خود را بدون استفاده از لوازم آرایش زیبا کنید

خبرگزاری پانا:اگر بهانه شما هم برای استفاده از محصولات آرایشی به ویژه انواع كرم پودر و پنكك همین است، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

کد مطلب: ۱۴۳۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، استفاده از لوازم آرایشی. مهمی از عادت های آرایشی روزانه بیشتر خانم ها است و در بسیاری از مواقع نیز همه تقصیرها را گردن پوست شان می اندازند و برای مخفی كردن مشكلاتی مثل آكنه، لكه های پوستی، سیاهی دور چشم و... سراغ كرم پودرهای مختلف می روند. اگر بهانه شما هم برای استفاده از محصولات آرایشی به ویژه انواع كرم پودر و پنكك همین است، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

۱. آب: بهترین شوینده برای صورت

اولین گام برای داشتن پوستی سالم و زیبا شستشوی مناسب آن با آب ولرم است؛ اینكه برای چه نوع پوستی باید از چه نوع شوینده ای استفاده كنید. متخصصان پوست توصیه می كنند كه به جای صابون از پن برای شستشوی صورت استفاده شود زیرا پن ها برخلاف صابون حالت قلیایی ندارند و آسیبی به پوست نمی رسانند. اگر هم می خواهید از صابون استفاده كنید باید سراغ انواع ملایم آنها مثلاً صابون گلیسیرین یا شیر و عسل بروید. البته پوست بسیاری از خانم ها به دلایل مختلف مستعد بروز آكنه است. بنابراین به این افراد توصیه می شود از شوینده های مناسب پوست های چرب كه در داروخانه ها به فروش می رسند، استفاده كنند.

۲. حوله را فاكتور بگیرید

بیشتر افراد عادت دارند بعد از شستن صورت از حوله مشترك خانواده كه معمولاً هم در دستشویی آویزان است، استفاده اما این كار باعث بروز حساسیت، آكنه و البته خشكی پوست می شود. بهترین راهكار این است كه اجازه دهید صورت تان در معرض هوا قرار گیرد و خشك شود اما استفاده از دستمال های كاغذی نرم و استاندارد و حوله های نرم مخصوص صورت هم گزینه مناسبی است.

۳. مرطوب كننده ها را دست كم نگیرید

برخلاف باور عموم مردم، همه مرطوب كننده ها حاوی روغن و چربی نیستند و استفاده از آنها به معنی آبرسانی پوست است نه افزودن چربی. شاید بد نباشد بدانید عدم استفاده از این كرم ها باعث بروز خشكی و افزایش چین و چروك های پوست می شود؛ در حالی كه استفاده از مرطوب كننده مناسب باعث شادابی و طراوت چهره و كاهش التهاب پوستی خواهد شد و جوش ها را نیز از بین می برد. بنابراین برای داشتن پوستی سالم و زیبا بعد از شستن صورت حتماً از یك مرطوب كننده فاقد چربی استفاده كنید. استفاده از مرطوب كننده لب نیز مانع از پوسته پوسته شدن و ترك خوردن لب ها می شود و تاثیر زیادی در زیبایی چهره دارد. نكته جالب اینكه روغن زیتون یك مرطوب كننده گیاهی لب به حساب می آید.

۴. كرم روز و كرم شب یادتان نرود

خیلی ها استفاده از كرم های روز و شب را یك كار لوس و غیر ضروری می دانند؛ در حالی كه به گفته متخصصان پوست استفاده از این محصولات از بروز خشكی پوست پیشگیری می كند، روند پیری پوست را به تاخیر می اندازد و باعث صاف و شفاف شدن پوست می شود. همچنین كرم های روز و شب خاصیت مرطوب كنندگی بالایی دارند اما تفاوت اصلی آنها این است كه كرم های روز اغلب سبك و حاوی ضد آفتاب هستند؛ اگرچه هرگز نمی توانند جایگزین ضد آفتاب شوند اما كرم های شب غلیظ تر از كرم های روز بوده و مواد مغذی و ویتامین های مفید زیادی برای پوست دارند و بهترین زمان استفاده از آنها بعد از ۳۰ سالگی است. از طرفی افرادی كه پوست چرب و آكنه ای دارند باید از كرم های روز خیلی ملایم و سبك و اصطلاحاً فاقد چربی استفاده كنند اما مصرف كرم های شب به این افراد توصیه نمی شود. بنابراین بهتر است به تجویز پزشك سراغ كرم های حاوی اسید میوه یا كرم های لایه بردار مثل ترتینویین بروند. برای تشخیص اینكه چه نوع كرمی مناسب شماست، باید به یك متخصص پوست مراجعه كنید.

۵. ضد آفتاب راز زیبایی

استفاده از ضد آفتاب برای همه افراد در هر سنی ضروری است؛ به طوری كه مصرف آنها در همه فصول، حتی در هوای ابری به افراد توصیه می شود. یادتان باشد كه كرم های ضد آفتاب قادرند تا ۹۰ درصد از آثار زیانبار نور خورشید پیشگیری كنند اما نكته مهمی كه در این زمینه وجود دارد، مقدار و دفعات مصرف این محصولات است. در واقع باید كرم ضد آفتاب را یك ربع تا نیم ساعت پیش از قرار گرفتن در معرض خورشید و هر بار به اندازه یك بند انگشت روی پوست بزنید و هر دو تا سه ساعت یك بار آن را تجدید كنید. همچنین هر نوع پوستی به یك ضد آفتاب خاص نیاز دارد و برای خرید یك محصول مطمئن باید از یك متخصص پوست مشاوره گرفت. برای تشخیص نوع پوست خود كافی است صورت تان را با یك پاك كننده ملایم بشویید و پس از خشك شدن یك تكه كاغذ را روی پیشانی، گونه ها و چانه خود بكشید و سپس به آن نگاه كنید.

اگر روی كاغذ لكه های روغنی كم و بیش وسیعی مشاهده شود، پوست شما چرب است، اگر اثر مختصری از چربی روی كاغذ بیفتد نشانه این است كه پوستی معمولی دارید و اگر كاغذ با اصطكاك روی پوست حركت كند و هیچ اثری از چربی روی آن نباشد، نشانه خشك بودن پوست شماست. اما اگر كاغذی كه بر روی پیشانی و چانه و بینی كشیده می شود چرب ولی كاغذی كه روی گونه ها كشیده می شود هیچ گونه اثر چربی نداشته باشد، پوست شما از نوع مختلط است.

نكته طلایی ۱: اگر یك ضد آفتاب ۳۰ گرمی فقط برای صورت مورد استفاده قرار بگیرد، باید تقریباً بعد از ۱۵ بار استفاده تمام شود. پس اگر هر روز از خانه بیرون می روید و ضد آفتاب می زنید اما بعد از چند هفته هنوز هم كرم تان تمام نشده است به این معناست كه به درستی از ضد آفتاب استفاده نمی كنید.

نكته طلایی ۲: محققان می گویند اشعه های ناشی از مانیتور مثل نور خورشید عمل می كند. بنابراین اگر مجبور هستید ساعت های طولانی روبروی كامپیوتر بنشینید، باید از ضد آفتاب استفاده كنید.

نكته طلایی ۳: كرم های ضد آفتاب حتماً باید روی پوست و بدون كرم مالیده شوند تا تاثیرگذار باشند اما استفاده از كرم های آرایشی روی این محصولات (پس از گذشت ۱۵ دقیقه) مانعی ندارد.

نكته طلایی ۴: اگر می خواهید مشكلات پوستی از قبیل اكنه، لكه های تیره و روشن و همچنین چند رنگ بودن پوست تان را مخفی كنید از ضد آفتاب های رنگ كمك بگیرید. این كرم ها خاصیت پوشانندگی تقریباً بالایی دارند و می توانند جایگزین كرم پودرهای سنگین و شیمیایی شوند؛ محصولاتی كه به شدت به پوست تان آسیب می رسانند.

۶. ماسك خانگی جادویی

تحقیقات بسیار زیادی در مورد ماسك های خانگی با كرم های میوه ای انجام شده و تاثیر مثبت بسیاری از آنها نیز به اثبات رسیده است. برای داشتن پوستی زیبا توصیه می كنیم این ماسك ها را امتحان كنید. چون بعد از ۳ تا ۴ بار استفاده بی خیال كرم های آرایشی می شوید و نیازی به آنها نخواهید داشت.

لوسیون موم برای پوست های كدر

یك قاشق غذاخوری موم را درون ظرفی ریخته و آن را روی بخار آب قرار دهید تا ذوب شود. سپس ۶۰ گرم روغن زیتون و یك قاشق غذاخوری روغن نارگیل به آن اضافه كنید تا همه مواد به خوبی با هم مخلوط شوند. بعد از گذشت حدود ۲۰ دقیقه این ماسك طبیعی را از روی حرارت بردارید، دو قاشق غذاخوری آب به آن اضافه كنید و اجازه دهید تا ماسك تان سرد شود. استفاده از این ماسك دو بار در هفته باعث شادابی و رفع تیرگی پوست خواهد شد.

ماسك زردچوبه برای آكنه ای ها

در یك ظرف شیشه ای یك تا دو قاشق غذاخوری ماست را با ۳ قاشق غذاخوری آرد بادام و یك هشتم قاشق غذاخوری زردچوبه و یك قاشق غذاخوری آبلیمو مخلوط كنید تا مواد كاملاً یكدست شوند حالا ماسك ضد جوش تان آماده است و با دو بار استفاده هفتگی از آن همه جوش ها از بین می روند.
نكته طلایی: این ماسك حتماً باید داخل ظروف شیشه ای دربسته و در یخچال نگهداری شود و پس از یك هفته خاصیتش را از دست می دهد و فاسد می شود.

سیب زمینی و خیار علیه سیاهی زیر چشم

سیاهی زیر چشم از جمله مشكلاتی است كه بسیاری از خانم ها با آن مواجهند. برای رفع این سیاهی ها نیازی نیست از كانسیلرها یا كرم پودرهای مضر استفاده كنید. فقط كافی است روی یك بار و به مدت ۳ هفته یكی از روش های زیر را امتحان كنید.

۱. گذاشتن پوست خیار تازه روی پوست به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه
۲. گذاشتن چای كیسه ای خنك شده روی پلك و پوست زیر چشم به مدت ۲۰ دقیقه
۳. استفاده از ورقه های سیب زمینی خام روی نواحی تیره پوست به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه

همین آرایش، پوست را پیر می كند!

دكتر فریده مهتی پور، متخصص پوست و مو و زیبایی

از جمله مشكلات پوستی كه خانم ها با آن دست و پنجه نرم می كنند، پیری زودرس، خشكی، لك ها و چین و چروك های آن است كه در بسیاری از مواقع به واسطه استفاده از محصولات آرایشی به ویژه كرم پودرها و پنكیك ها ایجاد می شوند. در واقع این كرم ها در مرحله اول به قسمت سلول های سطحی پوست آسیب می رسانند و در مراحل بعدی می توانند باعث بسته شدن منافذ پوستی و بروز آكنه شوند.

همچنین درماتیت (التهاب پوستی) تماسی آلرژیك، یك مشكل شایعی است كه به واسطه مواد آرایشی پوست دیده می شود و عوارضی مانند قرمزی، تورم، خارش، جوش های چركی، و... را ایجاد می كند.

درماتیت تماسی تحریكی را نیز نباید نادیده بگیریم. در واقع پوست سالم یك سد دفاعی عالی برای بیشتر موادی است كه در لوازم آرایشی یافت می شود. حالا اگر پوست خیلی خشك یا زخمی باشد، شكاف یا محل باز زخم این سد دفاعی را از بین می برد و سلامت پوست را به خطر می اندازد.
البته نگهدارنده هایی كه در ساخت مواد آرایشی استاندارد استفاده می شوند، تا حد زیادی از رشد قارچ ها و باكتری ها كه باعث عفونت پوستی می شوند، جلوگیری می كنند اما استفاده مداوم از این محصولات بروز چین و چروك و پیری زودرس پوست را به همراه دارد. بنابراین توصیه می شود كه مصرف كرم های آرایشی را تا حد ممكن كاهش دهید و در صورت استفاده حتماً از انواع استاندارد با پایه گیاهی و سبك استفاده كنید و پیش از خواب نیز صورت تان را با پاك كننده های مناسب و شوینده های مخصوص تمیز كنید.

منبع: افکار نیوز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار