صحرایی در آیین امضای تفاهمنامه وزارت آموزشوپرورش با دانشگاه علامه طباطبایی:
حل مسائل مختلف در آموزشوپرورش نیاز به بلوغ ملی و همکاری عمومی دارد
تمام مدرسهها، معلمان و مدیران مدارس کشور ارزیابی میشوند/ اساتید دانشگاه علامه طباطبایی جهت گذراندن فرصت مطالعاتی میتوانند به مدرسهها بروند
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش، مساله کلان ملی و عمومی است تاکید کرد که حل مسائل مختلف در آموزش و پرورش نیاز به بلوغ ملی و همکاری و همفکری عمومی دارد.
رضامراد صحرایی در آیین انعقاد تفاهمنامه میان وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: با ۲ دید باید به مسائل کشور نگاه کنیم که یکی، دید کلان و دیگری دید در درون آن بخش است. همه مسائل به هم پیوسته هستند و هر چقدر هم ایده داشته باشیم وقتی وارد ساحت عمل میشویم، میبینیم که خیلی متفاوت است.
وی، اساسیترین نیاز امروز کشور بهطور عام را فهم زیستبومگونه از مسائل ملی دانست و خاطرنشان کرد: نوعی اتحاد، انسجام، هماهنگی، همدلی، همفکری، همکاری و همکوشی برای حل مسائل کلان کشور نیاز است که نداریم و رابطه و همفکری و همسویی بین بخشهای مختلف کشور در سطح مورد انتظار محقق نشده است.
صحرایی با بیان اینکه اساساً نظام علم و فناوری چند بازیگر مهم دارد، افزود: نهادهایی مانند وزارت علوم، آموزش و پرورش، بهداشت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه آزاد و حوزههای علمیه که در کار آموزش هستند که رابطهای از لحاظ زیستبومی بین اجزای اینها برقرار نشده در حالی که اگر این رابطه برقرار میشد، اتفاقات خوبی برای حل مسائل شکل میگرفت.
وزیر آموزش و پرورش با طرح این سوال که «ارتباط بین نظام آموزش عمومی و عالی چیست؟» گفت: امروز مدرک دیپلم، کاربردی جز مجوز ورود به دانشگاه ندارد و این مساله کلان ملی است که از این دید اگر نگاه کنیم، میبینیم مسائل با تلاش و کوشش هیچ کدام از دستگاهها به تنهایی قابل حل نیست و آنچه به نتیجه میرسد و مسائل را حل میکند، کوشش و تلاش باهم و بلوغ ملی است.
وی با بیان اینکه بودجه کشور در ۲ دوره از سال ۸۴ تا ۹۲ و ۹۲ تا ۱۳۹۹ بهطور متوسط بین ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد داشته اما بودجه سال ۱۴۰۰ را بیش از ۱۰۰ درصد رشد میدهند و میزان مصرف آن در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۰ برابر با کل سال ۹۹ است که سبب ایجاد ناترازی در بودجه شده است. گفت: دولت سیزدهم نمیخواهد بودجه را با ناترازی تحویل دهد و ناترازی را کم کند که سبب کاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی میشود. بنابراین باید تصمیم بگیریم که بین ۲ کار مهم، واجبترین را انتخاب کنیم و این نیاز به مفاهمه ملی دارد که ببینیم اولویتها چیست.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش با ۲ کلیدواژه همراه است، اظهار کرد: کلیدواژه اول، آینده است. هر کسی هر رویایی درباره آینده کشور دارد باید در آموزش و پرورش جستوجو کند و مدیری که برای آینده میخواهد کار کند باید علیم، بصیر و حلیم باشد و بذر هرگونه پیشرفت در آینده را امروز در مدارس باید کاشت.
صحرایی، کلیدواژه دوم را آیینه بیان کرد و ادامه داد: آموزش و پرورش مثل آیینه، حاصلجمع عملکرد همه مسئولان کشور را نشان میدهد. امسال تاریخیترین سال استخدام کشور را به لحاظ کمی و کیفی داشتیم و ۵۶ هزار نفر در ۲ آزمون استخدامی جذب شدند که به اندازه کل نیروهای برخی وزارتخانهها بود و این یکی از آیینهها بود که وضعیت کشور را به خوبی نشان میدهد.
وزیر آموزش و پرورش، ملیبودن آموزش و پرورش را نکتهای مهم دانست و گفت: وزارت آموزش و پرورش، یکی از وزارتخانههای دولت است که به تنهایی ۴۰ درصد کل دولت را شامل میشود و کار آن تعلیم و تربیت است. آموزش و پرورش مانند یک اقیانوس پهناور با عمق کم اما با کار تخصصی است چرا که با انسان، کار دارد و مشکلات امروز آموزش و پرورش نیز همواره در همه دورهها بوده و مشترک است.
وی با تاکید بر اینکه از تجربه گذشتگان باید یاد بگیریم و به سوالات بیجواب پاسخ دهیم، تصریح کرد: باید یاد بگیریم که خوب کار کنیم، نتیجه بهتری میگیریم. اگر همه به تنهایی، خوب کار کنیم یک نتیجهای دارد که با هم جمع میشود اما اگر همه با هم به خوبی کار کنیم و با همدیگر همکاری کنیم، نتایج آن علاوه بر جمع شدن به توان هم میرسد و این توان در آموزش عمومی باید شکل گیرد.
صحرایی با بیان اینکه تحول از سر شروع میشود بنابراین به جای نگاه بخشی باید نگاه عمومی و کشوری به مسائل داشته باشیم، اظهار کرد: هیچ سندی بدون نقص نیست اما آنچه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گِرد آمده اگر مبنا قرار میگرفت، خیلی اتفاقات خوبی میافتاد در حالی که نه تنها این کار انجام نشد بلکه یک سند جایگزین هم برای آن آوردند و امروز که میخواهیم آن سند جایگزین را کنار بزنیم دچار قاعده اصلاح شدیم یعنی اصلاح آن به ۲ برابر زمان نیاز دارد.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش، مساله ملی است که در برنامه هفتم نیز آمده است، خاطرنشان کرد: تقسیم کار ملی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در برنامه هفتم آوردیم و در نهایت اجماع بر این شد که ۷ کلانپروژه ملی را اجرا کنیم.
وزیر آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان را موتور سند تحول بنیادین دانست و گفت: جذب دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان با ۲۲ هزار نفر شروع شد و به ۴ هزار نفر رسید و در نتیجه این ناترازی ۷۹ هزار نفری، کسری معلم را ایجاد کرده است. به همین دلیل سند تحول تربیت معلم را تصویب کردیم و امسال کنکور اختصاصی تربیت معلم برگزار میشود.
وی افزود: اجرای قانون رتبهبندی معلمان با ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار و تامین ۲۶ درصد از مجموع حقوق فرهنگیان از محل اجرای این قانون در راستای بهبود وضعیت معیشتی معلمان، اجرای طرح نماد برای غربالگری و تشخیص مشکلات دانشآموزان با همکاری ۱۲ دستگاه دیگر، انتقال مدیریت کودکستانها با ۳۲ هزار کودک از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش، اجرای نظام دوری در مقطع ابتدایی، افتتاح حدود ۶ هزار مدرسه در دولت سیزدهم که تا دهه فجر به ۶۸۰۰ مدرسه میرسد و برخی از آنها سالها نیمهکاره بودند، ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی با ۵ هدف پایهای به جای ابلاغ چندین بخشنامه، کسب ۲۰ مدال طلا در المپیادهای جهانی و اجرای مصوبه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی دانشآموزان در نتیجه کنکور به میزان ۴۰، ۵۰ و ۶۰ درصد به ترتیب در کنکور سالهای ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ از دیگر اقدامات تحولی است که نتیجه آن برقراری عدالت آموزشی و کسب رتبههاب برتر و تکرقمی و حتی قبولی در رشتههای پزشکی از مناطق محروم کشور بوده است.
صحرایی با بیان اینکه برای جهتدهی به آموزش معلمان، سوالات امتحانات نهایی را مفهومی کردیم، خاطرنشان کرد: تمام مدرسهها، معلمان و مدیران مدارس کشور بعد از بیش از ۱۰۰ سال، ارزیابی میشوند.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کتاب درسی مهمترین ابزار آموزشی معلم بهصورت عمومی است، گفت: تحول در برنامه درسی را به تحول در کتاب کاهش دادیم در حالی که کتاب، یکی از این مولفهها است.
وی با استقبال از راهاندازی مجتمع آموزشی وابسته به دانشگاه علامه طباطبایی، اظهار کرد: حدود یک میلیون معلم داریم که سالانه ۲۰۰ ساعت باید آموزش دهیم که این از طریق دانشگاه علامه طباطبایی امکانپذیر است. همچنین حداقل نصف ظرفیت ورودی دانشگاه علامه طباطبایی در عموم رشتههای دبیری را به عنوان بورسیه باید بگیریم. ضمن اینکه دانشگاه فرهنگیان، ظرفیت خوبی برای فرصت مطالعاتی اساتید است و همچنین اساتید دانشگاه علامه طباطبایی جهت گذراندن فرصت مطالعاتی میتوانند به مدرسهها بروند چون فرصتهای مطالعاتی زیادی در آموزش و پرورش وجود دارد.
صحرایی ابراز کرد: افزایش سهم دانشگاه علامه طباطبایی در تربیت معلم و توانمندسازی معلمان با استفاده از ظرفیت دانشگاه علامه طباطبایی، اقداماتی است که میتوانیم انجام دهیم.
ارسال دیدگاه