بهادری جهرمی در دانشگاه امیرکبیر:

حدود ۲ هزار مدارس کانکسی به مدارس ساختمانی تبدیل شدند

بیش از ۲۰ مدرسه استعداد درخشان در شهرهای کوچک و محروم ساخته‌ایم

تهران (پانا) - سخنگوی دولت گفت توجه به عدالت آموزشی در دولت سیزدهم مصداق‌های متعددی دارد. به عنوان مثال، حدود ۲ هزار مدارس کانکسی به مدارس ساختمانی تبدیل شدند و همچنین صدور مجوز جذب معلم در استان‌های محروم از دیگر اقدامات دولت در جهت تحقق عدالت آموزشی است.

کد مطلب: ۱۴۲۹۴۶۴
لینک کوتاه کپی شد
حدود ۲ هزار مدارس کانکسی به مدارس ساختمانی تبدیل شدند

علی بهادری‌جهرمی در برنامه «روایت دانشجو، دانشجو این‌بار در قاب جامعه» که ظهر امروز، دوشنبه ۱۳ آذر در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اظهار کرد: قدر فضای دانشجویی را بدانید. رئیس‌جمهور بر این باور است که تعامل مستمر دولت‌مردان با دانشگاه‌ها سبب شکل‌گیری یک چرخه سازنده می‌شود و این چرخه، رشد ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه دولتمردان در این چرخه تعاملی دانشگاه و دولتمردان مورد نقد و ارزیابی قرار می‌گیرند، گفت: دولتمردان مورد نقد جامعه نخبگانی دانشگاهیان قرار می‌گیرد و میزان موفقیت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: چرخه تعاملی نه تنها موجب ارزیابی دولتمردان می‌شود بلکه سبب می‌شود که دانشجویان در معرض مباحث روز قرار گیرند. جنس دانشجو از جنس استقلال و آزادی است و به خوبی مطالب را نقد می‌کنند.

بهادری‌جهرمی گفت: رفت‌وآمد دولتمردان به دانشگاه موجب ارتباط دانشگاه با صنعت و دیگر بخش‌های دولتی می‌شود. در چنین رفت‌وآمدهایی دانشجویان متوجه مسائل روز می‌شوند و آن را بزای جامعه قابل بهره‌برداری می‌کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه تعامل دولتمردان با دانشگاه سبب می‌شود جامعه حرف‌ها را از زبان دانشجویان بشنود، اظهار کرد: قدر برگزاری جلساتی از جنس این جلسه را بدانیم. جلساتی از این دست از این دست سبب شکل‌گیری رشد چهارجانبه می‌شود؛ یعنی به «رشد جامعه»، «رشد دانشگاه و دانشجو»، «پیگیری مطالبات جامعه» و «نقد و ارزیابی دولتمردان» کمک می‌کند.

دانشجو، موذن جامعه است

وی با بیان اینکه ۷۰ سال از جنبش دانشجویی دانشجویان دانشگاه تهران در ۱۶ آذر می‌گذرد، اظهار کرد: فصای دانشگاهی یک فضای شجاع، مستقل و دقیق است و دانشجویان را می‌توان نماینده واقعی صدای مردم ایران برشمرد. بر مبنای این ویژگی‌ها، رئیس‌جمهور از فضای دانشگاهی و جلسات دانشجویی به عنوان فرصت اعتلا و رشد یاد می‌کند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه دانشجو همواره در کانون توجه قرار دارد، اظهار کرد: سخن «دانشجو موذن جامعه است» توسط شهید بهشتی درباره دانشجویان نقل شده است. دانشجویان می‌توانند مطالب را به صورت ارزیابی‌شده به گوش مسئولان برسانند. امیدوارم که از فرصت‌های برگزاری جلسات دانشجویی استفاده کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه هنگامی که رسالت خود را به عنوان سخنگوی دولت آغاز کردم، رئیس‌جمهور به من توصیه‌ای کرد؛ اظهار کرد: وی از من خواست که فقط سخنگوی مردم نباشم بلکه نماینده و وکیل مردم در دولت باشم.

سخنگوی دولت سیزدهم با بیان اینکه حدود ۵۰ روز از حملات وحشیانه رژیم صهیونسیتی علیه مردم مظلوم غزه می‌گذرد، گفت: هیچ فرصت و عرصه‌ای نبوده است که امکان بهره‌برداری حقوق مردم غزه وجود داشته و دولت مردمی نسبت به آن بی‌توجهی کرده باشد.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور طی مکاتبات، تماس‌ها، مذاکرات و نماس‌های فشرده با سران کشورها از حقوق مردم فلسطین حمایت کرده است. اجلاس کشورهای اسلامی برگزار شد؛ طی این اجلاس، رئیس‌جمهور با ۱۰ مسئول از کشورهای حاضر در اجلاس دیدار کرد و این در حالی است که دیدارهای دیپلماتیک از اصول و شرایط خاصی تبعیت می‌کند.

بهادری جهرمی اظهار کرد: در ارتباط با حقوق فلسطین می‌توان به اجلاس «اکو» اشاره کرد. اگرچه این اجلاس یک اجلاس اقتصادی است؛ اما این اجلاس به تریبونی برای حمایت از مردم غزه تبدیل شد.

وی با بیان اینکه وزرای دولت در دیدارهای دیپلماتیک خود با همتایان خود در سایر کشورها بر حقوق مردم فلسطین تاکید می‌کنند، افزود: به طور مثال وزیر امور خارجه، وزیر گردشگری، وزیر آموزش پرورش در دیدار با همتایان خود بر موضوع فلسطین از منظر حوزه تخصصی خود تاکید می‌کنند.

سخنگوی دولت سیزدهم با بیان اینکه دولت با توجه به رویکرد عدالت در قانون اساسی به مسائلی مانند «عدالت‌طلبی»، «بازگشت به مردم» و «ترویج مسائل اخلاقی و فرهنگی» توجه می‌کند، گفت: ایجاد فضای دوقطبی نامناسب است. رویکرد دولت سیزدهم مانند دولت‌های گذشته نیست و در جهت متلک انداختن به مخالفان و نشنیدم صدای منتقدان گام برنمی‌دارد. صداهای مختلف در دولت شنیده می‌شود.

بهادری جهرمی با بیان اینکه دولت به موضوع عدالت آموزشی توجه می‌کند، گفت: توجه به عدالت آموزشی در دولت سیزدهم مصداق‌های متعددی دارد. به طور مثال، حدود ۲ هزار مدارس کانکسی به مدارس ساختمانی تبدیل شدند و همچنین صدور مجوز جذب معلم در استان‌های محروم از دیگر اقدامات دولت در جهت تحقق عدالت آموزشی است.

وی با بیان اینکه مدارس استعداد درخشان فقط در شهرهای بزرگ و مراکز استان وجود داشت، گفت: بیش از ۲۰ مدرسه استعداد درخشان در شهرهای کوچک و محروم ساخته‌ایم که ریشه در توجه دولت به عدالت آموزشی دارد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه حمایت از ۵ دهک پایین جامعه به هنگام ثبت‌نام در مدارس استعداد درخشان بخشی دیگر از توجه دولت به حوزه عدالت آموزشی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه مدارس استعداد درخشان در هنگام ثبت‌نام مبلغی را دریافت می‌کنند و اگر امکان این مبلغ توسط خانواده‌های ۵ دهک پایین جامعه وجود نداشته باشد با دستور رئیس‌جمهور و از محل منابع دولتی مبلغ ثبت‌نام پرداخت می‌شود. با توجه به این شرایط، میزان ثبت‌نام افراد عضو خانواده‌های ۵ دهک پایین جامعه در مدارس استعداد درخشان افزایش یافته است.

بهادری جهرمی گفت: ارائه کتب و لوازم‌التحریر به افراد محروم با کمک نهادهای انقلابی و ارائه آموزش مجازی با هدف ارتقاء سطح کیفیت آموزش در مناطق محروم از دیگر برنامه‌های عدالت آموزشی دولت است.

وی با بیان اینکه سبد سلامت غذایی دانش‌آموزان در کانون توجه دولت قرار دارد، گفت: توزیع شیر رایگان در مناطق محروم از دیگر رویکردهای دولت در حوزه عدالت آموزشی است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه رئیس جمهور چه در زمانی که تصدی منصب غذا را بر عهده داشت و چه در این زمان که به عنوان رئیس دولت انتخاب شده است، به موضوع هفت تپه توجه می‌کند، اظهار کرد: وی با ابطال واگذاری هفت تپه موافقت کردند. همچنین دولت سیزدهم با حمایت‌های خود توانست در جهت رفع مشکلات این مجموعه صنعتی گام بردارد و با بازگرداندن هفت تپه به چرخه اقتصادی کشور موجب توسعه شود.

دبیر هیات دولت با اشاره به افزایش حقوق حداقلی‌بگیران در دولت سیزدهم گفت: دولت سیزدهم، اولین دولتی است که حقوق حداقلی بگیران را به بالاتر از نرخ تورم رساند و حقوق این افراد را حدود ۵۷ درصد افزایش داد. همچنین میزان حقوق دیگر افراد نیز ۲۸ درصد افزایش یافت.

بهادری جهرمی با بیان اینکه افزایش حقوق محدود به حقوق‌گیران نمی‌شود، افزود: پیش از آغاز شروع به کار دولت سیزدهم، میزان حقوق سربازان حدود ۴۰۰ هزار تومان بود. در حال حاضر، میانگین حقوق سربازان حدود ۴ میلیون تومان است؛ همچنین میزان حقوق سربازان متاهل حدود ۷ میلیون تومان و سربازانی که در مناطق مرزی خدمت می‌کنند، نیز حدود ۹ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

وی درباره افزایش حقوق کارکنان دولت گفت: میزان حقوق کارکنان دولت در سال آتی ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. ما در دولت سیزدهم در نظر داریم که حقوق کارکنان را به صورت پلکانی افزایش دهیم؛ به نحوی که تمام افراد به یک میزان افزایش حقوق ۲۰ درصدی را تجربه نکنند.

سخنگوی دولت ادامه داد: حقوق کارکنان به صورت پلکانی ریشه در عدالت دارد؛ چرا که شخصی که ۷ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند با افزایش ۲۰ درصدی حقوق در سال آتی حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. شخصی را در نظر بگیرید که ۴۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند که مبلغ افزایش یافته از محل افزایش ۲۰ درصدی حقوق معادل مجموع دریافتی یک حداقلی‌بگیر با افزایش ۲۰ درصدی حقوق است. موضوع افزایش پلکانی حقوق کارکنان مورد تصویب مجلس قرار نگرفته است.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسش یک دانشجو مبنی بر اینکه «چرا دولت سیزدهم نسبت به پرونده معدن بی‌توجه است؟» گفت: دولت به موضوع پرونده طزره ورود کرده و قرار محکومیت برای مقصران صادر شده است.

افزایش امنیت شغلی
وی با بیان اینکه یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم افزایش امنیت شغلی است، اظهار کرد: گواهان موضوع میزان افزایش امنیت شغلی کاهش تعداد افرادی است که بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

سخنگوی دولت درباره وضعیت شغلی دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها گفت: میزان تعداد دانش‌آموختگان بیکار که از دانشگاه دانش‌آموخته می‌شوند زیاد است؛ اما میزان دانش‌آموختگان بیکار طی ۲ سال که از عمر دولت می‌گذرد، حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

توجه به جوان‌گرایی
بهادری جهرمی با بیان اینکه دولت به موضوع جوانگرایی توجه می‌کند، گفت: متولدین دهه ۶۰، ۷۰ و دانشجو در بدنه دولت حضور دارد. بررسی وضعیت سنی سخنگوی دولت، معاون اداری و استخدامی ریاست‌جمهوری، معاون علمی و وزیر اقتصاد گواه بر توجه دولت به موضوع جوانگرایی است. معاونان و مدیران دولتی بسیار جوان هستند.

وی با بیان اینکه هنگامی که آیت‌الله رئیسی دولت را در دست گرفتند نرخ تورم معادل ۶۰ درصد بود، اظهار کرد: این نرخ تورم در ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه است. اقدامات دولت قبل منجر به ریشه‌دار شدن تورم شده است؛ اگرچه تورم در کشور ریشه‌دار است؛ اما ما در این دولت نرخ تورم را به حدود ۳۲ درصد رسانده‌ایم.

سخنگوی دولت گفت: اگرچه دولت قبلی راهکار سازش را انتخاب کرد و به نرخ توسعه ۰.۴ درصد رسید؛ اما دولت سیزدهم به توسعه اقتصادی روی آورد.

بهادری جهرمی ادامه داد: توسعه صادرات غیرنفتی را در دستور کار قرار دادیم. همچنین توسعه کسب و کار بخش خصوصی از دیگر اقدامات دولت سیزدهم است و این دولت توانسته است رکورد حجم تجارت خارجی را بشکند؛ به نحوی که هم ‌اکنون میزان تجارت غیرنفتی گمرکی به مرز ۱۱۲ میلیارد دلار رسیده است.

وی درباره تورم تولیدکننده گفت: میزان تورم تولید کننده کمتر از ۴۰ درصد است. اقتصاد کشور طی یک دهه در معرض بیماری قرار گرفت به همین دلیل بهبود اوضاع زمان‌بر است.

سخنگوی دولت درباره افزایش درآمد مالیاتی دولت توضیح داد: میزان درآمد مالیاتی دولت معادل ۵۲ درصد است. اگرچه درآمد مالیاتی دولت افزایش یافته است؛ اما فشار بر روی مودیان مالیاتی وجود ندارد؛ چرا که ۲.۵ میلیون مودی مالیاتی به مرز ۹ میلیون مودی مالیاتی رسیده است.

ساخت ۵۰۰ هزار مسکن در دو بخش شهری و روستایی

بهادری جهرمی درباره ساختار مالیات‌پردازی گفت: مالیات معادل ۲۵ درصد سود است. دولت سیزدهم در اولین سال فعالیت خود، رقم ۲۵ درصدی عالی را به ۲۰ درصد کاهش داد؛ همچنین این عدد در سال دوم فعالیت دولت سیزدهم به ۱۸ درصد رسیده است. افزایش تعداد معدیان مالیاتی بیانگر این است که عده‌ای همواره در جهت فرار مالیاتی گام برداشته‌اند که عمده این افراد دلالان هستند.

وی در خصوص وعده دولت سیزدهم در ارتباط با ساخت مسکن گفت: ما در نظر داریم که ۵۰۰ هزار مسکن در دو بخش شهری و روستایی بسازیم که مجموع آن به یک میلیون می‌رسد. در حال حاضر، ۴۵۰ هزار زمین تخصیص یافته است. برخی از افراد متقاضی خود دارای یک ملک قدیمی هستند که به عنوان زمین درنظر گرفته می‌شود و باید اقدامات دیگر را انجام دهیم.

سخنگوی دولت درباره تصویب بودجه فرهنگی برای دانشگاه‌ها گفت: برای اولین بار در طول تاریخ، بودجه ۵ درصدی برای مسائل فرهنگی در لایحه بودجه لحاظ شده و نامه این موضوع طی ۲ ماه گذشته نوشته شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار