دیدار وزیر خارجه ایران با وزرای خارجه اندونزی، ژاپن و کویت و نخست‌وزیر لبنان؛

«فلسطین» محور رایزنی‌های وزیر خارجه ایران در ژنو

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس مجمع جهانی پناهندگان در ژنو با وزرای خارجه اندونزی، کویت و ژاپن و نخست‌وزیر لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۲۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد
«فلسطین» محور رایزنی‌های وزیر خارجه ایران در ژنو

‌حسین امیرعبداللهیان‌ در ‌دیدار با ‌«رتنو مرسودی» وزیر خارجه اندونزی با اشاره به لزوم افزایش تلاش مشترک برای توسعه روابط دوجانبه، بر اهمیت اجرای توافقات میان رؤسای دو کشور تاکید کرد و در همین راستا از همتای خود جهت سفر به تهران دعوت کرد.

وی در ارتباط با مسئله فلسطین گفت: موضوع اول در غزه، پایان دادن به حملات رژیم صهیونیستی است.

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران، افزود: آمریکا و رژیم اسرائیل با توجه به‌ ناکامی در تحقق هیچ‌یک از اهداف اعلام شده خود در جنگ علیه غزه، با تداوم جنگ به‌دنبال تکمیل بررسی‌ها و طراحی‌های خود برای غزه پساجنگ هستند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد آمریکا باید به درستی درک کند که عدم توقف جنگ علیه غزه، می‌تواند اوضاع را پیچیده‌تر کرده و شرایط در منطقه از کنترل خارج شود.

خانم رتنو مرسودی، وزیر خارجه اندونزی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از تداوم مشورت‌های مشترک در خصوص موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای، شرایط در غزه را سخت و نگران کننده توصیف کرد و بر لزوم ادامه تلاش ها به‌منظور پایان دادن به حملات علیه غزه و توقف جنگ تاکید کرد.

وی با اشاره به نشست سران کشورهای اسلامی در ریاض گفت: نشست ریاض یک پیام مهم‌ داشت و آن اینکه کشورهای اسلامی متحد هستند.

وزیر خارجه اندونزی با اشاره به نتیجه رأی گیری روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل، آن را نشان دهنده بزرگتر شدن حمایت جهانی از آتش‌بس دانست.

وی مسئله آتش بس را مهم و اولویت اول در غزه دانست و گفت: لازم است برای این منظور تلاش‌ها ادامه یابد.

بدون حمایت آمریکا، صهیونیست‌ها یک ساعت هم توان ادامه جنگ را ندارند

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت اداره امور لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار امیرعبداللهیان از دیدار مجدد با میقاتی اظهار خرسندی کرد و با توجه به تحولات منطقه به‌ویژه فلسطین، این دیدارها و مشورت‌ها را مهم و ضروری دانست.

وی با اشاره به اوضاع غزه، نقش آمریکا در ادامه جنگ علیه غزه را محوری دانست و گفت: بدون حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی حتی به اندازه یک ساعت توان ادامه جنگ را ندارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که رژیم اسرائیل در سایه عدم تحقق هیچ‌یک از اهداف اعلام شده خود در جنگ ۲ ماهه علیه غزه، با کشتار وسیع و محاصره کامل غزه و تشدید جنایات در کرانه غربی، به‌دنبال کوچاندن مردم فلسطین از غزه و کرانه است و لازم است کشورهای اسلامی با تمام توان از ملت فلسطین حمایت نمایند.

امیرعبداللهیان قطعنامه تصویب شده روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل را دارای یک پیام قوی برای برقراری آتش‌بس دانست.

میقاتی نیز با ابراز خرسندی از این دیدار، مسئله غزه را موضوع اول منطقه و جهان دانست و گفت: رأی دیروز کشورها به قطعنامه در مجمع عمومی نشان می‌دهد که اغلبیت بسیار بزرگ کشورهای جهان خواستار آتش بس هستند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت لبنان، اوضاع در جنوب این کشور در مرزهای مشترک لبنان با سرزمین های اشغالی را تشریح کرد.

‌‌ کشورهای اسلامی مانع تحقق اهداف شرورانه رژیم صهیونیستی شوند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در ادامه رایزنی‌ها خود در دیدار «سالم عبدالله الجابر الصباح» وزیر خارجه کویت در ژنو، از مواضع حمایتی قوی دولت، مجلس و مردم این کشور از فلسطین قدردانی کرد.

‌در این دیدار «حسین امیر عبداللهیان» با تاکید بر اهمیت مشورت‌های مستمر دو کشور در سطوح مختلف، این مشورت‌ها و گفت‌وگوها را در توسعه مناسبات دو کشور مهم‌ و مؤثر توصیف کرد و دعوت از همتای خود جهت سفر به تهران را تجدید کرد.

وی با اشاره به اینکه نشست سران کشورهای اسلامی و عربی در ریاض در خصوص فلسطین نشست مهمی بود، بر ضرورت تداوم اقدامات مؤثر برای متوقف کردن حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به حمایت تمام عیار آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت: آمریکا به‌رغم ارسال پیام های مکرر خویشتنداری به دیگران در منطقه، اما در عمل یک طرف جنگ علیه غزه است و تمام امکانات خود را برای حمایت از رژیم صهیونیستی به‌کار گرفته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به ناکامی رژیم صهیونیستی در تحقق هیچ‌یک از اهداف اعلام شده خود در حمله به غزه، اظهار کرد: اکنون رژیم صهیونیستی به طرح کوچاندن مردم غزه می‌اندیشد و در تلاش است با کشتار گسترده مردم شمال و جنوب غزه و محاصره کامل غزه و نیز فشار و کشتار حداکثری بر ساکنان کرانه غربی، آنان را به سمت کشورهای همسایه کوچ دهد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: لازم است کشورهای اسلامی با حمایت گسترده از ملت فلسطین در غزه و کرانه و نیز ارسال گسترده کمک‌های انسانی، مانع تحقق اهداف توسعه‌طلبانه و شرورانه رژیم صهیونیستی شوند.

سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر خارجه امور خارجه کویت نیز در این دیدار از تلاش‌های مشترک برای توسعه روابط دو کشور استقبال کرد.

وی موضع دولت کویت در حمایت از ملت فلسطین و برپایی دولت فلسطینی در اراضی فلسطین را موضع ثابت و غیرقابل تغییر کویت اعلام کرد.

وزیر خارجه کویت همچنین بر تداوم اقدامات دولت کویت در ارسال کمک‌های انسانی به غزه تاکید کرد. همچنین بر ضرورت تلاش برای ناکام گذاشتن رژیم اسرائیل در پیگیری طرح های توسعه‌طلبانه و پایان‌دادن به حملات علیه غزه و برقراری آتش‌بس تاکید کرد.

در این دیدار برخی از موضوعات مورد اهتمام دو طرف در حوزه دوجانبه نیز مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت.

وتوی قطعنامه آتش‌بس توسط آمریکا، چراغ سبزی برای کشتار بیشتر مردم فلسطین ‌بود

وزیر امور خارجه ژاپن نیز روز چهارشنبه در محل برگزاری مجمع جهانی پناهندگان با همتای ایرانی خود دیدار و گفت وگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در این دیدار، دیدارها و نیز گفت‌وگوهای تلفنی رؤسای جمهور دو کشور را در توسعه روابط و همکاری های فیمابین مهم توصیف کرد و افزود: هیچ محدودیتی برای همکاری های دوجانبه و بین‌المللی دو کشور قائل نیستیم و آمادگی داریم حجم روابط تجاری دو کشور افزایش یابد و همکاری های نیرومندتری داشته باشیم.

وی با اشاره به تحولات فلسطین، از تلاش و حمایت ژاپن بمنظور ایجاد آتش‌بس در غزه تشکر کرد و گفت، اقدام مکرر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در وتوی قطعنامه درخواست آتش‌بس در غره کمکی به صلح نبود، بلکه چراغ سبزی برای کشتار بیشتر مردم فلسطین توسط رژیم اسرائیل بود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه ریشه بحران جاری به عملیات هفتم اکتبر بر نمی‌گردد بلکه به ۷۵ سال قبل برمی شود، افزود: نسل‌کُشی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی در غزه کاملا واضح است.

وزیر امور خارجه ضمن اشاره به تلاش های دیپلماتیک ایران برای ممانعت از گسترش دامنه جنگ در منطقه و خاتمه یافتن نسل‌کُشی در فلسطین گفت: انتظار داریم ژاپن تلاش های بیشتری برای توقف نسل‌کُشی در غزه و کرانه انجام دهد.

امیرعبداللهیان همچنین به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای کمک به صلح و ثبات و امنیت در افغانستان اشاره کرد و با تقدیر از کمک های ژاپن به افعانستان از طریق سازمان ملل گفت: آمادگی داریم در یک همکاری مشترک، پروژه هایی را برای بهبود وضعیت در افغانستان اجرا کنیم.

وی از همتای خود جهت سفر به تهران دعوت کرد و با اشاره به قرار داشتن دو کشور در آسیا و مشترکات فراوان فرهنگی دو کشور، افزود آماده‌ایم روابط نیرومندتری با ژاپن داشته باشیم و به وضعیت خوب تاریخی روابط دو کشور برگردیم و نباید اجازه اجازه داده شود که هیچ طرفی بر روابط دو کشور تاثیر بگذارد.

وزیر امور خارجه ژاپن نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، به روابط قدیمی و ریشه دار دو کشور اشاره کرد و با اشاره به برخی برنامه ها و دیدارهای دوجانبه مقامات دو کشور در آینده نزدیک، از دعوت وزیر خارجه کشورمان جهت سفر به تهران تشکر کرد و افزود ژاپن به توسعه روابط دوجانبه با ایران علاقمند است و از گفتگوها و مشورتهای مشترک برای این‌ منظور حمایت می‌کند.

خانم «یوکو کامیکاوا» از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از جمع بزرگی از آوارگان افعانستان تشکر کرد و نقش ایران در کمک به ثبات و امنیت در افغانستان را با اهمیت توصیف کرد و گفت کشورش آماده همکاری برای کمک به افزایش ثبات در افغانستان است.

وی با اشاره به جنگ در غزه گفت: ژاپن نگران گسترش دامنه جنگ در منطقه است. وی همچنین از تصویب قطعنامه روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل در حمایت از آتش بس در غزه استقبال کرد و گفت ژاپن به آن رأی مثبت داده است.

وزیر خارجه ژاپن همچنین خواستار افزایش تلاش‌های ایران برای کنترل اوضاع و ممانعت از گسترش درگیری و بی‌ثباتی در منطقه شد.

وی تمایل خود را برای تداوم گفتگوها و مشورت‌ها با همتای ایرانی اظهار داشت.

امیرعبداللهیان: اسراییل موج جدید بحران آوارگی در غزه و کرانه باختری ایجاد کرده است/ایران میزبان بزرگترین جمعیت آواره در سطح جهان

حسین امیر عبداللهیان عصر چهارشنبه به وقت محلی و پس از دیدارهای ذکرشده در سخنرانی خود در دومین نشست مجمع جهانی پناهندگان در ژنو سوئیس ‌تصریح کرد، مداخلات نظامی متعدد و سایر دخالت های غیرقانونی توسط قدرت های خارج از منطقه موجب بی ثباتی و ناامنی و توسعه نیافتگی شده است که خود منجر به امواج آوارگی در سراسر منطقه گردیده است.

وزیر امور خارجه همچنین در بخشی دیگر از این سخنرانی خود با بیان اینکه اکنون بیش از ۴۵ سال است که ایران میزبان طولانی ترین وضعیت پناهندگی بوده و در حال حاضر و پس از تحولات افغانستان در سال ۲۰۲۱ کشور من میزبان بزرگترین جمعیت آواره در سطح جهان می‌باشد، افزود: در واقع، جمهوری اسلامی ایران باری را بر دوش کشیده است که در نتیجه سیاست‌های غیرمسئولانه و مداخلات نظامی آمریکا و متحدینش در مجاورت ما بر منطقه تحمیل شده است.

مشروح اظهارات امیرعبداللهیان در دومین نشست مجمع جهانی پناهندگان در ژنو سوئیس

«بسم الله الرحمن الرحیم

میزبانان مشترک،

جناب آقای گرندی، کمیسر محترم عالی پناهندگان سازمان ملل متحد،

وزیر محترم امور خارجه سوئیس،

عالیجنابان، وزرا و نمایندگان محترم،

خانم ها و آقایان،

حضور در مجمع جهانی پناهندگان از طرف جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین میزبان پناهندگان در جهان، برای اینجانب مایه خرسندی است.

سوال اصلی در رابطه با مساله پناهندگان این است که چرا تنها چند کشور معدود باید مسئولیت میزبانی اکثریت آوارگان در جهان را بر عهده داشته باشند؟ مجمع جهانی پناهندگان با هدف تقویت همبستگی عملی جهانی و بسیج منابع لازم برای مساعدت به میزبانان عمده آوارگان ایجاد شد. در عین حال، هیچ راه حل موقتی نمی تواند مشکل پناهندگی را به صورت پایدار حل کند. کمیساریای عالی پناهندگان و جامعه بین المللی باید کوشش مضاعفی برای تسهیل و تسریع بازگشت آوارگان به کشورهای خود به کار گیرند.

همانطور که می دانید، اکنون بیش از ۴۵ سال است که ایران میزبان طولانی ترین وضعیت پناهندگی بوده و در حال حاضر و پس از تحولات افغانستان در سال ۲۰۲۱ کشور من میزبان بزرگترین جمعیت آواره در سطح جهان می باشد.

مداخلات نظامی متعدد و سایر دخالت های غیرقانونی توسط قدرت های خارج از منطقه موجب بی ثباتی و ناامنی و توسعه نیافتگی شده است که خود منجر به امواج آوارگی در سراسر منطقه گردیده است.

در واقع، جمهوری اسلامی ایران باری را بر دوش کشیده است که در نتیجه سیاست های غیرمسئولانه و مداخلات نظامی آمریکا و متحدینش در مجاورت ما بر منطقه تحمیل شده است.

رویکرد ما در رابطه با آوارگان، مبتنی بر همبستگی انسانی و اخلاقی می باشد. مردم ایران سخاوتمندانه آوارگان افغان را در منابع محدود خود شریک کرده اند و این امر علیرغم همه مشکلاتی است که عمدتا در نتیجه تحریم های غیرانسانی آمریکا با آن مواجه بوده ایم. ما با مبنا قراردادن ارزش های انسان محور ملی و تعالیم اسلامی کوشش کرده ایم شرایط زندگی مناسب، امکانات بهداشتی و پزشکی پایه، و آموزش را برای آوارگان افغان فراهم کنیم.

همه کودکان افغان که در سن مدرسه رفتن هستند، فارغ از وضعیت پناهندگی آنها یا والدینشان، از امکان ثبت نام در مدارس دولتی در ایران برخوردارند و در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار نفر از آنها در سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند. دوره ها و کلاس های آموزشی دیگری نیز برای بزرگسالان و کسانی که از حضور در مدرسه بازمانده اند در چارچوب نهضت سوادآموزی دایر شده است. بسیاری از اففانها نیز در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در ایران در حال تحصیل هستند.

ده ها هزار آواره افغان از پوشش بیمه پزشکی و خدمات درمانی رایگان برای درمان بیماری های خاص و صعب العلاج برخوردارند. پناهندگان افغان همچنین از برنامه های واکسیناسیون رایگان از جمله برای کوید - ۱۹ استفاده کرده ان.

آقای رئیس،

اساسا اینکه یک کشور به تنهایی بخواهد هزینه و بار میزبانی بزرگترین جمعیت آواره را به دوش بکشد نه عادلانه است و نه عملی. اصل "تقسیم بار و مسئولیت میزبانی" اقتضا می کند که هزینه های میزبانی آوارگان بین کشورها به نحوی متوان تقسیم و توزیع شود. متاسفانه این مهم در رابطه با ایران عملیاتی نشده است و ما فشار فزاینده ای به خاطر میزبانی جعیت بزرگ آوارگان بر منابع محدود داخلی خود احساس می کنیم. این یک چالش جدی برای حوزه های زیرساختی از جمله در زمینه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، انرژی، آب و برق است.

ما ضمن درک اهمیت تعهد و تلاش کمیسیاری عالی پناهندگان برای مساعدت به آوارگان افغان در ایران، این واقعیت را خاطرنشان می نماییم که تنها حدود یک درصد از کل هزینه های ناشی از میزبانی جمعیت بیش از ۵ میلیونی پناهندگان از محل کمک های بشردوستانه بین المللی تامین می شود.

باید این نکته را نیز خاطرنشان کنم که میزبانی سخاوتمندانه ما از آوارگان در شرایطی صورت می گیرد که ایران خود تحت شدیدترین تحریم های غیرانسانی و غیرقانونی از جانب آمریکا قرار دارد. تحریم های غیرقانونی با کاستن از ظرفیت و اعمال فشار بر فعالیت نهادهای کمک رسان، مانع از ایفای وظیفه آنها در مساعدت بشردوستانه به افراد نیازمند در کشورهای تحت تحریم می شوند.

هیج استثنای بشردوستانه - آنطور که ایالات متحده منافقانه ادعا می کند - در رابطه با تحریم ها وجود ندارد و تحریم های مزبور اساسا به نحوی تنظیم شده اند که آسیب پذیرترین افراد، شامل پناهندگان و آوارگان، را مورد هدف قرار دهند.

در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت که جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته به ارائه خدمات مطلوب به جمعیت بزرگ آوارگان که بسیاری از آنها در صدد مهاجرت به اروپا هستند، ادامه دهد.

مساله آوارگان افغان بدون بازگشت آنها به وطن خود حل نمی شود. در این راستا لازم است سازمان ملل، کمیساریا، کشورهای همسایه، کشورهای کمک کننده و دیگر طرف های ذیمدخل برای کمک به افغانستان جهت ایجاد زیرساخت های مناسب اقتصادی، امنیتی و سیاسی به منظور جذب آوارگان به کشور خودشان، همکاری موثر نمایند. مسئولیت اصلی بر دوش مقامات حاکم در افغانستان است.

آقای رئیس،

حضار گرامی،

هیچ فرد باوجدانی نمی تواند نسبت به فاجعه انسانی در غزه و کل فلسطین اشغالی ساکت بماند، جایی که مردم بی گناه غزه با هدف راندن آنها از وطنشان به صورت گسترده کشتار می شوند و ساختمان های مسکونی آنها تخریب میگردد.

رژیم اشغالگر در حال ایجاد یک موج جدید آوارگی و افزودن میلیون ها نفر به جمعیت ۷ میلیونی آواره فلسطین است.

کوچاندن اجباری ساکنان غزه هم نقض فاحش حقوق بشر است و هم نقض آشکار قواعد حقوق بشردوستانه بین المللی. بمباران گسترده نوار غزه توسط رژیم اشغالگر طی ۷۰ روز اخیر بخشی از حمله گسترده و نظام مند علیه جعیت غیرنظامی فلسطین برای اخراج اجباری آنها از منازلشان می باشد که مصداق جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت محسوب می شود. عاملان این جنایات به همراه حامیان این رژیم به ویژه آمریکا و انگلستان و کانادا و آلمان باید به خاطر ارتکاب این جنایات سبعانه پاسخگو باشند.

همکاران محترم،

یک بحران جدید آوارگی به بدترین شکل ممکن در حال وقوع است. بیش از ۲۰۰۰۰ نفر انسان بیگناه که اغلب آنها زن و کودک هستند طی دو ماه گذشته در غزه به خاک و خون کشیده شده اند و شورای امنیت سازمان ملل به دلیل اعمال نفوذ آمریکا از هر اقدامی برای توقف این خونریزی عاجز مانده است. تنها راه برای جلوگیری از آوارگی مردم غزه توقف حملات نسل کشی علیه مردم غزه و جلوگیری از کوچاندن اجباری ساکنان آن می باشد. باید مرز رفح برای ارسال گسترده کمک های انسانی بدون هرگونه توجیهی بازگشایی شود و از سراسر جهان کشتی های حامل دارو، غذا و سوخت برای زنان و کودکان غزه و کرانه باختری به سمت مرز رفح و غزه ارسال شود. از توجه شما تشکر می کنم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار