در گفت و گو با پانا مطرح شد:

ایجاد نگرش و آگاهی در مصرف بهینه آب توسط معلم اول ابتدایی

تبریز (پانا) - آموزگار پایه اول دبستان و برگزیده جشنواره تجارب برتر تربیتی بر اهمیت دو عنصر نگرش و آگاهی در خصوص بحث مصرف بهینه آب تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۳۸۳۳
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد نگرش و آگاهی در مصرف بهینه آب توسط معلم اول ابتدایی

حجم آب موجود بر روی کره زمین همواره ثابت بوده و هم اکنون نیز است. به طوری که در این راستا زندگی تمامی موجودات زنده همچون جانوران، گیاهان و به ویژه انسان ها بطور مستقیم به آب وابسته است، چرا که آب نه تنها برای مصارف آشامیدن و کارهای روزمره کاربرد دارد، بلکه برای حل مشکلات صنایع و کاربردهای کشاورزی نقش اصلی و عمده را داراست. بنابراین در این خصوص محافظت از این نعمت بسیار ارزنده اصلی ترین وظیفه ای است که انسان ها بر عهده دارند.

یک آموزگار پایه اول که خود با اقداماتی که در دبستان توسط دانش آموزان انجام داده توانسته برگزیده جشنواره تجارب برتر تربیتی شود، به پانا عنوان کرد: من دارای مدرک کارشناسی آموزش ابتدایی با سابقه ۸ سال تدریس در پایه اول هستم که تلاش برای رشد و پیشرفت دانش آموزان در تمامی سطوح جامعه از اولویت های اصلی من است.

نسرین بایزید عیسی کند ادامه داد: پیشرفت و موفقیت در امر آموزش و تدریس ایجاب می کند که هر معلمی به دنبال نیازها و اولویت های جامعه باشد و بعد تلاش کند با پیگیری برای حل مسئله و ارائه راهکار عملی برای آن به نتیجه مطلوبی برسد که این رسیدن و نتیجه گرفتن بدون پژوهش و تلاش امکان پذیر نیست. در این راستا تصمیم گرفتم با انجام تجربه های تربیتی در رفتار و نگرش دانش آموزان، اولیا و افراد جامعه تغییری ایجاد کرده که منجر به بهبود سبک زندگی و مصرف بهینه آب شود.

این آموزگار پایه اول اظهار کرد: موضوعی که برای جشنواره در نظر گرفتیم با عنوان ما نگهبان آب هستیم بود که در این خصوص تجربه حاضر به صورت کیفی، با توجه به ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت و با هدف تغییر الگوی مصرف آب در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در دبستان دخترانه شهید بهروزنژاد اجرا کردیم که در این راستا این اقدام نشان داد دو عنصر نگرش و آگاهی در موضوع مهمی همچون آب می تواند منجر به شکل‌گیری رفتار مناسب در دانش آموزان شود و لذا با توجه به اقداماتی همچون داستان‌گویی، مدال قطره آب، بطری تزیین شده آب و نمایش فیلم ها و انیمیشن های مختلفی که راجع به مصرف درست آب بود، تلاش کردیم دانش و اطلاعات دانش آموزان را نسبت به اهمیت این نعمت خدادادی که هیچ جایگزینی ندارد و ما از آن غافل هستیم را به طور نسبی افزایش دهیم تا همین موضوع محرکی برای فعالیت های بعدی دانش آموزان باشد، به طوری که دانش آموزان در منزل، خود را نگهبان آب معرفی کرده و مرتب به اعضای خانواده در این خصوص تذکر دهند و در مدرسه هم با توجه به مدال آبی که بر گردن داشتند حامل انتقال پیام مهمی باشند که این اقدام منجر به کنجکاوی سایر دانش آموزان نیز شده بود.

بایزید عیسی کند در پایان تصریح کرد: در راستای فرهنگ سازی بهینه مصرف کردن آب و یا هر نعمت دیگر خداوند لازم است در همه مقاطع تحصیلی اقدامات مشابهی به اقتضای سن و پایه تحصیلی دانش آموزان توسط همکاران اجرا شود، چرا که در سراسر ایران معلمانی زندگی می کنند که سری پرشور، سینه ای پرسوز، دلی سرشار از عشق، اندیشه ای روشن، خاطرات و تجربه هایی گشاینده همچون کلید و روشنگر همچون چراغ هستند که می توانند این خاطرات و تجارب تربیتی را به اشتراک گذاشته و بهترین درس ها را به دانش آموزان داده و زیباترین فرهنگ ها را سرلوحه زندگی آنان کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار