پانا از تلاش وزارت آموزش و پرورش برای آموزش علوم جدید به دانشآموزان گزارش میدهد؛
گامهای بلند آموزش و پرورش به سمت فناوری
۱۰۰ هزار دانشآموز با اولویت مدارس شبانهروزی بهمنظور تربیت مدیران آینده صنعت دیجیتال کشور، آموزش میبینند
تهران (پانا) - با پیشرفت تکنولوژی زندگیها نیز به سمت الکترونیکی شدن حرکت کرده است و انسان امروز باید خود را با این نوع از زیست وفق دهد.
اکنون که جامعه جهانی با سرعت به سمت توسعه فناوریهای گوناگون پیش میرود، درک کاربرد و استفاده از این فناوریها امری ضروری و قابل توجه است که باعث میشود روند پیشرفت کشور در بسیاری از حوزهها با استفاده از همین فناوریها سرعت یابد، اما این درک میسر نخواهد شد مگر با آموزش، آنهم نه آموزش در مقطع تحصیلات تکمیلی، بلکه آموزش در سطوح مختلف تحصیلی آموزش و پرورش چرا که بهترین سن برای آموزش، همان سن کودکی و نوجوانانی است؛ موردی که طی سالهای اخیر در بسیاری از کشورها آغاز شده و نیاز است در کشور ما نیز به صورت جدی دنبال شود.
یکی از مباحث مورد اشاره در حوزه فناوری بحث برنامهنویسی و کدنویسی است که در دنیای امروز بسیار پرکاربرد است، حوزهای که میتواند بستر بسیاری از کارها باشد و اتفاقات بزرگی را نیز رقم بزند، اما همانطور که در متن فوق ذکر شد نیاز است این مهارت مهم در سنین پایین و با استفاده از سیستم آموزشی کشور که یکی از بسترهایی اصلی برای ینهادینه کردن مفاهیم است، آموزش داده شود.
اواخر اردیبهشت ماه امسال بود که مدیرکل دفتر متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش خبری مهم در حوزه آموزش برنامهنویسی و کدنویسی به دانشآموزان را اعلام کرد. حمید یزدانی اظهار کرد: «ما در مدارس دولتی در همین سال که در حال سپری شدن است، آموزش نزدیک به ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشآموز مدارس شبانهروزی را در بحث کد نویسی شروع کردیم.»
وی افزود: «معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه نهایت همکاری را داشتهاند و با حمایت مالی ویژه خود باعث شدند تا ما بتوانیم این ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشآموز مدارس شبانهروزی را در بحث کدنویسی پایتون آموزش دهیم.»
اعلام این خبر از سوی مدیرکل دفتر متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش نوید از روزهای خوشی برای دانشآموزان علاقمند به حوزه برنامهنویسی میداد و در ادامه اتفاقات خوب این حوزه، میثم عابدی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز خبر از آغاز طرح ملی آموزش برنامه نویسی و مهارتهای دیجیتال دانشآموزان داد. طرحی که از نیمه تیرماه امسال با همکاری مشترک وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما کار خود را آغاز کرد و با هدف عدالت آموزشی، ایجاد حس شور و نشاط، آموزش مهارتهای کاربردی برای زندگی بهتر و اشتغال آفرینی بصورت رایگان در دسترس دانشآموزان سراسر کشور قرار گرفت.
عابدی در تشریح راهاندازی طرح ملی آموزش برنامهنویسی و مهارتهای دیجیتال به دانشآموزان گفت: «این طرح با هدف افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی بر اساس برنامه هفتم توسعه و برای جامعه هدف کودک و نوجوان طراحی و اجرا شده است. همچنین مدرسه فنانو به عنوان محل عرضه و فراگیری محتوای آموزشی این طرح با همکاری شبکه آموزش صداوسیما در قالب مدرسه تابستانی مهارت راهاندازی شده است.»
وی افزود: «باتوجه به رویکرد دولت مردمی، عدالت آموزشی، ایجاد حس شور و نشاط و آموزش مهارتهای کاربردی برای زندگی بهتر و اشتغال آفرینی از اهداف کلان این طرح به شمار میرود وم حضور و مشارکت دانشآموزان سراسر کشور در این طرح رایگان است. همچنین بالابردن سطح علمی و سواد دیجیتال فردی و خانواده، بالا بردن سطح استاندارد آموزشی و سطح کیفی محتوا و محیط آموزشی کودک و نوجوان و سامانبخشی به محیط قابل دسترس نسل آینده از راهبردهای این رویداد بزرگ ملی است.»
همچنین محمداحسان خرامید، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از آغاز طرح ملی آموزش برنامهنویسی و مهارتهای دیجیتال به دانش آموزان در تابستان ۱۴۰۲ در مدرسه فنانو خبر داد و گفت: این طرح با اهدافی چون عدالت آموزشی، امیدآفرینی و آموزش مهارتهای کاربردی برای زندگی بهتر میان جوانان، طرح ریزی و درحال اجراست.
طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی به همکاری مشترک سازمان صداوسیما و وزارت ارتباطات در این پویش ملی تاکید کرد و افزود: «قرار است با تولید محتوای مشترک که پخش آن از نیمه تیرماه از شبکه آموزش سیما آغاز شده است به سمت ایرانی هوشمند و توانمند حرکت میکنیم.»
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات با بیان اینکه مدرسه فنانو برای کودکان دبستانی و دانشآموزان دورههای متوسطه به صورت مجزا برنامه دارد، تصریح کرد: برای برپایی کلاسهای آموزش رایگان طراحی وب و برنامهنویسیهای پایتون و اسکرچ با ویژگی یادگیری سرگرم کننده و جذاب و خوشایند نسل جدید و به زبان ساده، چند برنامه در شبکه آموزش سیما تولید شده که در قالب مدرسه تابستانه مهارت در حال پخش است.»
وی افزود: «علاوه بر پخش محتوای آموزشی در شبکه آموزش سیما مدرسه فنانو با بارگذاری محتوا و ویدئوهای آموزشی بر روی پلتفرم جامع آموزشی «ماه» به صورت بر خط نیز در دسترس دانش آموزان سراسر کشور است.»
اما بازهم این پایان راه نبود و کارگزاران دولت مردمی ایران قوی در راستای توسعه عدالت آموزشی و دسترسی یکسان دانشآموزان به مباحث علمی، در حوزه فناوری اطلاعات و برنامهنویسی گامهای جدیتری را برداشتند.
۲۷ آبان ماه سال جاری محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه ورارت آموزش و پرورش از آغاز بهکار طرحی مشترک میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات، تحت عنوان طرح شهید فخریزاده داد.
کاظمی درباره این طرح اظهار کرد: «براساس این طرح مدارس با حمایتهایی که وزارت ارتباطات انجام میدهد تجهیز میشوند تا بتوانیم موضوع برنامهنویسی و کدنویسی را نهادینه کنیم.»
وی گفت: «سال گذشته دانش برنامهنویسی به ۱۲ هزار معلم آموزش داده شد. این معلمان گروهی از دبیران ریاضی، علوم و کار و فناوری بودند که سال گذشته توانستند دانشآموزان را آموزش دهند، البته باید خاطرنشان کرد که عمده برنامهها در سال تحصیلی جاری به دانشآموزان آموزش داده میشود.»
و اما ۲۸ آذر، روزی مهم برای دانشآموزان ایرانی بود؛ در این روز معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست بررسی زمینههای همکاری جهت اجرای طرح آموزش مهارتهای برنامه نویسی، هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال(ایران دیجیتال) از ابلاغ طرح ایران دیجیتال به استانها که مزین به نام شهید فخریزاده خبر داد و گفت این طرح بهمنظور بررسی زمینههای همکاری جهت اجرای طرح آموزش مهارتهای برنامهنویسی، هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال(ایران دیجیتال) اجرا خواهد شد.
محمدمهدی کاظمی با بیان اینکه ضرورت کسب شایستگیهای فنی و غیرفنی بهویژه در دنیای امروز و در دوره اول متوسطه یک ضرورت مهم برای تربیت دانشآموزان است، اظهار کرد: «آموزش یک مهارت، با نگاه راهبردی به آموزش هوش مصنوعی و دروازه ورود به آن یعنی کدنویسی، برای مواجه دانشآموزان با عصر جدید اهمیت بسیاری دارد، از این رو طرح آموزش مهارتهای برنامهنویسی، هوشمصنوعی و اقتصاد دیجیتال(ایران دیجیتال) مزین به نام شهید فخری زاده به استانها ابلاغ شده است.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره با اجرای طرح ایران دیجیتال تصریح کرد: «این طرح در راستای اجراییسازی سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی در استانها با اولویت مدارس شبانهروزی ابلاغ و در حال انجام است.»
وی با تاکید بر ضرورت مشارکت دستگاهها برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت، تصریح کرد: «اجرای مطلوب این طرح به منظور تحقق اهداف تعیین شده، نیازمند مشارکت دستگاهها به ویژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است تا شاهد تربیت دانشآموزانی مسلط بر مهارتهای کدنویسی و هوش مصنوعی در کشور باشیم.»
در ادامه این نشست نیز معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از آموزش ۱۰۰هزار دانشآموز با اولویت مدارس شبانهروزی به منظور تربیت مدیران آینده صنعت دیجیتال کشور خبر داد.
میثم عابدی در این خصوص گفت: «وظیفه تمامی دستگاهها و نهادها حمایت و همراهی با مجموعه وزارت آموزش و پرورش برای تحقق اهداف و رویکردهای تعیین شده در راستای منویات مقام معظم رهبری است. این همکاری در راستای تربیت نیروی انسانی مسلط، آگاه و توانمند برای مدیریت آینده حوزه فناوری اطلاعات و بخشهای وابسته به آن است.»
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به زمینههای همکاری، تصریح کرد: «تربیت راهبران تربیت دیجیتال در راستای اجرای مطلوب ایران دیجیتال در دست اقدام است و آموزش ۱۰۰ هزار دانشآموز با اولویت مدارس شبانهروزی بهمنظور تربیت مدیران آینده صنعت دیجیتال کشور برنامهریزی شده است که با همکاری وزارت آموزش و پرورش محقق خواهد شد.»
با نگاهی واقعبینانه اگر به تمامی مطالب فوق نگاه کنیم، با این همکاری مشترک میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات، برنامهنویسی بهطور چشمگیری در بین دانشآموزان نهادینه خواهد شد و دانشآموزان میتوانند قدرت حل مسئلههای مختلف را در زندگی حال و آینده کسب کنند. همچنین این همکاری مشترک میتواند باعث رشد استعدادها به دلیل دادن امکان ساخت تصورات و ایدهها و خود شکوفایی خواهد شد.
ارسال دیدگاه