کمک به غزه، رأی جایگزین حبس شعبه اول دادگاه انقلاب بیرجند

بیرجند (پانا) - در اجرای سند تحول قضائی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، شعبه اول دادگاه انقلاب بیرجند نظر به فقدان سابقه کیفری مرتکب و وجود جهات تخفیف از جمله سن متهم و اقرار وی به حمل و نگهداری مواد، مجازات حبس متهم را تعلیق و رای جایگزین صادر کرد.

کد مطلب: ۱۴۲۹۰۲۷
لینک کوتاه کپی شد
کمک به غزه، رأی جایگزین حبس شعبه اول دادگاه انقلاب بیرجند

رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب بیرجند گفت: متهم علاوه بر اظهار ندامت و تعهد مرتکب به عدم ارتکاب بزه وهمچنین نظر به اینکه نامبرده فاقد سابقه تحمل حبس می باشد و با توجه به اینکه درمحیط زندان امکان یادگیری نحوه ارتکاب جرایم سنگین تر از بزه ارتکابی با توجه به تعامل با سایر زندانیان تأثیر پذیری از فرهنگ مجرمانه وجود دارد.

احمد قاسمی ادامه داد: الصاق برچسب زندانی به مرتکبین بزه، سبب درونی شدن این عنوان در مرتکب و کاهش اصلاح و بازپروری آنها را سبب خواهد شد و نتیجه ای که از اعمال کیفر زندان قرار است در این پرونده حاصل شود همانند تعلیق مراقبتی اجرای مجازات به دست خواهد آمد؛ بدون آنکه مضرات اجرای مجازات حبس وجود داشته باشد

این مقام قضائی افزود: یکی از دلایل اصلی ارتکاب جرم در اینگونه پرونده ها، مشکلات اقتصادی حاکم در جامعه بوده و جرم نیز ناشی از نابسامانی های فردی و اجتماعی مرتکب است و با التفات بر ضرورت توسل به مجازات متناسب و عادلانه به عنوان پاسخی قابل توجیه بر مبنای اصل حداقل بودن، دارای چنان قابلیت توجیهی باشد که آنرا به مثابه پاسخی متناسب و عادلانه بدانیم و نظر به این که جرم ارتکابی مستوجب مجازات درجه پنج می باشد.

رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب با اشاره به مواد قانونی گفت: بنا بر مبانی و توجیهات مذکور و با احراز شرایط ماده40 و به استناد مواد، 52 ،49,48, 46، 43،42،41 ،53 و 54 قانون مجازات اسلامی مصوب، 1392 تمام مجازات موضوع دادنامه متهم را به مدت پنج سال به حالت تعلیق مراقبتی در آورده تا با توجه به تعهد نامبرده مبنی بر انجام دستور دادگاه

1. در طی ده روز از تاریخ قطعیت دادنامه و در راستای افزایش احساس نوع دوستی که خود یک نوع آموزش اخلاقی جهت ارتقاء و ترویج روش صحیح زندگی در اجتماع می باشد کمک به آموزش و پرورش سرایان نسبت به تجهیز نمازخانه دبیرستان دخترانه طباطبایی یزدی شهرستان سرایان با توجه به وضعیت عفاف و حجاب دانش آموزان به مبلغ حداقل دویست و پنجاه میلیون ریال و تحویل آن به مراجع ذیربط(آموزش و پرورش سرایان)

2. کمک به آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی نسبت به تهیه وسایل مورد نیاز دانش آموزان ومدرسه نمونه کاشی نیلوفر) به مبلغ دویست میلیون ریال و تحویل آن به مرجع ذیربط (تحویل به مدرسه کاشی نیلوفر ) جهت استفاده دانش آموزان و دبیران

3. کمک به هلال احمر استان خراسان جنوبی نسبت به تهیه وسایل مورد نیاز مردم مظلوم غزه از جمله مواد غذایی و خوراکی (برنج حداقل به مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون ریال جهت ارسال برای مردم بی خانمان غزه)

4. کمک به قشر آسیب پذیر خانواده زندانیان مورد حمایت انجمن حمایت زندانیان شهرستان بیرجند نسبت به تهیه سبد غذایی به مبلغ حداقل پانصد میلیون ریال و تحویل آن به مراجع ذیربط) انجمن حمایت زندانیان شهرستان بیرجند

5. کمک به قشر آسیب پذیر زندانیان ابن سبیل(آیه 41 سوره انفال) در راه مانده و زاد و توشه مسافرت ندارد.مورد حمایت انجمن حمایت زندانیان استان نسبت به پرداخت کرایه راه زندانی که آزاد شده و پولی جهت رفتن به شهرستان خود ندارد به هرنفر در وامانده در سفر به میزان کرایه مسیر و هزینه سفر وی با نظارت دادستان محترم مرکز استان یا قاضی محترم ناظر زندان جمعا به مبلغ حداقل پانصد میلیون ریال و تحویل آن به مراجع ذیربط (انجمن حمایت از زندانیان شهرستان بیرجند)

6. کمک به کمپ ترک اعتیاد جوانه زندگی شهرستان فردوس نسبت به تهیه لوازم مورد نیاز مددجویان از جمله تخت و تشک به مبلغ حداقل دویست میلیون ریال و تحویل آن به اداره کل بهزیستی استان

7. نامبرده مکلف است در مدت تعلیق دو نوبت گواهی ترک اعتیاد و سلامت خود را از مرجع ذیصلاح اخذ و به اجرای احکام ارائه نماید،تا در صورت عدم ارتکاب جرم عمدی و انجام دستورات دادگاه و رعایت تدابیر قانونی محکومیت وی بلااثر گردد. والاچنانچه نامبرده در مدت تعلیق مرتکب یکی از جرایم عمدی موجب حد, قصاص, دیه ویا تعزیر تا درجه هفت گردد، علاوه بر مجازات جرم اخیر مجازات معلق نیز درباره وی اجرا خواهد شد.

معاون قضایی رئیس کل دادگاههای عمومی و انقلاب بیرجند ادامه داد: همچنین در آئین اهداء لوازم گرمایشی(بخاری) به نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد اقلام و لوازم خریداری شده پیرو رای شعبه اول دادگاه انقلاب طی مراسمی با حضور دادستان مرکز استان به همراه تعدادی سبد غذایی تحت پوشش نهادهای حمایتی به نیازمندان تحویل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار