دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به پانا مطرح کرد:

رونمایی سند هوش مصنوعی در آینده نزدیک؛‌ آموزش و پرورش نقش‌آفرینی خواهد کرد

وزارت آموزش‌و‌پرورش در اجرای فرهنگسازی عفاف و حجاب به‌خوبی پای کار آمده است

تهران (پانا) - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عفاف و حجاب نیازمند کار فرهنگی و فرهنگسازی است، گفت‌ مجموعه وزارت آموزش و پرورش در این زمینه به خوبی پای کار آمده و کمک می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۳۰۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی سند هوش مصنوعی در آینده نزدیک؛‌ آموزش و پرورش نقش‌آفرینی خواهد کرد

نشست خبری عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ‌به‌مناسبت 19 آذر سالگر تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی ‌‌جامعه از نقش سیاستگزاری و قرارگاهی و فعالیت‌های و اقدامات این شورا‌ برگزار شد.

‌حجت‌الاسلام خسروپناه در این نشست خبری ‌اظهار کرد: شورا فعالیت‌های مختلفی داشته که اگر نشر و رسانه‌ای نشود، مخاطبان آگاهی پیدا نمی‌کنند‌. گاهی تشکل‌های مختلف سوالاتی دارند که وقتی اقدامات را توضیح می‌دهم، می‌گویند ما از این اتفاقات خبر نداریم.

وی با بیان اینکه ‌در دوره‌ای هستیم که دوره قرارگاه است، خاطرنشان کرد: شورا اکنون در دوره تبدیل به قرارگاه علم و فرهنگ در کشور است. قرارگاه علم و فرهنگ، یک فناوری نوینی است که برای اولین بار در کشور شکل می‌گیرد و به همین دلیل نیاز به گفت‌وگو در این باب داریم.

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به عملکرد یک سال گذشته شورا بیان کرد: در یک سال اخیر ۱۸ جلسه شورا برگزار شده و ۵۳ مصوبه داشتیم. در شورای معین نیز که در کنار شورای عالی انقلاب فرهنگی در دبیرخانه شورا قرار دارد طی این مدت ۶۴ جلسه برگزار شده است. ۴ ستاد هم شکل گرفته و یکی از کارهای مهم دبیرخانه است که ستادها نیز جلسات متعددی داشته‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سند تحول شورا توسط رئیس‌جمهوری ابلاغ شده است، گفت: در این دوره، سند تحول را عملیاتی کردیم و ۴ ستاد علم و فناوری، فرهنگی و اجتماعی، تعلیم و تربیت و خانواده و زنان در شورا شکل گرفته است. یک تحول اساسی در ستاد خانواده خواهیم داشت و در این دوره از نسل سوم و چهارم انقلاب، بهره زیادی می‌بریم. بیانیه گام دوم انقلاب را عملا در ستاد خانواده و زنان‌ تحقق بخشیدیم و این ستاد به کمک شورا در کنار ۳ ستاد دیگر فعالیتش را ادامه خواهد داد.

وی اظهار کرد: ذیل این ستادها حدود ۱۰۰ میز کاری تعریف کرده‌ایم و فعال هستند و هر میز ۴ کار راه‌بینی، راهبردی، راهبری و راه‌سنجی را انجام ‌می‌دهد.

حجت‌الاسلام خسروپناه خاطرنشان کرد: برای اولین بار در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز بسیار قوی تحت عنوان «مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی» تاسیس شد که کار ستادی در حوزه علم و فناوری انجام می‌دهند و ۸۵ رصدخانه علم و فرهنگ در سطح کشور شناسایی کرده‌ایم که در ارتباط با مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی هستند.

وی با اشاره به پیگیری مصوباتی که گاهی بیش از ۲ دهه از تصویب آن‌ها گذشته است، افزود: شورا در این دوره به طور جدی، ‌دستگاه‌ها را صدا می‌زند و مصوباتی که برخی از آن‌ها ۲۰ سال قبل مصوب شده اما یک بار هم خواسته نشده که اجرا شده یا نه، آن‌ها را پیگیری می‌کند و توضیح می‌دهند که جه کارهایی انجام شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این موارد صِرف ارائه گزارش نیست بلکه ارزیابی دقیق صورت گرفته و جمع‌بندی می‌شود و مسیر آینده دستگاه‌ها مشخص می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وظیفه سیاستگذاری در حوزه عفاف و حجاب بر عهده شورا است و مصوب شده که وظیفه راهبری بر عهده وزارت کشور واگذار شود. احساس کردیم در بُعد راهبری، کار اجرایی لازم انجام نشده و به همین جهت شورا مصوب کرد که قرارگاه عفاف و حجاب در دبیرخانه شکل گیرد که به عنوان اتاق فکر و هدایتگر یه وزارت کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه قرارگاه عفاف و حجاب در ۱۰ محور شکل گرفت و الان همه دستگاه‌های حاکمیتی و تشکل‌های مردمی در حوزه ایجابی و فرهنگی عفاف و حجتب ورود کرده‌اند، اظهار کرد: تولید چادر اکنوگ بیش از ۲ برابر شده اما قبلا نبود و قیمت آن هم گران بود. ضمن اینکه کارهای زیادی در این حوزه صورت گرفته و مجلس هم لایحه عفاف و حجاب را سریع باید ابلاغ کند تا به این امر کمک کند.

حجت‌الاسلام خسروپناه با تاکید بر اینکه عفاف و حجاب را در حوزه فرهنگی باید تقویت کرد، خاطرنشان کرد: البته در فضای مجازی و رسانه‌های پشت پرده علیه حجاب تبلیغ می‌کنند که قوه قضاییه رسیدگی می‌کند.

وی افزود: وزیر آموزش و پرورش و به‌طور کلی مجموعه آموزش و پرورش پای کار آمده‌اند و برای اجرای این کار و فرهنگسازی نسبت به اجرای کار فرهنگی کمک می‌کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شورا تعامل وثیقی با تشکل‌های مردمی پیدا کرده است، گفت: به‌خصوص ستادهای فرهنگی و اجتماعی و تعلیم و تربیت، تعامل وثیقی دارند.

وی در خصوص اساسنامه جدید سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه سازمان سنجش در ساختار جدید، یک مرکز مهمی زیر نظر ریاست جمهوری خواهد بود، تصریح کرد: تکثری که در سنجش و ارزشیابی داریم، نیاز به وحدت رویه دارد. الان مشغول تدوین اصول حاکم بر اساسنامه هستیم که اگر تدوین آن تمام شود، ابلاغ خواهد شد و مسئولیت این کار با ستاد تعلیم و تربیت است.

حجت‌الاسلام خسروپناه درباره آیین‌نامه ارتقای اساتید دانشگاه خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب درباره ارتقای اساتید، فرمایشات فراوانی داشتند که منویات ایشان را در یک مجموعه ۹۰ صفحه‌ای جمع کرده و نموداری طراحی شده که با کمک نخبگان کشور اصول حاکم بر ارتقا را مصوب کردیم.

وی افزود: وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد همکاری خوبی با ما داشتند. در کل دانشگاه‌های کشور هیات‌های اندیشه‌ورز علم و فناوری راه‌اندازی شده و این اصول حاکم را به سراسر دانشگاه‌های کشور فرستاده‌ایم که نظراتشان را به ما ارسال می‌کنند و آیین‌نامه بر اساس آن بازنگری می‌شود. آیین‌نامه جدید تحول خوبی در مرجعیت علمی خواهد داشت و تلاش می‌شود که تا آخر سال ابلاغ شود.

به دانش‌آموزان اطمینان می‌دهیم نمره کنکور در سال‌های آینده کمتر و تاثیر سوابق تحصیلی بیشتر خواهد شد تا جایگاه مرجعیت معلمی دوباره برگردد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مصوبه شورا مبنی بر تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور سراسری گفت: مصوبه شورا در خصوص نتیجه کنکور اجرا خواهد شد. امسال نیز با موفقیت اجرا شد و با همت وزارت آموزش و پرورش، زیرساخت‌ها را راه‌اندازی کردند و تجربه بسیار موفقی داشتند. عدالت آموزشی تحقق پیدا کرد و مصوبه حکیمانه‌ای در مسیر تمدن نوین اسلامی بود.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه موانعی بر سر راه مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور بود، ۳ جلسه با رئیس مجلس و با حضور نمایندگان مربوطه داشتیم. اطمینان می‌دهم به دانش‌آموزان که نگران نباشند و مصوبه شورا در سال آینده و سال‌های بعد اجرا خواهد شد و تاثیر نمرات دوره دبیرستان بر کنکور لحاظ خواهد شد و نمره کنکور در سال‌های آینده کمتر و تاثیر سوابق تحصیلی بیشتر خواهد شد تا جایگاه مرجعیت معلمی دوباره برگردد.

حجت‌الاسلام خسروپناه ابراز کرد: قبل از این کتاب‌های دبیرستان به حاشیه رانده شده بود و فارع‌التحصیلان فقط کتاب‌های کنکور را می‌خواندند اما با مصوبه شورا عدالت آموزشی برقرار می‌شود.

وی با بیان اینکه مافیای کنکور در پشت این صحنه، میلیاردی هزینه کرد، افزود: اما مصوبه شورا دست مافیا را قطع کرد و رشد علمی با این مصوبه خواهیم داشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سران سه قوه، نظراتشان را به ما ارسال می‌کنند و اگر موارد تکمیلی نیاز باشد، اعلام می‌کنیم. حضور سران قوا در مصوبات شورا بسیار فعال است و سران سه قوه در اجرایی‌سازی مصوبات صورا مشارکت می‌کنند.

وی افزود: مثلا سند دانش‌بنیان امنیت غذایی که یک سند مهمی است، وقتی ابلاغ شد، ناله برخی کشورهای استکباری بلند شد و ار اینکه چنین سندی ایران را به خودکفایی می‌تواند برساند عصبانی بودند. این سند در حال اجراست و فردا رونمایی و رسانه‌ای می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با مسئولان وزارتخانه‌ها گفت: هدف ما کمک کردن است نه اینکه بخواهیم تحکم کنیم و نگاه حاکمیتی داشته باشیم. با همه وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها ارتباط داریم اما این امکان با وزارت ورزش و جوانان فراهم نشده است. در حالی که رشد ورزش عمومی، ارتباط مستقیمی با کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.

اطمینان می‌دهم سند ۲۰۳۰ در هیچ دستگاه حاکمیتی اجرا نمی‌شود

وی در خصوص سند ۲۰۳۰ تصریح کرد: اطمینان می‌دهم سند ۲۰۳۰ در هیچ دستگاه حاکمیتی اجرا نمی‌شود. ممکن است کارهایی در بخش خصوصی از جمله کودکستان‌ها انجام شود که در این رابطه جلسه‌ای با سازمان تعلیم و تربیت کودک داشتیم تا سامانه هوشمندی طراحی شود که نظارت دقیقی صورت گیرد که یک مورد هم در بخش خصوصی احرای سند را نداشته باشیم.

وی ادامه داد: سند ۲۰۳۰ یک سند سیار خطرناکی نه برای ایران بلکه برای دنیاست که منشا بی‌هویتی کودک و نوجوان خواهد شد.‌ بعضی مسئولان بعضی مواقع حرف‌های نادرست می‌زنند که ناشی از عدم اطلاع آن‌ها است.

حجت‌الاسلام خسروپناه در خصوص تحریم‌هایی که علیه این شورا و اعضای آن اعمال شده است، اظهار کرد: خوشحالیم که شورا حرکت رو به جلویی دنبال می‌کند و تحریم‌هایی که از اسفند سال گذشته اعمال شده، حاصل تلاش‌های ۳۹ ساله شورا است که امروز شورا و دبیر آن را تحریم کرده‌اند. هیج هراسی از تحریم‌ها نداریم و تحریم‌ها هیچ اثری ندارند و حتی سبب افزایش تلاش اعضای شورا هم شده است و شورا نشاط مضاعفی پیدا کرده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار پانا در خصوص آخرین وضعیت تدوین سند راهبردی هوش مصنوعی و نقش آموزش و پرورش در این سند خاطرنشان کرد: وقتی به دبیرخانه شورا آمدم ۲ میز هوش مصنوعی و کوانتوم را در ستاد علم و فناوری خیلی جدی گرفتم. دنیا در آینده با جنگ کوانتومی مواجه خواهد شد و دانشگاه‌ها باید جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی را دستگاه‌ها پراکنده انجام می‌دادند که نیار به ساماندهی داشت. شورا و رئیس‌جمهوری تاکید داشتند و برای اینکه تداخلی بین دستگاه‌های مختلف صورت نگیرد، تقسیم کار صورت گرفت و مصوب شد که سند راهبردی را شورا بنویسد و مصوب کند. بیش از یک سال است که آغاز شده و در ماه‌های آینده نهایی خواهیم کرد که بعد از تصویب ابلاغ می‌شود و به عنوان یک سند مادر همه دستگاه‌ها کار خود را انجام می‌دهند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طبیعتا یکی از دستگاه‌هایی که در این سند باید نقش داشته باشد، آموزش و پرورش است که هم در بالندگی سند و هم در حوزه مصرف می‌تواند نقش داشته باشد البته هنوز تقسیم کار صورت نگرفته است. ضمن اینکه تبعات اخلاقی هم خواهد داشت که پیش‌بینی آن هم صورت گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار