رئیس سازمان نهضت سوادآموزی مطرح کرد؛

تبدیل «سواد» به «کارکرد» موضوع اصلی بازنگری ‌اساسنامه ‌‌نهضت سوادآموزی‌

گام جدید نهضت نیازمند یک نهضت دوباره و همگانی است تا نهضت سوادآموزی از یک متصدی به یک تنظیم‌گر تبدیل شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه طبق سند برنامه هفتم توسعه، اساس‌نامه نهضت بازنگری خواهد شد، گفت ‌پایه اول این اساسنامه تعریف جدید از سواد خواهد بود که قطعا همراه با نگاهی توسعه‌ای و تبدیل سواد به کارکرد خواهد بود.

کد مطلب: ۱۴۳۴۵۴۳
لینک کوتاه کپی شد
تبدیل «سواد» به «کارکرد» موضوع اصلی بازنگری ‌اساسنامه ‌‌نهضت سوادآموزی‌

علیرضا عبدی در نشست خبری خود که صبح امروز ۲ دی ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: پیام امام راحل درخصوص تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی زمانی صادر شد که در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، فقط ۴۷ درصد باسواد داشتیم و با یک فاصله ۲۳ درصدی بین زنان و مردان و ۳۴ درصد بین جامعه شهری و روستایی در بخش سواد روبه‌رو بودیم، اما در حال حاضر وضعیت باسوادی در سن ۱۰ تا ۴۹ سال به حدود ۹۸ درصد رسیده است و مفتخریم که بگوییم فاصله باسوادی بین زنان و مردان به ۶ درصد کاهش پیدا کرده و در حوزه شهری و روستایی نیز به ۱۱ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: این اتفاقات مهم رخ نمی‌داد مگر براساس یک جریان مردمی و یک حرکت هماهنگ و شتابان که تجربه کردیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در ادامه با اشاره به پیام دبیرکل یونسکو که ۱۷ شهریور امسال صادر شد، عنوان کرد: این پیام مبنی بر این بود که رشد باسوادی در دنیا طی ۴۰ سال اخیر ۱۸ درصد بوده، اما در کشور ما بالغ بر ۵۰ درصد بوده است و این یعنی ۲.۵ برابر نسبت به آمارهای جهانی فعالیت در حوزه دانایی و باسوادی مردم داشته‌ایم.

عبدی با تاکید بر اینکه تمامی اتفاقات به وقوع پیوسته در قالب گام اول نهضت سوادآموزی بوده است، گفت: این اتفاقات با هدفگذاری ماموریت خواندن و نوشتن برای مردم طراحی شده است و ان‌شالله به سرانجام نیز می‌رسد؛ موضوع اصلی گام دوم نهضت است که با تعریف گام دوم برای انقلاب اسلامی، نهضت نیز تکلیفی را برای خود مشخص کرد تا گام دوم را با توجه‌ به سیاست‌های داخلی و خارجی تدوین کند.

وی افزود: طی یکسال گذشته تلاش‌های زیادی صورت گرفت، جلسات زیادی برگزار شد و در نهایت در برنامه هفتم توسعه، بندی به بازنگری اساسنامه نهضت اختصاص یافت. تصویب این بند در برنامه هفتم شروع گام دوم نهصت سوادآموزی است و پایه اول این اساسنامه تعریف جدید از سواد خواهد بود که قطعا همراه با نگاهی توسعه‌ای و تبدیل سواد به کارکرد خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گام جدید نهضت نیازمند یک نهضت دوباره و همگانی است تا نهضت سوادآموزی از یک متصدی به یک تنظیم‌گر تبدیل شود مابین دستگاه‌ها، جریان‌های مختلف اجتماعی و... برای توسعه سوادهای جدید که ان‌شالله این اتفاقات رقم خواهد خورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار