اینجا چراغی روشن است؛

وزیر ارشاد: سینمای مستند بهترین دریچه برای آشنایی مردم با واقعیت‌ها است

هفدهمین جشنواره «سینما حقیقت» برگزیدگان خود را شناخت

تهران( پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت سینمای مستند بهترین دریچه برای آشنایی مردم با واقعیت‌ها است و خوشبختانه سینماحقیقت، جشنواره‌ای است که به نام و عنوان خود وفادار است.

کد مطلب: ۱۴۳۴۶۹۴
لینک کوتاه کپی شد
وزیر ارشاد: سینمای مستند بهترین دریچه برای آشنایی مردم با واقعیت‌ها است

مراسم اختتامیه جشنواره حقیقت امروز شنبه دوم دی ماه مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم، پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم در تالار وحدت آغاز شد.

اجرای قطعات موسیقی توسط گروه ارکستر به رهبری بهزاد عبدی همراه با پخش تصویر کودکان غزه آغازگر مراسم اختتامیه بود.

در ادامه این مراسم محمد حمیدی مقدم با اشاره به فاجعه جنگ غزه گفت: اینجا چراغی روشن است.

وی ادامه داد: عددها را دوباره مرور می‌کنیم، ارقام، نشانه‌اند. بیش از بیست هزار نفر در غزه قربانی شده‌اند، بیست هزار آرزو، بیست هزار لبخند از دست رفته است.

وی تصریح کرد: دو هزار کیلومتر دورتر از ما، مستند، معنایی تازه به خود گرفته، وقتی از ثبت تاریخ سخن می‌گوییم، «غزه» یک سند است. نسل کشی آشکار و جنایتی هولناک، در جریان است. ما، امشب، اینجا، به بهانه سینمای مستند، گردهم آمده ایم، سینمای واقع‌گرای راست‌گو، پس «اینجا چراغی روشن است». به یاد همه قربانیان غزه. به یاد همه کودکانی که در خاک آرمیده‌اند. به یاد دستهای خالی مادران و قلب‌های شکسته پدران. به یاد «غزه».

محمد حمیدی مقدم دبیر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت ادامه داد: قدردان همه همراهان و تیم برگزاری جشنواره هستم که ماههاست برای برگزاری این رویداد، تلاش می کنند مشاوران انتخاب، گروههای داوری، داوران محترم بین‌الملل و مهمانانی که از سراسر دنیا به جشنواره ما پیوستند. اما اگر مستندسازان نبودند، این جشنواره طعمی نداشت. اگر عشق و شور و تلاش آنان نبود، سینماحقیقت، جان نمی‌گرفت و به هفدهمین دوره نمی‌رسید پس به احترام همه مستندسازانی که پدیدآورندگان این جشن و این ضیافت هستند.

دبیر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت در بخش دیگری از سخنان خود به اتفاقات مهم این رویداد هنری در سال جاری اشاره کرد و افزود: امسال، در جشنواره شاهد رقابت نسل‌های مختلف و درخشش جوانان بودیم. امسال، بزرگان و اساتید سینمای مستند را در کنار خود داشتیم، گرمای حضورشان، این جشن را اعتبار بخشید. اما آنچه این جشن را شیرین تر و به یادماندنی می‌کند، حضور جوانان است، آنهایی که با فیلمهایشان به جشنواره آمدند، آنها که با حضورشان در اکران‌ها، به خانه جشنواره رونق دادند و جوانان پرشوری که در کارگاههای آموزشی حضور پررنگشان را ثابت کردند.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره امسال، جشنواره فیلم های اجتماعی انتقادی و پرسشگر بود، جشنواره آثاری که تاریخ را یادآوری می کردند، مستندهای محیط زیست، فیلم هایی درباره زنان، درباره خانواده‌، درباره زیبایی های ایران، کاستی ها و غم های مشترک. فیلم‌های صادق و امیدوار، فیلم‌هایی که تماشاگر را به تکاپو و تلاش دعوت می کرد و او را محصور در شرایط و قربانی نمی‌دید. فیلم‌های روشنِ صریح، فیلم‌هایی که راه حل ارائه می داد و از پاسخگویی طفره نمی‌رفت. با تدارک بخش غزه، به شکل جدی به مسئله تصویر فلسطین و غزه در رسانه‌های غربی پرداختیم و این موضوع را تحلیل کردیم.

وی ادامه داد: ما به بخشی از برنامه هایمان برای جشنواره «سینماحقیقت» دست یافتیم، فرصت این را پیدا کردیم تا گفتگو کنیم، بخت این را داشتیم که به تماشای آثاری متنوع با افکار و سلایق متفاوت بنشینیم و در نهایت، ضیافتی رنگارنگ و پرشور برپا کنیم. اما دو موضوع اصلی هنوز باقی مانده، ما در حال عبور از مسیری هستیم که طراحی کرده بودیم، هزینه‌های تولید بالا رفته و دست ما به عنوان نهاد متولی تولید در سینمای مستند خالیست، جناب آقای وزیر باید برای این موضوع کاری کرد، سینمای مستند ایران، نیازمند توجه و حمایت جدیست. در سوی دیگر، هدف ما رسیدن به بازارهای منطقه‌ای و جهانی است.

حمیدی مقدم اضافه کرد: «سینماحقیقت» و سینمای مستند ایران می‌تواند یک «هاب» منطقه‌ای باشد، قابلیت‌ها و اعتبارش را دارد، نمایش، توزیع و دیده شدن مستندها، نباید آرزوی محال شود، باید هدفی قابل دسترسی به حساب آید. هدف ما تنها حضور جشنواره‌ای نیست، افزایش مخاطبان، ورود به تلویزیون ها و پلتفرم ها و بازارهای جهانی برایمان مهم است.

وی خاطرنشان کرد: امشب، میزبان شما هستیم، فیلمسازان و هنرمندانی که می کوشند ثبت کننده و موثر باشند، این حضور و احساس مسئولیت است که سینمای مستند ایران را زنده نگه می‌دارد، سینمایی که در پنج روز گذشته بخشی از قدرت، جذابیت‌ و شکوهش را در خانه جشنواره دیدیم، امیدوارانه به انتظار هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» می‌مانیم، و به آینده سینمای مستند ایران چشم می‌دوزیم.

در ادامه گروه‌ مشاوران انتخاب آثار و داوران بخش بین‌الملل معرفی شدند و سپس هانا پولاک، جیمز لانگلی و مهرداد اسکویی روی صحنه آمدند و پلان‌هایی از مستندهای کوتاه بخش بین‌الملل جشنواره پخش شد.

دیپلم افتخار مستند کوتاه بخش بین‌الملل به فیلم «سقف سنگی» ساخته رویا ربانی از ایران رسید.

رویا ربانی کارگردان این اثر پس از دریافت جایزه خود گفت: من اولین جایزه و مهم‌ترین جایزه را از مخاطبان گرفتم. از هیات داوران بابت انتخاب فیلم تشکر می‌کنم و در آخر دوست دارم بگویم که این جایزه متعلق به همه عوامل فیلم است.

در ادامه این مراسم دیپلم افتخار مستند کوتاه بین‌الملل به فیلم «پورزال» به کارگردانی ماریا ماوتی و احسان فرخی فرد رسید.

ماریا ماوتی پس از دریافت جایزه خود گفت: از همه عوامل فیلم تشکر می‌کنم. خودم هنگام تماشای فیلم برای مردم سیستان که بی‌هیچ امیدی زندگی کرده و نه خاک دارند و نه آب و نه هوا بغضم می‌گیرد. این جایزه را به مردم سیستان تقدیم می‌کنم.

در ادامه احسان فرخی فرد بیان کرد: از عوامل فیلم که چهار ماه شبانه‌روزی تلاش کردند و همچنین هیات داوران تشکر می‌کنم.

همچنین جایزه بهترین‌ مستند کوتاه بین الملل به مستند «ارتعاشاتی از غزه» به کارگردانی رحاب نزال رسید. او در ویدیویی از بینندگان خواست به تحریم کالاهای رژیم اشغالگر قدس پرداخته و به عنوان شهروند و هنرمند صدای مردم غزه و کودکان باشند.

در ادامه این مراسم دیپلم افتخار مستند نیمه بلند بخش بین‌الملل به فیلم «مادر دانا مولود گنچ»» اثر سوینچ یشیل تاش رسید. یشیل تاش روی سن رفت و جایزه‌اش را دریافت کرد.

همچنین جایزه بهترین مستند نیمه بلند بخش بین الملل به «انجمن کلاشینکف» اثر کریستف کربش رسید. ویدیویی از این فیلمساز پخش شد.

در بخش دیگری از این مراسم جایزه ویژه هیات داوران به مستند «در دست ساخت» اثر مارکوس تویوو اهدا شد.

در ادامه جایزه ویژه هیات داوران به مستند نیمه بلند هم‌نوایی عاشقانه ساخته آذر مهرابی رسید.

آذر مهرابی پس از دریافت جایزه خود گفت: از هیات انتخاب و داوری بسیار تشکر می‌کنم. من دیشب حدود سی ثانیه آقای اسکویی را دیدم و به من گفتند از تو خیلی ممنون هستم که یک «فیلم» ساخته‌ای. من فیلمساز هستم و دوست دارم باز هم فیلم بسازم.


وی ادامه داد: اولین پلان‌های این فیلم برای سال ۹۷ و آخرین پلان‌های فیلم برای ۱۴۰۲ است. برای سینمای مستند باید فکری کرد. دوربین من در روند ساخت خراب شد و من نمی‌توانم دوربین یا ست مونتاژ بخرم و مجبور هستم این جایزه را به صاحب خانه‌ام بدهم.


وی خاطرنشان کرد: سینمای مستند پشتوانه شغلی ندارد. من از صندوق اعتباری کمک خواستم و بعد که فهرست انتظار هنرمندانی که برای کمکی ده میلیون‌ تومانی را در صف دیدم، شرمنده شد.

در ادامه این مراسم جیمز لانگلی دیگر داور این بخش گفت: خیلی خوشحال هستم که شانس بودن در کنار مردم ایران را دارم. در وضعیتی که تمامی مردم دنیا در رنج هستند، خوب است که به تماشای فیلم‌های مستند که ارائه دهنده راهکار هستند، بنشینیم.

وی ادامه داد: این اولین باری نیست که من به ایران می‌آیم. پیشتر حدود یک سال و نیم در ایران زندگی کرده بودم و باید بگویم جشنواره «سینماحقیقت» همانند مردم ایران بسیار مهمان‌نواز است. دوست دارم به هموطنان آمریکایی‌ام بگویم، به ایران سفر کنند.

در ادامه مهرداد اسکویی یکی دیگر از داوران بخش بین‌الملل گفت: خیلی خوشحال هستم که در کنار بزرگ‌ترین مستندسازان جهان توانستم به تماشای فیلم‌های مستند بنشینم. تاریخ در این نقطه جغرافیا به تماشای فیلم مستندسازان و ترسیم دغدغه‌ها و جنگ‌ها و‌ مصیبت‌ها برای ارائه راه‌حلی نیاز دارد.

وی ادامه داد: این فیلم‌ها می‌توانند پیام‌رسان کسانی باشند که درد دارند اما صدایشان به گوش جهان نمی‌رسد. خوشحال هستم که بخشی از این جشنواره بودم.

این کارگردان شناخته شده سینمای مستند اظهار کرد: در این دوره فیلم‌سازهای زن ایرانی در دورترین نقاط ایران فیلم‌های مستند ساختند که واقعا شگفتی‌آفرین بود.

در ادامه این مراسم هیات داوران در بخش مستند بلند بین‌الملل معرفی شدند و رضا میرکریمی و میلیوشا آیتوگانووا روی صحنه آمدند و سلیمان سیسه عضو دیگر این گروه که حضور نداشت، ویدئویی برای این مراسم ارسال کرد.

سلیمان سیسه در ویدئوی ارسالی خود گفت: من سینماگر اهل مالی هستم ایران کشور بزرگی است و حضور در قامت داور در چنین جشنواره‌ای برای من افتخاری به‌غایت بزرگ است. از این موقعیت استفاده کرده و برای مردم ایران درود می‌فرستم.

در ادامه این مراسم دیپلم افتخار مستند بلند بخش بین‌الملل به مستند «زندان مرکزی ولادیمیر» به کارگردانی جولیا بابکووا اهدا شد.

همچنین جایزه ویژه هیات داوران مستند بلند بخش بین‌الملل به مستند «ستار الکلاسیکو» به کارگردانی هادی شریعتی رسید.

در ادامه جایژه بهترین مستند بلند بخش بین‌الملل به مستند «نخ طلایی» اثر نیشتا جین اهدا شد.

در بخش دیگری از این مراسم نیشتا جین در پیام ویدئویی خود گفت: دوست دارم از هیات برگزاری جشنواره تشکر کنم. به‌خصوص آقای محمد حمیدی مقدم و شیرین نادری زحمات بسیاری کشیدند و از آن‌ها سپاس‌گزاری می‌کنم. متاسفم که امکان حضور در ایران را نداشتم اما روحم با شما در ایران است.

سپس رضا میرکریمی یکی از داوران این بخش گفت: فیلم مستندی که بهترین جایزه را گرفت به‌نظرم اثر خوبی بود که مستندساز برای خودش وظیفه‌ای مادام‌العمر را درنظر گرفته بود. وقتی فیلم به پایان می‌رسید می‌شد گذر یک عمر زمان را حس کرد.

در ادامه این مراسم محمد حمیدی مقدم با حضور روی صحنه گفت: جشنواره فیلم «کازان» جشنواره‌ای مهم است که برای اولین بار از واژه اسلام استفاده کرده است و هر ساله به سینمای ایران توجهی ویژه دارد و اغلب جایزه می‌گیرند. این جشنواره با هدف همگرایی دینی در کازان برگزار می‌شود. ما در جشنواره سینماحقیقت باتوجه به روابط بسیار خوب تاتارستان و ایران و رد و بدل فرهنگی و علاقه و عشق آن‌ها به حوزه فرهنگی ایران حس کردیم این روابط نیازمند گسترش است. ما برای سپاس و قدردانی این جایزه را برای اهدا به میلیوشا آیتوگانووا انتخاب کردیم.

همچنین رضا میرکریمی در صحبت کوتاه خود درباره این جشنواره گفت: بلندنظری همراه با مدارای این جشنواره باعث می‌شود گردهمایی خوبی از همه استعداد‌های کشورهای اسلامی را در آن ببینید.

آیتوگانووا نیز بیان کرد: قبل از هر چیزی از محمد خزاعی تشکر می‌کنم. باعث خوشبختی من بود که در کازان در خدمت شما بودیم. هرسال کیفیت فیلم‌های ایرانی بیش از قبل می‌شود. دوستی ایران و جشنواره کازان تبدیل به سمبل و نمادی شده که در آینده می‌تواند پیام‌آور اهداف مشترک بسیاری باشد.

در بخش دیگری از این مراسم آرلین کلمشا استاد دانشگاه و پژوهشگر به صحنه آمد و گفت: قبل از هر چیز از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تشکر می‌کنم که شرایط ایران آمدن من را فراهم کردند. لحظه‌های ملاقات ما بسیار تراژیک است و کودکان بسیاری در غزه کشته می‌شوند. ما به عنوان فیلمساز نباید اجازه بدهیم که فلسطین دوباره فراموش شود تا حقوق بشر دوباره به فلسطین تاریخی بازگردد.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های روشنفکر فلسطینی ادوارد سعید بخشیدن صدا به فلسطینیانی بود که صدا از آن‌ها سلب شده است. نویسنده لبنانی هم می‌گفت سکوت را باید به کلمات تبدیل کرد. امروز صدای فلسطین، فریادی برای پایان ظلم و جنگ است.

در ادامه این مراسم با پخش تصاویری از سردار حاج قاسم سلیمانی، بخش اهدای جایزه سرباز وطن آغاز شد.
در این بخش محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و زینب سلیمانی برای اهدای جایزه روی سن رفتند.

جایزه سرباز وطن به مستند «عیدوک» به کارگردانی امیر عسکری اهدا شد.

عاید نبا فیلمساز فلسطینی در کنار محمد خزاعی و محمدمهدی اسماعیلی در بخش تقدیر از وائل الدحدوح خبرنگار الجزیره در غزه روی سن رفت.

در ادامه این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنان خود گفت: خدای متعال را شاکر هستم که در آغاز فصل زمستان، به بهار حوزه فرهنگ و هنر ورود کرده و فصل جشنواره‌های فرهنگی و هنری کشور را گرامی می‌داریم. آغاز جشنواره‌ها همراه با هفدهمین جشنواره سینماحقیقت شد.

وی ادامه داد: جشنواره امسال به لحاظ کمی و کیفی، طبق گزارش‌های خوبی که سازمان سینمایی و آقای محمد حمیدی مقدم عنوان کرده‌اند، به نظر می‌رسد که راه رشد خود را طی کرده است. این‌جا دوستانی که موفق به کسب جایزه شدند نیز گلایه‌های درستی را مطرح کردند. در فضای مدیریتی سینمایی کشور باید به راه‌حل های روشنی برای حمایت‌های دقیق و نقطه‌ای از فعالان این حوزه برسیم.

اسماعیلی بیان کرد: در سال جاری برای فیلم کوتاه، با همکاری انجمن سینمای جوانان ایران، بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان در اختیار سازمان سینمایی قرار گرفت. در حوزه حمایت از تولیدات شهرستان‌ها عدد حمایت قابل توجه است. شاید یک سوم کارها از شهرستان‌ها به دبیرخانه می‌رسد و شاید ما از ۷۰ فیلم مستند حمایت کردیم و این حوزه همچون سایر حوزه‌ها کار ساخت پرهزینه‌ای دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: تا همین دو سال پیش با بودجه‌ای کم می‌شد از فیلمی حمایت کرد اما امروز کار حمایت گران‌تر و به تبع آن سخت‌تر شده است. برای مثال ما شبکه نمایش خانگی را داریم. هدف ما حمایت جدی از این حوزه است. بخش عمده‌ای از حمایت‌های ما خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و نیازمند توسعه است. ما آمادگی این حمایت را داریم و دوستان من در سازمان سینمایی باید طرح‌هایشان را ارائه دهند. این نکته را همین‌جا عرض می‌کنم که اگر امسال از ۷۰ اثر مستند حمایت شده است، ما این آمادگی را داریم که سال بعد با دو برابر بودجه، تعداد دو برابری اثر را حمایت کنیم.

وی تصریح کرد‌: مساله مهم امروز کشور موضوع آب است. ما از وزارت نیرو برای ساخت سریالی در حوزه آب درخواست حمایت کردیم. سینمای مستند بهترین دریچه برای آشنایی مردم با واقعیت‌ها است. این را باید بگویم که سینماحقیقت، جشنواره‌ای است که به نام و عنوان خود وفادار است. امسال بسیاری از مستندها در حمایت غزه بود که بیش از بیست هزار نفر جلوی چشم همه مردم دنیا در آن‌جا به قتل رسیدند. آیا خون مردم فلسطین کمرنگ‌تر از انسان‌های شریف دیگر نقاط دنیا است؟ چرا هیچ واکنشی نمی‌بینیم؟ قطعنامه‌ها هم با حدف موضوع آتش بس راضی به حرف شده است.

اسماعیلی ادامه داد: اقلیت نژادپرست ظالم، خشن و خون‌خوار که مدیریت این فضا را در سازمان‌های جهانی جلو می‌برند، آن‌ها دوست ندارند صدا و تصویری از ظلمشان پخش شود اما مستندسازان این مهم را انجام می‌دهند. از محمد خزاعی درخواست حمایت بیشتر از مستندسازان را دارم تا امکان فعالیت بیشتر فیلمسازان جوانان فراهم شود. در پایان نیز از هیات داوران، فیلمسازان، اهالی رسانه و علاقه‌مندان به حوزه فرهنگ و رسانه تشکر می‌کنم.

در ادامه این مراسم مصطفی زمانیان رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری روی صحنه آمد و جایزه ویژه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را به مستند «بحران خاموش» ساخته محمدحسین حقیقی اهدا کرد..

در همین هنگام محمدحسین حقیقی با اشاره به اینکه این فیلم درباره دغدغه رهبری ساخته شده است، گفت: این جایزه را وقتی به من بدهید که آقای رییس جمهور و هیات دولت این فیلم را دیدند. آن زمان جایزه برایم مهمتر است چون فیلم درباره دغدغه مهمی است که رهبر انقلاب هم درباره آن تاکید داشته اند. با احترام تا آن زمان جایزه را به ایشان برمی‌گردانم، در نهایت با اصرار شهیدی فر، حقیقی جایزه را با خود برد..

در ادامه زمانیان به ظرفیت «سینماحقیقت» اشاره کرد و گفت: سینمای مستند می تواند پلی شود میان دنیای هنر و دنیای سیاست از این رو باید هنرمندی که توانسته افکار سیاسی و حاکمیتی را حول مسایل پراهمیت جمع کند و در میان مسایل کم اهمیت ساخته شده توسط دیگران مهمترین مسایل را برجسته کند، تقدیر شود.
در بخش دیگری از این مراسم جایزه ویژه بنیاد پانزده‌ خرداد به مستند «نفس» ساخته علیرضا باغشنی اهدا شد.

در ادامه این مراسم جایزه و تندیس برنزی شهید آوینی به مستند «بی‌قرار» ساخته محمدعلی فارسی اهدا شد. همچنین جایزه و تندیس نقره‌ای شهید آوینی به مستند «احمد» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی تعلق گرفت..

مصطفی رزاق کریمی با اشاره به این مطلب که حدود یک سال و چند ماه تحقیق این فیلم طول کشید، گفت: اعتقاد دارم به موضوع تحقیق در سینمای مستند و برایم تحقیق در دوران انقلاب که معتقدم الان وقتش رسیده است، اهمیت دارد. باید بدون تحریف، تحقیق و پژوهش درست داشته باشیم. امیدوارم این کار هم ماندگار باشد.

در ادامه جایزه و تندیس طلایی شهید آوینی نیز به مستند «قوی دل» به کارگردانی علی فراهانی صدر اهدا شد.

در بخش دیگری از این مراسم جوایز بخش مستند کوتاه مسابقه ملی اهدا شد که در این بخش جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه به فیلم «پورزال» به کارگردانی احسان فرخی‌فرد و ماریا ماوتی رسید.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم‌ مستند نیمه بلند نیز در بخش ملی به فیلم‌ «هفت سال اینجا» به کارگردانی سیدمصطفی سیدالحسینی اهدا شد.

در ادامه جایزه بهترین پژوهش بخش ملی به حامد کلجه‌ای برای مستند «آذر آبادگان» تعلق گرفت.

جایزه بهترین نویسنده گفتار متن به محمدرضا ابوالحسنی برای مستند «دوئل بوکمال» رسید.

جایزه بهترین گوینده گفتار متن به ناصر طهماسب برای مستند «می ۱۹۶۸» اهدا شد.

در ادامه شهیدی‌فر با اشاره به درگذشت زنده‌یاد ناصر طهماسب از فیلم‌هایی که او در این سال‌ها دوبله کرده است، یاد کرد.

همچنین جایزه بهترین صداگذاری به حسن مهدوی برای مستند «آب بندان» رسید.

در ادامه جایزه بهترین موسیقی متن به اکبر ابراهیمی برای مستند «آخرین کوسه نهنگ» اهدا شد.

در بخش دیگری از این مراسم جایزه بهترین تدوین به حسن وزیرزاده، ساسان فلاح‌فر و عباس وهاج برای مستند «دوئل بوکمال» تعلق گرفت.

همچنین جایزه بهترین تصویربرداری به‌صورت مشترک به رامتین بالف و رشاد بالف برای مستند «آخرین کوسه نهنگ» و مهدی آزادی برای مستند «پورزال» رسید.

جایزه ویژه هیات داوران به علی فراهانی صدر برای مستند «قوی‌دل» و جابر بادیاد برای مستند «دختر کوه نور» رسید.

در بخش دیگری از این مراسم هیات داوران با توجه به تمرکز ویژه جشنواره امسال به موضوع آب و مساله جمعیت، فیلم‌های «آب بندان» با موضوع آب، «بحران خاموش» با موضوع جمعیت و «در پناه نیزار» با موضوع محیط زیست را شایسته توجه دانست.

همچنین جایزه بهترین کارگردانی فیلم‌ مستند بلند به «خانواده خلج» به کارگردانی مصطفی حاجی‌قاسمی و مریم الهامیان رسید.

در ادامه جایزه بهترین فیلم مستند به مهدی ایمانی شهمیری برای مستند «تکثیر در اسارت» رسید.

جایزه ویژه دبیر جشنواره به مستند «رزیدنت» به کارگردانی امیرمحمد کوچک‌زاده و مستند «پدگر» به محمد دین‌دشتی اهدا شد.

جایزه ویژه دبیر به احمد قوی‌دل شخصیت فیلم «قوی‌دل» اهدا شد.

احمد قوی‌دل در سخنانی گفت: از دبیر جشنواره و هیات داوران سپاسگزار هستم. همه موفقیت‌های ما بر دوش رسانه بود و من از اهالی رسانه ممنونم که آن‌ها هستند که خطر می‌کنند و صدای ما را به گوش می‌رسانند.

در ادامه جایزه استعداد نو به مستند «برار انیسه» به کارگردانی سید صادق کاظمی تعلق گرفت.محمد خزاعی: من برای بهبود این شرایط تلاش خواهم کرد. جلسات مکرری هم برای بهبود وضعیت داشتم و علیرغم حرف‌های بعضی از عزیزان من فکر می‌کنم افق‌های آینده روشن است. دغدغه من تنها سینمای مستند نیست و تمامی اهالی خانواده سینما را در بر می‌گیرد.

در بخش دیگری از این مراسم محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی با اشاره به گلایه‌های اهالی سینمای مستند گفت: دوست دارم گلایه‌های سینماگران را بشنوم و برای آن‌ها راهکار پیدا کنم. من با شما همدردی می‌کنم. دوست داشتم در شرایط بهتری سکان‌دار این مسوولیت می‌شدم.

وی خاطرنشان کرد: ای کاش بحث‌های اقتصادی امروز به جای این مسایل جایش را به سوژه‌های ناب‌تری می‌داد. من در بدترین شرایط اقتصادی یا شرایط سیاسی سکان‌دار شدم اما از خانواده خود سینمای ایران و رنج‌کشیده هستم و درد شما را می‌فهمم.

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت اقتصادی این روزهای اهالی سینمای مستند گفت: من برای بهبود این شرایط تلاش خواهم کرد. جلسات مکرری هم برای بهبود وضعیت داشتم و علیرغم حرف‌های بعضی از عزیزان من فکر می‌کنم افق‌های آینده روشن است. دغدغه من تنها سینمای مستند نیست و تمامی اهالی خانواده سینما را در بر می‌گیرد. سال ۱۴۰۳ سالی بهتر در زمینه اقتصاد سینما، معیشت و تولید خواهد بود.

خزاعی در پایان سخنانش درگذشت ناصر طهماسب صدای ماندگار دوبله را تسلیت گفت و برای کیانوش عیاری که ساعتی قبل به دلیل سکته بستری شده‌است نیز آرزوی سلامتی کرد.

در ادامه جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران این دوره از جشنواره به سعید الهی تهیه‌کننده مستند «قوی‌دل» اهدا شد.

سعید الهی بعد از دریافت جایزه گفت: این اولین بار است که یک فیلم هم برنده تماشاگران و هم شهید آوینی و جایزه ویژه شهید آوینی می‌شود. این ماجرا پیام‌آور این است که می‌توان فیلمی ساخت که هم نظر متخصصان و هم نظر مردم را جلب کند. فکر می‌کنم این اتفاق برای اولین بار افتاده است.

در پایان این مراسم علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما عنوان کرد: مسئولیت سنگینی برعهده گرفته ام. در روزهای اولی که من به عنوان مدیر عامل خانه سینما انتخاب شدم، اسنپ گرفتم و بعد راننده اسنپ به من گفت که من مستندسازم و عضوی از خانه سینما. همان لحظه من فکر کردم کلید خانه‌ای را در دست گرفتم که یک مستندساز به‌عنوان موتور دانش، خلاقیت و هنر راننده اسنپ شده است. اما حالا خوشحالم که این جوان در این سالن جایزه گرفت و جمعیت انبوهی برای او دست زدند. امیدوارم «سینماحقیقت» بتواند حقیقت سینمای فاخر ما را به گوش و چشم کسانی که چشم و گوششان را بر حقیقت سینما بستند، باز کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار