دبیرکل خانه کارگر:

حل مشکل مدرک‌گرایی با اعطای مشوق‌های تحصیل در رشته‌های فنی

تهران ( پانا‌)- دبیرکل خانه کاگر از حل مشکل مدرک‌گرایی در جامعه با اعطای مشوق‌های تحصیل در رشته‌های فنی برای دوره سربازی خبر داد و اظهار کرد با اقبال افراد به رشته‌ها فنی‌وحرفه‌ای در اکثر رشته‌ها تقاضا برای ورود و ظرفیت ورودی یکسان خواهد‌شد.

کد مطلب: ۱۴۲۷۵۴۳
لینک کوتاه کپی شد
حل مشکل مدرک‌گرایی با اعطای مشوق‌های تحصیل در رشته‌های فنی

علی‌رضا محجوب؛ دبیرکل خانه کاگر در رابطه با آموزش نیروی تکنسین در آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «این موضوع بسیار خاص است و من نمی‌تونم کسی را توصیه کنم که به سراغ آموزش رشته‌های فنی در آموزش و پرورش برود. چراکه دانش‌آموزان پسری که از مداس فنی‌وحرفه‌ای و هنرستان‌ها فارغ‌التحصیل می‌شود بلافاصله با موضوع سربازی مواجه است. واحدها نیز نمی‌توانند کار خود را با نیرویی که وضعیت سربازی مشخص ندارد شروع کرده و ادامه دهد. بنابراین دو سال بین آن‌چه که بنگاه ها با فارغ التحصیلان توافق می‌کنند فاصله می‌افتد. این مسئله عملا واحدها را به نیروی انسانی نمی‌رساند.»

معافیت تحصیلی در دانشگاه‌ها دلیل مدرک‌گرایی است

دبیرکل خانه کاگر در ادامه یکی از دلایل اقبال افراد به تحصیل در دانشگاه را نعافیت تحصیلی دانست و گفت: «یکی از دلایل استقبال از موضوع دانشگاه به‌همین معافیت تحصیلی که به افراد برای تحصیل در دانشگاه‌ها داده شده باز‌می‌گردد. جوانان ترجیح می‌دهند که معافیت تحصیلی داشته باشند و تحصیل را ادامه دهند. به همین دلیل از تحصیل در دانشگاه استقبال می‌کنند.»

مشوق‌های آموزشی برای فارغ التحصیلان رشته‌های فنی

محجوب ضمن اشاره به طرح سرباز ماهر و مشوق‌های مختلف د رسه ماه پیش از دوره سربازی، در دوره آموزشی و در دوره سربازی برای محصلان رشته فنی‌وحرفه‌ای اذعان کرد: «در گذشته قرار بود که ستاد کل روی این موضوع بررسی و طراحی کند. قرار بود دراین طرح به این افراد اجازه داده شود زمانی که دوره آموزش نظامی تمام شد به‌جای تقسیم در واحدهای نظامی در اختیار کارخانه‌ها و واحدهای مختلف صنعتی قرار گیرند. در این بازه نیز با حقوق به کارآموزی این دو سال را بجای حقوق کامل دریافت کنند. بعد از این دوره نیز در همان واحدهای صنعتی جذب شوند.»

دیگر نیازی به آزمون کنکور نخواهد بود

وی از مزایای این طرح در حل مشکل کنکور در جامعه خبر داد و در توضیح این موضوع افزود: «این طرح باعث سبک شدن نیرو و متقاضی برای ورود به دانشگاه می‌شود. در اکثر رشته‌ها تقاضا برای ورود و ظرفیت ورودی یکسان خواهد‌شد. با اجرای این طرح دیگر نیازی به برگزاری آزمون و سنجش‌های مختلف برای ورود به دانشگاه نداریم. ثبت‌نام در دانشگاه و تعیین رشته در دانشگاه بر این اساس همچون ارزشیابی ورودی در دوره متوسطه دوم خواهد بود.»

ظرفیت و تقاضا در رشته‌ها برابر می‌شود

دبیرکل خانه کاگر با اشاره به کم شدن تقاضا در اکثر رشته‌ها و برابری تقاضا و ظرفیت دانشگاه‌ها اظهار کرد: «می‌توان برای برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها آزمون ورودی تعیین کرد اما در قالب رشته‌ها دیگر نیازی به این ارزشیابی نیست. چرا که ظرفیت و نیروی متقاضی برای تحصیل در دانشگاه برابر می‌شوند. این مشکل به‌راحتی قابل حل می‌باشد و نیروهای آموزش دیده در مدارس فنی‌و‌حرفه‌ای در ادامه این روند درخواهند یافت که با همون مدرک دیپلم فنی خود می‌توانند در صنایع مشغول به کار شوند و تفاوت چندانی میان مدرک دیپلم، فوق دیپلم و حتی بعضا با لیسانس فنی در جذب به عنوان نیروی تکنسین وجود ندارد.»

افزایش نیروی کار ماهر در جامعه

محجوب ضمن اشاره به افزایش مهارت در افراد با این طرح گفت: « در ادامه این اشتیاق بیهوده به تحصیل در افراد با این طرح به مرور کمتر شده و از بین خواهد رفت و جامعه می‌پذیرد که رشته فنی نیاز به مهارت دارد و نیازی به کسب مدرک نیست. درضمن این‌که این موضوع که افراد دوره سربازی را نیز در این بازه می‌گذرانند باعث افزایش جذب افراد به رشته‌های فنی و ایجاد اشتیاق برای آنان می‌شود. همچنین انجام کار همزمان با کسب تحصیل در افراد بهترین شیوه ارتقا مهارت در افراد است.»

جذب فارغ التحصیلا فوق دیپلم در صنایع

وی در پایان از جذب فارغ التحصیلان رشته‌های فنی درمقطع فوق دیپلم در صنایع و واحدهای متلف خبرداد و بیان کرد: « درحال حاضر ما تا پایان سال یا نهایتا نیم‌سال اول سال آینده قصد داریم بیشتر افراد محصل در رشته‌های فنی و مهارت در مقطع فوق دیپلم را در بازارکار جذب کنیم. افراد به جای شرکت در کارگاه‌های آموزشی به واحدهای صنعتی رفته و از نزدیک با شیوه کار در صنایع آشنا می‌شوند. دانشگاه‌ها و مراکز دیگر نیز باید برای این موضوع تلاش کنند چرا که ما در این زمینه کمبود داریم و این کمبود با این شیوه قابل حل است. این موضوع قطعا به سود دانشگاه‌و نیز صنایع و خود نیروی‌کار خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار