قویتن: از پناسیل دانشآموزان در سینما استفاده نمی شود
سینماداران دنبال منافع شخصی هستند/ ذائقه مردم را به سمت فیلم های اجتماعی هدایت کنیم / اکران فیلم ها در سینما معیوب شده است
تهران (پانا) -یک کارگردان سینمای کودک و نوجوان با انتقاد از وضعیت اکران فیلمهای هنری و کودکو نوجوان در سینماهای کشور گفت اکران فیلمها در سینماها معیوب شده است و باید ذائقه مردم را به سمت فیلمهای اجتماعی هدایت کرد.
علی قویتن کارگردان سینمای ایران در گفتوگو با پانا با اشاره به عدم فروش مناسب فیلمهای کودک و نوجوان گفت: «باید در حوزههای مختلف فیلم ساخته شود بهعنوان مثال فیلمهای کارگردانانی همچون ابراهیم فروزش، مجید مجیدی که هنری هستند ساخته شود و از آنطرف فیلمهایی که بحثهای سرگرمی را دنبال میکنند نیز ساخته شود.»
وی خاطرنشان کرد: «ما بهعنوان فیلمساز داریم با زمانه پیش میرویم زیرا فیلم فرزند زمانه خودش است و در هر زمانهای از اجتماع و شرایط آن فیلم میسازیم و به همین دلیل تصورمی کنم فیلمسازان نیز موضوعات فکری بچههای جدید را طرح میکنند و آن را میشناسند اما مساله این است که سینما بحرانزده شده است و باید دنبال راهکار برای برونرفت از این حس و حال بود.»
قوی تن ادامه داد: «اینکه تنها چند فیلم فروش خوبی دارد اتفاق خوبی نیست و نباید دلمان به آن خوش باشد که فیلمهایی چون «فسیل» ، «شهر هرت» و ... میفروشد. در سال ۱۵۰ تا فیلم برای اکران داریم اما متأسفانه فقط دوتا از آنها فروش فوقالعادهای را تجربه میکند.»
وی درباره این مطلب که او را یک فیلمساز هنری میشناسند تصریح کرد: «من هم یکزمانی فیلم سرود تولد را ساختم این فیلم نسبت به برخی فیلمهای پرفروش سینمای امروز شرایط آبرومندی داشت من در آن زمان نشان دادم فاکتورهای سینما را میشناسم.»
قوی تن یادآور شد: «در سال ۷۲ فیلم «ضربه طوفان» را ساختم بااینکه از تلویزیون پخششده بود اما همچنان در سینما خوب میفروخت در سال ۸۳ نیز «سرود تولد» را با معیارها و فاکتورهای عامه پسند ساختم که با استقبال خوبی هم مواجه شد.»
این کارگردان در ادامه سخنان خود تأکید کرد: «انتظار ما از سینما تنها تباید مبحث سرگرمی باشد، متأسفانه امروز میبینیم که در برخی از فیلمها به دنبال آن هستند که تماشاچی را گول بزنند و آنها را احمق فرض میکنند البته گفتن این نکته هم ضروری است خیلیها دنبال آن هستند که در لحظه زندگی کنند و سینما را تنها سرگرمی میبینند.»
وی اضافه کرد: «سینما دار وقتی ببیند که فیلمی فروش دارد دنبال دیگر موضوعات هنری و اجتماعی نمیرود، مشکل دیگر این است که فیلمها در زمان مناسبی اکران نمیشوند و وقتی به سینمایی میرویم متوجه این موضوع میشویم که یک فیلم خاص تنها در یک سانس اکران میشود.»
قوی تن تأکید کرد: «نمیگویم فرد یا گروهی دنبال دشمنی با فیلم شخص خاصی هستند سینماداران دنبال منافع خودشان هستند و میخواهند با این کار پول، آب ،برق و قسط و اجاره را از سینمای خود را دربیاورند اما مقصر کسانی هستند که سینما را درست هدایت نمیکنند البته در وزارت ارشاد، بنیاد فارابی برخی نهادهای دیگر فعالیتهای خوبی شده است اما یکدست صدا ندارد همه باید باهم و کنار هم باشیم تا این مشکل هم حل شود.»
این کارگردان تصریح کرد: «مسلماً باید کاری کنیم تمام فیلمهای سینما در همه ژانرها یک فرصت و موقعیتی داشته باشند و زمان مناسب برای اکران داشته باشند و مواد تبلیغاتی آنها بهخوبی جانمایی شود و در تلویزیون و ... بهخوبی تبلیغ شوند و زمان کافی برای اکران اینگونه فیلمها در سالنها داشته شود.»
قوی تن یادآور شد: اگر فیلمهای هنری باب سلیقه مردم باشد با استقبال خوب مردم مواجه میشود اما باید ذائقه مردم را به سمتی برد که تنها فیلمهای طنز بیمحتوا را نبینند و به فیلمهای اجتماعی ، هنری نیز بها دهند.»
وی با اشاره به این مطلب که ما نتوانستیم از پتانسیل دانش آموزان در سینماها استفاده کنیم ، اظهار کرد: «داد و بی داد زیاد کردیم سالهاست میگوییم نهادهای آموزشی صداوسیما، نهادهای فرهنگی یا همکاری نمیکنند یا فعالیت موازی دارند و هیچکس به حرفهای ما گوش نمیکند.»
این کارگردان خاطرنشان کرد: «مدیران مدرسه و معلمان باید در اردوهای سینمایی انتخاب درستی در فیلمها داشته باشند و تنها به فیلمهایی چون فسیل و ... توجه نکنند.
قویتن خاطرنشان کرد: اکران فیلمها در سینماها معیوب شده و باید شیوه عوض بشود اما به این سادگی نیست و بالادستیها باید این را بخواهند.»
قوی تن با اشاره به اکران فیلمهایش در کشورهای دیگر گفت: «خدا را شکر فیلمهای من در بسیاری از فستیوالهای جهانی و کشورهای دیگر اکران میشود ، فیلم سینمایی «زندگی زندگی» نیز در روزهای آینده در هندوستان به نمایش درمیآید و راضی هستم بهنوعی اگر فیلمهایم در کشور خودم دیده نشود در خارج از کشور دیده میشود و خردهای نمیشود به این موضوع گرفت و مشکلی برای من ندارد.»
وی در پایان سخنان خود درباره اینکه فیلم سرود تولد او نیز در گروه سینمای تجاری گنجانده میشود، گفت:«فیلمهای گذشته ما در سینما میساختیم و تجاری بود خیلی شرف داشت این فیلمها فیلمنامه ، قصه و روایت داستان داشت و تمام فاکتورهای هنری را داشت بااینوجود اگر بار دیگر در سینما فعالیت کنم به سمت سینمای هنری، انسانی ، اخلاقی و واقعگرایانه میروم که کلاه سر مردم نگذارد و مردم با دیدن فیلم یک نکته جدیدی بیاموزند.»
ارسال دیدگاه