مروری بر اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از برگزاری دادگاه منافقین تا حمله تروریستی در گلزار شهدای کرمان

تهران (پانا) - حواشی پرونده زورگیر اتوبان نیایش، اجرای حکم اعدام ۵ سارق مسلح، برگزاری چهارمین جلسه دادگاه منافقین، هک «اسنپ فود»، تهاتر ورزشگاه تختی با 7 ملک شهرداری تهران، حمله تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان و اعلام تاریخ برگزاری اولین جلسه دادگاه پرونده قتل داریوش مهرجویی بخشی از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۴۳۷۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد
از برگزاری دادگاه منافقین تا حمله تروریستی در گلزار شهدای کرمان

در دومین هفته از دی ماه سال جاری اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

حواشی پرونده زورگیر اتوبان نیایش

در هفته‌ای که سپری شد، خبری درباره تغییر حکم محکومیت متهم پرونده زورگیر مسلح اتوبان نیایش در رسانه‌ها منتشر شد. دیوان‌عالی کشور در این‌باره اظهار کرد: پرونده متهم امان حبیب‌اللهی که فیلم زورگیری‌اش در اتوبان نیایش بازتاب گسترده‌ای داشت با حضور وکیل وی و تعدادی از شهروندانی که توسط متهم مورد خفت‌گیری و زورگیری واقع شده بودند، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی بررسی و متهم به اعدام محکوم شد. پس از صدور حکم اعدام متهم و وکیل وی در دیوان‌عالی کشور به رای اعتراض کردند که این پرونده برای بررسی حکم بدوی به یکی از شعب دیوان عالی کشور ارسال شد. پرونده امان حبیب‌اللهی فرزند عبدالله در یکی از شعب دیوان‌عالی کشور در دست رسیدگی است و هیچ اظهارنظری درباره حکم بدوی او از سوی قضات دیوان‌عالی کشور صورت نگرفته است.

صدور حکم بدوی متهمان پرونده حادثه در معدن طزره سمنان

در شهریورماه سال جاری در حادثه انفجار معدن رزمجاه طزره دامغان 6 کارگر جان خود را از دست دادند که جوان‌ترین آنها ۴۰ و مسن‌ترین آنها ۵۱ ساله بود. در هفته‌ای که گذشت حجت‌الاسلام موحد دادستان کل کشور از صدور حکم بدوی متهمان پرونده حادثه در معدن طزره سمنان در کمتر از ۴ ماه از وقوع این حادثه خبر داد.

اجرای حکم اعدام ۵ سارق مسلح

حکم اعدام پنج سارق خشن غیربومی که مرتکب ۱۴ فقره سرقت مسلحانه در استان‌های مختلف کشور شده بودند در هفته‌ای که گذست در ندامتگاه مرکزی کرج به اجرا درآمد. حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز در این‌باره گفت: حکم اعدام پنج محکوم پرونده سرقت‌های متعدد مسلحانه، خشن، مقرون به آزار و راهزنی در استان البرز و سایر نقاط کشور به اجرا درآمد. تشکیل این پرونده مربوط به زمانی است که گزارشی مبنی بر وقوع سرقت احشام به صورت مسلحانه واصل شد که موضوع با تشکیل پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب نظرآباد در دستور کار ویژه دادگستری کل استان و پلیس آگاهی استان البرز قرار گرفت.

چهارمین جلسه دادگاه منافقین

چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی در هفته‌ای که گذشت به صورت علنی برگزار شد. در اولین جلسه دادگاه در ۲۱ آذرماه، نماینده دادستان اتهامات ۴ نفر از متهمان پرونده یعنی تشکیلات موسوم به مجاهدین خلق (معروف به گروهک منافقین) متهم ردیف دوم مسعود رجوی، متهم ردیف سوم مریم قجر عضدانلو (رجوی) و مهدی ابریشمچی را قرائت کرد. در جلسه دوم نیز که روز سه‌شنبه ۲۸ آذرماه به صورت علنی برگزار شد، کیفرخواست متهم ردیف ۵ تا ۲۳ پرونده قرائت شد. در سومین جلسه دادگاه، نماینده دادستان متن کیفرخواست متهمان ردیف 24 تا 33 را در صحن دادگاه قرائت کرد.

اعلام تاریخ برگزاری اولین جلسه دادگاه پرونده قتل داریوش مهرجویی

چهل‌ویکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت برگزار شد. آخرین وضعیت پرونده چای دبش، دلیل قطع تلفن آخر هفته بخش زنان زندان اوین، آخرین وضعیت پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش، آخرین وضعیت پرونده هادی رضوی، شناسایی ۶۵ نفر در پرونده دومین عملیات تروریستی شاهچراغ، آخرین وضعیت پرونده‌های تتلو و آخرین پیگیری‌های قضایی در پرونده حمید نوری بخشی از مهم‌ترین محورهایی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

«اسنپ فود» هک شد

در هفته‌ای که گذشت شرکت اسنپ فود هک شد. سرهنگ رامین پاشایی، معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا از استقرار تیم فنی پلیس فتا در شرکت اسنپ فود خبر داد و گفت: تیم فنی پلیس فتا درشرکت مذکور مستقر و در حال انجام بررسی‌های فنی و تخصصی است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته شرکت اسنپ فود همچنان در حال ارائه خدمات به کاربران خود است .معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا تصریح کرد: با توجه به اینکه شرکت مذکور توسط کارشناسان این پلیس در سال جاری چندین نوبت مورد ارزیابی و توجیه فنی لازم قرار گرفته اند در صورت مشاهده هرگونه اهمال و سهل انگاری مراتب برای پیگیری به مراجع قانونی منعکس خواهد شد .

آغاز پیش ثبت‌نام حج تمتع

در هفته‌ای که سپری شد سازمان حج و زیارت درخصوص پیش ثبت‌نام از متقاضیان اعزام به حج تمتع سال ۱۴۰۳ اطلاعیه‌ای منتشر کرد که بر اساس آن پیش ثبت‌نام از افراد دارای اولویت تشرف به حج تمتع سال ۱۴۰۳ با مراجعه واجدین شرایط به سامانه https://reserve.haj.ir و به‌صورت غیرحضوری قابل انجام است. عملیات اعزام کاروان‌های حج تمتع، از اوایل ماه ذی‌القعده (دهه سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) آغاز و با پایان ماه ذی الحجه و اوایل ماه محرم ۱۴۴۶ (نیمه دوم تیرماه ۱۴۰۳) خاتمه خواهد یافت.

اعطای تندیس دانشگاه تهران به نمادهای

اولین آیین اعطای تندیس دانشگاه تهران به «نمادهای مقاومت» همزمان با هفته مقاومت و در آستانه سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. این تندیس دانشگاه تهران به چهره‌ها از عرصه‌های مختلف مقاومت اعم از نظامی، دفاعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اعطا شد.

بررسی لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت

پس از گذشت ۱۲ سال، لایحه «پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار» که در دولت دوازدهم تحت عنوان لایحه منع خشونت علیه زنان به مجلس دهم ارسال شده بود، با تغییر و اصلاحاتی، در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ به تصویب نمایندگان مجلس یازدهم رسید. «لایحه ارتقای امنیت زنان» ۵۱ ماده و ۵ فصل دارد که با تمرکز بر بازدارندگی و پیشگیری، ارتقای امنیت روانی و جسمانی زنان در محیط خانه، کار و اجتماع سعی دارد امنیت زنان را با حمایت‌های قانون تأمین کند. این لایحه سرانجام روز یکشنبه هفته‌ای که گذشت ، در دستور کار صحن قرار گرفت. حسین گودرزی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت لایحه ارتقای امنیت زنان اظهار کرد: «لایحه حمایت از زنان در مقابل سوء رفتار بعد از رفت و آمدهای زیاد و کار مشترک کمیسیون تخصصی اجتماعی و سایر کمیسیون‌ها در صحن مطرح شد که اشکالاتی داشت و مقرر شد که در کمیسیون تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد.»

تهاتر ورزشگاه تختی با 7 ملک شهرداری تهران

در دویست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، لایحه شهردار تهران درخصوص مجوز واگذاری و تهاتر هفت فقره املاک متعلق به شهرداری تهران با ملک موسوم به ورزشگاه تختی متعلق به وزارت ورزش و جوانان بررسی و تصویب شد. همزمان با دویست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مجوز واگذاری و انجام معامله تهاتر هفت فقره املاک متعلق به شهرداری تهران با ملک موسوم به ورزشگاه تختی متعلق به وزارت ورزش و جوانان بر اساس ماده واحده در اجرای بند چهاردهم ماده هشتادم قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی و به استناد بند سوم تبصره سوم و تبصره سیزدهم مصوبه «بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه ابلاغی» و مصوبه «دستورالعمل اجرایی مدیریت منابع و مصارف غیر نقد ابلاغی» بررسی شد. در راستای اجرای طرح‌های ترافیکی و توسعه شبکه حمل و نقل شهری تکمیل بزرگراه شهید شوشتری و توسعه خط هفت متروی تهران به شهرداری تهران اجازه داده شد با استفاده از ظرفیت‌های پیش بینی شده در مصوبات مذکور نسبت به واگذاری و انجام معامله تهاتر هفت فقره املاک متعلق به خود به ازای تملک ملک موسوم به ورزشگاه تختی متعلق به وزارت ورزش و جوانان اقدام و گزارش آن را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند. در تبصره این لایحه آمده است که شهرداری تهران مکلف است در ازای املاک واگذار شده نسبت به تأمین زمین معوض و همچنین اعتبار مورد نیاز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ جهت ساخت مجموعه‌های ورزشی جایگزین اقدام کند.

حمله تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان

در پی حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان در مراسمس که همزمان با چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، تاکنون ۹۵ نفر شهید و ۱۸۸ نفر نیز مصدوم شده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار