در گفتوگو با پانا
ریل گذاری سینمای انیمیشن ایران باید تغییر کند
انیمیشن کوتاه ایران شناخته شده است اما سینمای انیمیشن در ابتدای کار خودش است /
تهران (پانا) - مهدی خرمیان انیماتور شناخته شده سینمای ایران می گوید سینمای انیمیشن ایران احتیاج به یک ریلگذاری جدید دارد زیرا اگر قرار است این صنعت در جهان ماندگار شود باید این گونه سینمایی جریان ساز باشد و بتواند حرفهای جدیدی بزند.
مهدی خرمیان انیماتور شناختهشده در گفتوگو با پانا درباره چگونگی ورودش به عرصه پویانمایی گفت: من متولد ۱۳۴۸ از یزد هستم، سال ۶۳ وارد هنرستان هنرهای تجسمی شدم و در رشته گرافیک، دیپلم گرفتم. سال ۶۷ وارد دانشکده صداوسیما شدم و در رشته کارگردانی انیمیشن، تحصیل کردم و پسازآن در سال ۷۵ در مقطع کارشناسی ارشد گرافیک، ادامه تحصیل دادم.
وی ادامه داد: « زمانی که در هنرستان، درس میخواندم مبحثی درزمینهٔ انیمیشن داشتیم که علاقه من از همان دوران، آغاز شد. اولین فیلم انیمیشن را در سال ۱۳۶۶ ساختم و تصمیم گرفتم این رشته تحصیلی و این حرفه را ادامه بدهم.»
وی به جایگاه انیمیشن در دنیای امروز اشاره کرد و گفت:« انیمیشن به ۳ نوع سینمایی، تلویزیونی (سریالی) و کوتاه تقسیم میشود، ما در انیمیشن کوتاه و سریالی به استانداردهای جهانی نزدیک شدهایم اما انیمیشن سینمای (بلند) ایران هنوز جایگاه حقیقیاش را به دست نیاورده است..»
خرمیان افزود:« انیمیشن در تمام دنیا اهمیت بسیاری دارد و بسیار به آن توجه میشود، انیمیشن ایران نیز احتیاج به حمایت و ریلگذاری جدیدی دارد زیرا انیماتورها و فیلمهای کوتاه انیمیشن ایران در جهان شناختهشده هستند و توانستهاند جوایز بسیاری را برای اینگونه سینمایی کسب کنند مدیران و سیاستگذاران سینمای انیمیشن باید تغییر رویکرد دهند و برای ساخت فیلمهای بلند و کوتاه سوبسیدهایی را بدهند و با رقم زدن اتفاقات اینچنینی جریان سازی درستی اتفاق میفتد و میتوان به ارتقای جایگاه انیمیشن در ایران امیدوار بود.»
وی خاطرنشان کرد: «تخصص موردعلاقه من استاپ موشن است و کارهای من کوتاه و سریالی و عروسکی بوده است اما ژانر دلخواه من همیشه درام بوده است.»
خرمیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که انیمیشن تنها برای کودکان و نوجوانان ساخته نمیشود گفت:« بیشترین مخاطبان انیمیشن در تمام دنیا را کودکان و نوجوانان تشکیل میدهند و در برخی موارد میبینیم یک انیمیشن مختص بزرگسال است اما باز مخاطب کودک و نوجوان آن بیشتر از بزرگسالان است و این موضوع نشان از سلیقه مخاطب کودک و نوجوان به سینمای انیمیشن دارد زیرا کودک تخیل و خلاقیت را دوست دارد.»
مهدی خرمیان در ادامه سخنان خود به تغییر نسلها و تفاوت تفکر و نگرشی که کودکان امروز با پیشرفت تکنولوژی داشتهاند اشاره کرد و گفت: «نمیتوانیم تغییر نسلی که شاهدش بودیم و هستیم را اتفاق بد یا خوبی بدانیم اما اگر بخواهم ازلحاظ کار کردن درگذشته صحبت کنم باید بگویم که من از دهه ۶۰ فیلمسازی میکردم در آن زمان فیلمسازی در حوزه انیمیشن بسیار سخت بود.»
وی به مشکلات انیماتورها در دهه ۶۰ اشاره کرد و افزود: «ما با مشکلات بسیاری درگذشته مواجه بودیم زیرا امکانات مانند امروز نبود اما امروز به دلیل امکاناتی که مردم در اختیاردارند هرکسی با یک موبایل نیز میتواند انیمیشن تولید کند، که هم اتفاق خوبی است و هم اتفاق خطرناکی است.»
این انیماتور به مشکلات و مزیتهای پیشرفت تکنولوژی اشاره کرد و افزود: «استفاده از تکنولوژی از یک بابت خوب است چراکه میتواند خلاقیت و احساسات را خیلی راحتتر از گذشته به نمایش بگذارد و بد است زیرا انیماتور به خاطر سهولت کار و نچشیدن آن سختی که درگذشته وجود داشته است نمیتواند بهدرستی درک عمیقی از دنیای انیمیشن داشته باشد..»
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد:« از مدیران فرهنگی هنری میخواهم انیمیشن را جدی بگیرند و به آن توجه ویژهای کنند زیرا سرمایهگذاری بر انیمیشن باعث رشد کودکان و نوجوانان میشود و با ماندگاری انیمیشن و بها دادن به این فضا کودکان و نوجوانان نیز بهتر رشد میکنند..»
خبرنگار: فاطمه آبروش
ارسال دیدگاه