آزاده رحمانی*

اولویت و اهمیت آموزش‌ ‌حضوری

مدرسه کارکردهای مختلفی دارد که یکی از آن‌ها، آموزش است و اولویت در آموزش «حضوری» است. اما از طرفی اگر آموزش حضوری و مجازی کنار همدیگر باشد، شاید در وهله اول به نظر برسد این اتفاق چندان کار مناسبی نیست اما این کار باعث می‌شود پیشرفت چشمگیری در زمینه‌های تحصیلی و یادگیری حاصل شود و به مرور زمان کیفیت آموزش را دو‌چندان می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۲۸۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد
اولویت و اهمیت آموزش‌ ‌حضوری

یادگیری به روش مجازی مزایای زیادی دارد یکی از آن‌ها افزایش سطح آموزش و یادگیری موثر‌ است. یادگیری در این روش تولید محصولات و روش‌های جدید است و نه بازگرداندن اطلاعات قدیمی بدون تغییر.

در این روش دانش‌آموزان به دنبال پیدا‌کردن راه‌های جدیدی برای حل مسائل می‌گردند و به آنان آموزش داده می‌شود که خلاقانه و نوآورانه بیاندیشند و صرفا مانند روش‌های قدیمی و سنتی به حفظ مطالب نپردازند.

دانش‌آموزان می‌توانند از جلوه‌های بصری و صوتی استفاده بیشتر داشته باشند و دسترسی به کلاس‌های مختلف بدون محدودیت مکانی، انجام پروژه‌های گروهی و‌... بر یادگیری موثر و بهتر آنان تاثیر دارد.

آموزش به صورت حضوری از گذشته تا به امروز همچنان طرفداران خود را دارد زیرا در این نوع آموزش، معلم و دانش‌آموزان با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند و معلم از طریق امکانات و ابزارهای آموزشی به آموزش می‌پردازد و تکالیف و حضور و غیاب را به درستی انجام می‌دهد.

نظم در کلاس، مشارکت بیشتر، کسب تجربه، ارتباط اجتماعی بیشتر و کاهش عوامل ایجاد حواس‌پرتی در دانش‌آموزان، امکان به بحث گذاشتن سوالات لحظه‌ای در بین دانش‌آموزان و... از مزایای دیگر کلاس‌های حضوری است. همچنین مدیریت دانش‌آموزان بازیگوش در کلاس‌های حضوری آسان‌تر است.

مدرسه کارکردهای مختلفی دارد که یکی از آن‌ها، آموزش است و با توجه به سخنان وزیر آموزش و پرورش می‌توان گفت اولویت در آموزش با آموزش حضوری است.

آموزش مجازی و آموزش حضوری در کنار هم

شاید در وهله اول به نظر برسد این اتفاق چندان کار مناسبی نیست اما این کار باعث می‌شود پیشرفت چشمگیری در زمینه‌های تحصیلی و یادگیری حاصل شود و به مرور زمان کیفیت آموزش را دو چندان می‌کند.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه، تکرار‌پذیری آموزش و... مواردی هستند که نشان‌ می‌دهد می‌توان از این دو روش در کنار هم به عنوان یک مکمل بسیار قوی استفاده کرد.

نظم و انظباط

یکی از اهداف مدرسه رفتن این است که کودکان نظم و انظباط را یاد بگیرند و مفهوم قانون و قانونمندی را درک کنند. ساعت مقرری از خواب بیدار شوند و به مدرسه بروند. یاد بگیرند و پاسخ بدهند. مسئولیت تکالیف خود را بر عهده بگیرند و آن‌ها را انجام دهند. در آموزش مجازی این شرایط به اندازه حضوری وجود ندارد.

آرامش روانی

درس خواندن در محیطی امن و آرام باعث می‌شود که سطح یادگیری بالا برود. برای برخی از دانش‌آموزان این محیط امن و آرام خانه است و برای برخی دیگر بیرون از خانه. به طور کلی مدرسه بهترین محیط برای درس خواندن است.

سطح تمرکز

تفاوت دیگر تمرکز حواس است که به طور کلی سطح تمرکز دانش‌آموزان در مدرسه بالاتر است.

روابط اجتماعی

یکی از فلسفه‌های شرکت در کلاس‌های مجازی این است که کودکان وارد اجتماع شده و روابط اجتماعی را آموزش ببینند. هر چه قدر روابط اجتماعی کمتر باشد، دانش‌آموزان منزوی‌تر می‌شوند و کمتر می‌توانند در آینده روابط موثری داشته باشند.

معلم نمونه*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار