - تنیس روی میز برای ادامه روند متوالی حضور در بازی‌های المپیک می‌تواند از سه مسیر، سهمیه بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس را کسب کند، البته اگر از مسابقات تیمی قهرمانی جهان به نتیجه لازم نرسد.

کد مطلب: ۱۴۳۸۸۶۶
لینک کوتاه کپی شد
دورخیز برادران عالمیان برای صید سهمیه المپیک

تنیس روی میز یکی از ۳۲ رشته‌ای است که رقابت‌های آن در سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک برگزار می‌شود. پینگ‌پنگ‌بازان ایران که حضور متوالی در ادوار گذشته این بازی‌ها داشته‌اند، می‌توانند از رقابت با حریفان آسیایی خود سهمیه این دوره بازی‌ها را هم کسب کنند.

مسابقات منطقه‌ای، اولین رویدادی است که نمایندگان ایران شانس کسب سهمیه از آن را دارند. این مسابقات در منطقه آسیای میانه اسفند به میزبانی ازبکستان و هر دو بخش مردان و بانوان برگزار می‌شود. قهرمان هر بخش صاحب سهمیه می‌شود.

نیما عالمیان برای المپیک توکیو از همین رقابت‌های آسیای میانه تک سهمیه تنیس روی میز ایران را به دست آورد. دو سهمیه ایران برای المپیک ریو هم از همین رقابت‌ها به نام نیما عالمیان و ندا شهسواری ثبت شد.

پینگ‌پنگ‌بازان آسیایی که از رقابت‌های منطقه‌ای این قاره موفق به کسب سهمیه نمی‌شوند فرصت دارند تا با حضور در مسابقات تایلند دوباره شانس خود را امتحان کنند مانند نوشاد عالمیان که برای المپیک ریو از چنین رویدادی صاحب سهمیه شد. رقابت‌های تایلند خرداد سال آینده برگزار می‌شود و فقط به قهرمان آن سهمیه تخصیص داده می‌شود.

رنکینگ جهانی هم شیوه دیگری است که فدراسیون جهانی تنیس روی میز (ITTF) برای توزیع سهمیه در نظر گرفته و پینگ‌پنگ‌بازان ایران هم می‌توانند، از این طریق مجوز حضور در بازی‌های پاریس را کسب کنند. تعداد نفراتی که از طریق رنکینگ وارد المپیک می‌شوند در پایان رقابت‌های انتخابی در تمام قاره‌ها مشخص خواهند شد.

تنیس روی میز ایران تاکنون از رنکینگ جهانی صاحب سهمیه المپیک نشده است اما در هر صورت این رده‌بندی و مسابقات منطقه‌ای و قاره‌ای آسیا شیوه‌هایی هستند که نمایندگان کشورمان می‌توانند از طریق آنها به سهمیه دست یابند البته اگر از رقابت‌های قهرمانی جهان به نتیجه نرسند.

مسابقات تنیس روی میز قهرمانی جهان در بخش تیمی از ۲۷ بهمن در کره جنوبی و با حضور ۶۴ تیم آغاز می‌شود. ۸ تیم برتر مسابقات جهانی صاحب سهمیه تیمی برای بازی‌های المپیک پاریس می‌شوند. البته تیم‌هایی که پیش از این از طریق قاره‌ای کسب سهمیه کرده باشند در صورت قرار گرفتن در جمع هشت تیم برتر، از رده‌بندی برای المپیک خارج شده و تیم‌های دیگر جایگزین می‌شوند.

در صورتی که تیم ملی تنیس روی میز ایران از این رقابت‌ها صاحب سهمیه تیمی شود، قید حضور در مسابقات آسیای میانه و شانس مجدد آسیایی‌ها (ازبکستان و تایلند) را می‌زند چراکه در این صورت سه بازیکن در ترکیب تیم ملی، برای اعزام به بازی‌های المپیک قرار می‌گیرند و دو نفری که بالاترین رنکینگ را دارند در بخش انفرادی هم شرکت می‌کنند.

تنیس روی میز ایران، تاکنون موفق به کسب سهمیه تیمی المپیک نشده است و اگر این اتفاق در بوسان رخ دهد، موفقیتی تاریخی برای این رشته خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار