کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

لزوم اتصال افراد به سامانه‌های الکترونیکی‌شدن صورتحساب‌ها و مودیان مالیاتی

تهران(پانا)- کارشناس مسائل اقتصادی گفت متصل‌شدن افراد به سامانه مودیان مالیاتی به این معناست که صورتحساب‌ها رسما الکترونیکی خواهند شد و درآمدی‌بودن واریزی‌ها مشخص می‌شود. مقرر شده از ابتدای زمستان سال جاری اگر افراد به این سامانه متصل نشوند، جریمه خواهند شد و اگر این فرآیند اجرایی شود بسیاری از مشکلات و دعاوی حل شده و گرفتن مالیات آسان می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۳۴۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد
لزوم اتصال افراد به سامانه‌های  الکترونیکی‌شدن صورتحساب‌ها و مودیان مالیاتی

سیاوش‌غیبی‌پور، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌‌وگو با پانا اظهار کرد: «درآمدهای بودجه از سه منبع عمده پیش‌بینی شده است که یکی از این منابع رشد متعارف مالیات مشاغل است. با توجه به آمارها نرخی تغییر نکرده که ما انتظار افزایش میزان مالیات مشاغل در سال 1403 را داشته باشیم بلکه افزایش پایه معافیت مشاغل نیز بیشتر شده است.»

وی ادامه داد: «کسانی که اظهارنامه داده و به تکالیف خود عمل کردند، تغییر نرخی برای آن‌ها ایجاد نشده است. دو منبع ارزش‌افزوده و کسانی که پرونده مالیاتی ندارند یا پرونده دارند ولی کتمان می‌کنند، بیشتر وصولی‌ها را شامل می‌شود.»

غیپی‌پور گفت: «یکی از این دو گروه کسانی هستند که فعالیت اقتصادی کرده و در سامانه گمرگ، ثبت یا در سامانه بانکی انعکاس تراکنش‌های آن‌ها دیده می‌شود. با دیدن این انعکاس، اگر اظهار واقعی نکرده باشند با جرایم بخشی از وصول مالیات جبران خواهد شد.»

این کارشناس افزود: «بخش دیگر افرادی هستند که فعال اقتصادی بوده ولی هیچ سابقه و پرونده‌ای ندارند که بخش عمده‌ای از افزایش مالیات به این دو گروه برمی‌گردد.»

نرخ مالیاتی شرکت‌ها از 25 درصد به 18 درصد کاهش یافته است

وی درباره نرخ مالیات شرکت‌ها، اظهار کرد: «همچنین نرخ مالیاتی شرکت‌ها عمدتا کاهش یافته و از 25 درصد به 18 درصد برای واحد‌های تولیدی رسیده است و در مالیات شرکت‌ها نیز تغییری ایجاد نخواهد شد.»

غیبی‌پور گفت: «این افزایش 40 درصدی منابع‌مالیاتی ناشی از کیفیت رسیدگی، برخورد با این دو گروه بی‌پرونده و کتمان‌کننده تحت عنوان تراکنش بانکی و در آخر رشد متعارف مالیاتی است.»

صورتحساب‌ها الکترونیکی شوند

این کارشناس افزود: «بحث دیگر سامانه‌های مودیان و پایانه فروشگاهی است اگر همه افراد به این سامانه متصل شوند به این مفهوم است که صورت‌حساب رسما الکترونیکی صادر می‌شود و تقلب‌ها برداشته شده و با برقراری این سامانه بخشی از فعالیت‌های صدور فاکتور جلوگیری می‌شود.»

وی ادامه داد: «به جز دستگاه‌های کارتخوان که هر فعالیت و فروشی را مشخص می‌کند و ناشی از نوعی رکورد بانکی است، رهگیری سایر پول‌هایی که روزمره به حساب شخصی و تجاری افراد واریز می‌شود، مشکل است.»

غیبی‌پور بیان کرد:« با ایجاد این سامانه همه چیز مشخص می‌شود. یعنی نشان داده می‌شود که این ورودی و واریزی حساب درآمدی هست یا خیر و همچنین چه کسی باید درآمدی‌بودن آن را ثابت کند. اکنون با رای هیات عموم دیوان عدالت اداری اگر تراکشی توسط شخصی صورت پذیرد، مامور مالیات باید درآمدی‌بودن آن را ثابت کند.»

این کارشناس خاطرنشان کرد: «اگر قرار است که صرفا افزایش درآمد مالیاتی داشته باشیم باید این چالش به نحو صحیح حل شود. اگر این سامانه برقرار شود، بسیاری از مشکلات و دعاوی حل شده و گرفتن مالیات آسان می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار