پیشینه شب یلدا

تهران (پانا) - تمدن ایران باستان دربردارنده رسم و رسوم‌های فراوانی است که هر کدام نشانگر باورها و اعتقادهای گوناگون مردم این دیار محسوب می‌شود. در این میان آیین شب یلدا از جمله قدیمی‌ترین سنت‌های ایرانیان به شمار می‌رود که پیشینه آن به چندین سده پیش بازمی‌گردد.

کد مطلب: ۱۴۳۴۱۰۶
لینک کوتاه کپی شد
پیشینه شب یلدا

مراسم پاسداشت بلندترین شب سال در راستای تقویت هویت ملی _ایرانی در مدارس منطقه ۸ با نام و یاد بزرگ بانوی عالم اسلام حضرت فاطمه (س) رنگ و بوی فاطمی گرفت؛ به همین مناسبت علی آمره، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۸ ضمن ارسال پیام تبریک به همه فرهنگیان و دانش آموزان در گفت و گو با پانا گفت: تمدن ایران باستان در بردارنده رسم و رسوم های فراوانی است که هر کدام نشانگر باورها و اعتقادهای گوناگون مردم این دیار محسوب می شود. در این میان آیین شب یلدا نیز از جمله قدیمی ترین سنت های ایرانیان به شمار می‌رود که پیشینه آن به چندین سده پیش بازمی گردد.

وی افزود: یلدا به شب پایانی پاییز گفته می شود که مردم ایران زمین در این هنگامه تا سپیده دم بیدار می مانند و گرد هم می آیند تا تاریکی و سردی روحیه آنان را تضعیف نکند. در باور ایرانیان باستان این زمان به گونه ای بود که تاریکی در آن، شکست می خورد، روشنایی پیروز و خورشید زاده می شد، روزها رو به بلندی می گذاشت و تابش نور ایزدی فزونی می یافت.

سپس طاهره صاحب الزمانی، معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه نیز با حضور در بین دانش آموزان بیان کرد: واژه یلدا ریشه در زبان سریانی و معنای زایش و تولد دارد که منظور از آن ولادت خورشید و جشن هایی به شمار می رود که در این شب برگزار می شود. فردوسی شاعر بزرگ ایران، پیشینه این آیین کهن را به هوشنگ از شاهان پیشدادی نسبت داده است و ابوریحان بیرونی نیز از این جشن با نام میلاد اکبر نام می برد و منظور از آن را میلاد خورشید عنوان می کند.

بر پایه این سنت در ایران باستان، اعضای خانواده گرد هم می آمدند و سفره ای به نام «میَزد» می گستراندند و در آن خوراکی های تر و خشک چون انار، هندوانه و آجیل می گذاشتند که اکنون نیز با وجود گذشت سده ها، این مراسم در میان ایرانیان پاس داشته و با شکوه هرچه تمام تر برگزار می شود.

در پایان دانش آموزان با گرفتن عکس یادبود این روز را در دفتر خاطراتشان ثبت کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار