حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد:

کسب رتبه اول ترتیل و راهیابی به مسابقات بین‌المللی، نتیجه 18 سال تلاش

شهریار (پانا) - حافظ کل قرآن کریم که حائز رتبه اول ترتیل مسابقات سراسری شد و به مسابقات بین‌المللی راه یافت، این دستاورد را نتیجه 18 سال تلاش، توکل برخدا و شرکت مستمر در مسابقات کشوری برشمرد.

کد مطلب: ۱۴۳۴۷۳۰
لینک کوتاه کپی شد
کسب رتبه اول ترتیل و راهیابی به مسابقات بین‌المللی، نتیجه 18 سال تلاش

مجتبی قدبیگی، حافظ کل قرآن‌کریم از سال ۸۸ در شهرستان شهریار فرهنگی و دانشجوی دکتری رشته علوم قرآن و حدیث است و در مرکز قرآنی امامزاده اسماعیل شهریار تدریس حفظ و ترتیل قرآن کریم را انجام می‌دهد.

وی در مورد رتبه‌هایی که تاکنون کسب کرده اظهار کرد:«در هفت دوره از مسابقات ترتیل که شرکت کرده‌ام دو رتبه اول، یک رتبه دوم، رتبه چهارم و پنجم و سال ۹۸ رتبه هفتم را کسب کرده‌ام. در مسابقات سراسری تبریز اول و امسال در مسابقات سراسری خراسان شمالی در شهر بجنورد مقام اول را کسب کرده‌ و به مسابقات بین‌المللی راه پیدا کردم. در سال ۹۷ مسابقات سراسری حفظ در استان مرکزی، شهر اراک رتبه عالی، دو رتبه اول و یک رتبه دوم حفظ فرهنگیان کشور و رتبه اول کارکنان دولت را کسب کرده‌ام.»

قدبیگی آغاز قرآن‌خواندن خود را از دوران کودکی عنوان کرد و در این باره افزود: «در دوران دبستان هیات‌های خانگی داشتیم که پنج‌شنبه شب‌ها در آن محافل به تلاوت قرآن‌کریم می‌پرداختیم؛ در دوران تحصیل در پایه سوم ابتدایی مورد تشویق معلم خود قرار گرفتم که شور و شوق من را برای یادگیری قرآن بیشتر کرد و این امر باعث شد که تا دبیرستان به صورت مبتدی قرآن خواندن را ادامه دهم.»

وی نقش مدرسه و آموزش و پرورش را در سوق دادن دانش‌آموزان به یادگیری مفاهیم قرآنی، مهم دانست و تاکید کرد: «مدرسه و معلمان، اساس بستر آموزش ابتدایی را انجام می‌دهند که با آموزش و تشویق می‌توانند دانش‌آموزان را به شناخت مفاهیم دینی علاقمند کنند و نگاه آموزش و پرورش به برگزاری مسابقات قرآن‌کریم در زمینه حفظ، قرائت، ترتیل برای دانش‌آموزان، بسیار راهگشا و تأثیرگذار است.»

قدبیگی در ادامه بیان کرد:«افرادی که می‌خواهند قرائت قرآن را به صورت حرفه‌ای شروع کنند، احتیاج به صدای ذاتی دارند که تشخیص آن با یک استاد ماهر امکان‌پذیر است. ۹۰ درصد افرادی که استعداد قرائت ندارند در موضوع قرائت موفق نخواهند شد. اما در زمینه‌ حفظ قرآن این امر متفاوت است، کسانی که حافظه قوی نداشته باشند می‌توانند با تلاش فراوان بدان دست یابند. نکته مهم در زمینه قرائت استعداد و در زمینه حفظ پشتکار و اراده لازم است.»

حافظ برجسته کشوری در ادامه تصریح کرد: «آیه‌ای که امیدوار کننده است و می‌شود آن را به دیگران توصیه کرد آیه ۵۳، سوره زمر است: قُلۡ يَٰعِبَادِيَ ٱلَّذِینَ أَسۡرَفُواْ عَلَىٰٓ أَنفُسِهِمۡ لَا تَقۡنَطُواْ مِن رَّحۡمَةِ ٱللَّهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ يَغۡفِرُ ٱلذُّنُوبَ جَمِیعًاۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلۡغَفُورُ ٱلرَّحِیمُ. این آیه به کسانی که به خودشان ظلم کردند و کار خطایی را انجام داده‌اند تاکید می‌کند که از لطف و رحمت خداوند مأیوس نشوید اگر انسان توبه کند و به دامان خداوند بازگردد، اشتباهات را تکرار نکند، قطعاً خداوند او را می‌بخشد و در راه رشد و موفقیت به او کمک می‌کند.»

وی در تشریح فعالیت خود در جذب علاقمندان به حفظ قرآن‌کریم افزود: «یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد داشتن اخلاق نیکو در تدریس با دانش‌آموزان است. به یاد دارم در محل تدریس خود، پایان هر فصل یک اختتامیه گرفته شده و از برترین‌ها یا همان قهرمانان قرآنی تکریم به عمل می‌آوریم و با دانش‌آموزان علاقمند ارتباط خود را قطع نمی‌کنیم، به طوری که بنده برای تشویق این دانش‌آموزان و دیدن اجرایشان به مدرسه آن‌ها نیز می‌روم.»

قد‌بیگی ضمن اشاره به اینکه انسان نمی‌تواند بدون سعی و تلاش به مراتب عالی دست پیدا کند، خاطرنشان کرد: «من از سال ۸۴ وارد مسابقات قرآنی شده‌ام که یکی از بهترین این بخش‌ها مسابقات سراسری قرآن کریم در خراسان شمالی شهر بجنورد بود که به مسابقات بین‌المللی راه یافتم و نتیجه‌ 18 سال استمرار شرکت در مسابقات کشوری بود.»

وی تلاش فراوان و نگاه خداوند در مسیر حفظ و قرائت قرآن را عامل تسهیلگر در سختی‌های این مسیر دانست و ادامه داد: «برای آمادگی در مسابقات کشوری می‌بایست پشتکار قوی داشته باشیم. من برای مسابقات حفظ روزانه، ده تا پانزده جز قرآن را مرور می‌کردم و تمام تمرکزم را به مسابقات معطوف کرده بودم و با وجود فشارهای روانی، بعضاً به نتیجه‌ مطلوب دست پیدا نمی‌کردم. به عنوان مثال، در مسابقات حفظ در شهر اصفهان که تلاش و تمرین خیلی زیادی انجام داده بودم نتیجه‌ مطلوبی نگرفتم.»

در پایان مجتبی قدبیگی، قاری برجسته کشوری، بهانه‌گیری را ویژگی یک انسان بازنده برشمرد و چنین اذعان کرد: «انسان برنده هیچ‌گاه بهانه نمی‌گیرد، حتی هنگامی که مشکلات بر او چیره می‌شود نیز به دنبال راهی روشن می‌گردد. اما هرگاه مشاهده کردید به فردی بهانه‌گیر تبدیل شده‌اید و به‌دنبال مقصر در کارهای خود می‌گردید، آنگاه بدانید که شما بازنده هستید. از جمله شرط رسیدن به اهداف، فرصت دادن به خود و داشتن صبر، شکیبایی و پشتکار است.»

دانش‌آموز خبرنگار: پریسان حدادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار