نامزدهای جایزه جلال مشخص شد

تهران (پانا) - همزمان با برگزاری نشست خبری جایزه جلال نامزدهای این رویداد هنری توسط مدیرعامل خانه کتاب اعلام شد.

کد مطلب: ۱۴۳۴۸۲۳
لینک کوتاه کپی شد
نامزدهای جایزه جلال مشخص شد

نشست خبری شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد صبح یکشنبه سوم دی ماه با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حامد محقق دبیر اجرایی جایزه جلال و مدیر بخش شعر و ادبیات خانه کتاب و گلعلی بابایی دبیر علمی شانزدهمین جایزه جلال آل احمد در محل خانه کتاب برگزار شد.

علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب در ابتدای نشست بیان کرد: آنچه که در خانه کتاب همیشه مدنظر داشتیم رونق ادبیات داستانی بود و برگزاری جایزه جلال، قطعه‌ای از این هدف را تکمیل می‌کند. خانه کتاب و ادبیات هم در این حوزه مسئولیت دارد و در بخش استانی هم پیگیر هستیم.

وی گفت: امسال شانزدهمین جایزه با یکصدمین سالروز تولد جلال همزمان شده که برخی برنامه‌هایی برای این منظور پیش بینی شده است. روز ۱۱ آذر که تولد جلال آل احمد بود، مراسمی در زادگاهش در طالقان با حضور ادبا داشتیم که جالب توجه بود، همچنین استقبال مردم از همشهری خودشان بسیار جالب توجه بود. همچنین اجتماع برگزیدگان پیش از اختتامیه در رویدادی مجزا برگزار می‌شود.

رمضانی بیان کرد: جایزه جلال هر سال ارمغان خاصی برای ما دارد همچنان که سال گذشته، هفتادمین سال انتشار کتاب «غرب زدگی» بود و امسال نیز تصمیم گرفتیم کتاب «سفر به ولایت عزرائیل» جلال را به مناسبت اتفاقات در غزه توجه بیشتری کنیم. این کتاب برای امروز ما حرف دارد و جلال آل احمد، سکوت دنیا را با روشنفکری و روشن ضمیری‌اش می‌شکند.

حامد محقق معاون شعر و ادبیات خانه کتاب نیز با ارائه آمار از بخش‌های مختلف جایزه گفت: در شانزدهمین جایزه جلال آل احمد، ۲۸۸۹ عنوان کتاب به دبیرخانه رسیده است که در بخش‌ مستندنگاری ۸۹۳ کتاب، در بخش نقد ادبی ۴۳۳ کتاب و در بخش رمان ۱۴۷۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است. طی پانزده دوره برگزاری جایزه جلال، حدود ۴۰ هزار عنوان کتاب به دبیرخانه جایزه جلال رسیده است. تعداد ناشرانی نیز که جایزه جلال گرفتند، ۵۵ بوده است.

وی بیان کرد: دبیرخانه با دو رویکرد جایزه جلال را برگزار می‌کند؛ اول فعالیت در ۱۱ استان با کارگاه‌های مقدماتی که حدود ۲۲۰ نفر در کارگاه‌ها آموزش دیدند. دوم اینکه برگزیدگانی که دوره مقدماتی استان‌ها گذرانده‌اند، آموزش‌های تخصصی در تهران می‌بینند.

گلعلی بابایی دبیر شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال در ادامه گفت: برای قبول پیشنهاد دبیری علمی زیاد راغب نبودم چون می‌دانستم کاری سخت است اما به نظر من مهمترین موضوع حق الناس است؛ تمامی آثار همه متعلق به افرادی است که باید حقی برای آنها قایل شویم و اینکه باید داوری شوند برای من سخت بود.

وی تاکید کرد: دبیر علمی جایزه جلال، نقشی در انتخاب داوران ندارد و این هم خودش یکی از موضوعات مهمی است که باید منعکس شود. داورانی که انتخاب شدند بسیار معتقد هستند به اینکه باید حق اصلی همه شرکت‌کنندگان به جا آورده شود.

بابایی بیان کرد: بار تفکیک اصلی آثار برعهده دبیرخانه بود که کاری دشوار بود؛ از ۱۶ آبان با برگزاری داوری بخش نقد ادبی کار را آغاز کردیم که داوری این بخش به دلیل کمتر بودن آثار، در سه جلسه انجام شد اما پرزحمت‌ترین بخش مستندنگاری و رمان بود که زمان زیادی برای بررسی آنها اختصاص یافت. تمام هم و غم ما این بود که داوری‌ها در موعد مقرر تمام شود تا جایزه در سالروز تولد جلال تمام شود اما طول کشید.

وی افزود: امیدواریم آنچه حق و شایسته است اتفاق بیفتد و امیدوارم آنچه حاصل شود مقبول درگاه حق باشد.

بابایی همچنین گفت: بخش «آرمان فلسطین» در بخش خارج از مسابقه تعیین شده است که آثاری از سوی دبیرخانه جمع‌آوری شدند و امروز داوری آنها را داریم. بخش جنبی نیز بخش «ویراستاری» است که یکی از اهداف جایزه جلال پاسداشت زبان فارسی است و این مسأله یعنی احترام به زبان فارسی برای جایزه جلال مهم است.

رمضانی درباره بخش مستندنگاری و ضرورت تغییر در زیرمجموعه‌های این بخش توضیح داد: تغییرات که مبتنی بر آثار منتشره است تغییرات معمولی است که نیازمند بررسی دقیق‌تر دارد تا پیشنهاد پخته‌ای را برای شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده کنیم. موضوعات دیگر نیز مطرح می‌شود و آنها را هم بررسی خواهیم کرد. طبعا به دوره شانزدهم نمی‌رسد و اگر بتوانیم به جمع‌بندی برسیم که به برجسته شدن گونه مستندنگاری کمک کند و حتی از صرف پرداختن به موضوعات آثار دفاع مقدس وارد شده و تاریخ شفاهی‌های دیگر و به ثمر رساندن این موضوع بررسی‌ها در حال انجام است.

گلعلی بابایی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره معرفی تقدیری‌ها و برگزیدگان در این جایزه گفت: یکی از شروط ما برای داوران بخش‌های مختلف جایزه جلال آل احمد این بود که حتما برگزیده و تقدیری در همه بخش‌ها داشته باشیم.

علی رمضانی در پاسخ به پرسشی درباره معرفی برگزیدگان جایزه جلال در جایزه کتاب سال گفت: این مسأله آیین‌نامه و اساسنامه‌ای است و برگزیدگان جایزه جلال در جایزه کتاب سال نیز معرفی می‌شوند یعنی در جایزه کتاب سال داوری مجدد نداریم لذا برگزیدگان مجدد جایزه را دریافت می‌کنند.

بر اساس این گزارش ، در این جلسه نامزدهای سه بخش نقد ادبی، مستندنگاری و داستان کوتاه، رمان و داستان بلند شانزدهمین جایزه جلال آل احمد معرفی شدند.

مشروح اسامی نامزدهای این دوره از جایزه جلال آل احمد را در ادامه می‌خوانید:

نامزدهای بخش نقد ادبی

«آخرالزمان در رمان‌های آپوکالیپتیک» نوشته صغری صالحی

«اتصال روایی بیتا روایت: طرحی برای روایت‌شناسی پسا ساختارگرایانه» اثر ساره زیرک

«جلال آل‌احمد و معاصرانش» نوشته امید طبیب‌زاده

«زبان علم در پژوهش‌های ادبی» نوشته نعمت‌الله ایران‌زاده، سمیه آقابابایی و محمدمهدی زمانی

«سیر تطور، اکنون و آینده رمان» نوشته حامد رشاد

محمدرضا سنگری، کامران پارسی‌نژاد و احمد شاکری داوران این بخش هستند.

نامزدهای بخش مستندنگاری

«تو خداداد عزیزی هستی» اثر جواد رستم‌زاده

«روزهای پیام بری: روایتی از زندگی غلامحسن حدادزادگان، پیام رسان و راننده پیکر شهدا» نوشته روح‌الله شریفی

«عملیات احیا،: روایت صعود یک مجموعه دانش‌بنیان به قله دانش و فناوری الکتروموتور» نوشته محمد حکم آبادی

«من اعتراف می‌کنم: زندگی و زمانه وحید افراخته، عضو مرکزی سازمان مجاهدین خلق» نوشته محمد رحمانی

حمید حسام، جواد کامور بخشایش و جواد کلاته عربی نیز داوران بخش مستندنگاری هستند.

مجموعه داستان کوتاه

«از قبل یکشنبه می‌شود» نوشته علی شاهمرادی

«عاصف و الدار» نوشته محمدقائم خانی

حبیب یوسف‌زاده مهدی کفاش و محمدعلی رکنی داوری این بخش را بر عهده داشتند.

رمان و داستان بلند

«بیروت» نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه

«سفر به آتش» اثر مریم مطهری‌زاد

«غمسوزی» نوشته اعظم عظیمی

«فصل توت‌های سفید» سید عذرا موسوی

«گروگان‌کشتگی» اثر نوید ظریف کریمی

راضیه تجار، علی اصغر عزتی پاک و مهدی کرد فیروزجایی داوری این بخش را بر عهده داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار