وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

۲۵ هزار مدرسه زیر ۱۰ نفر در کشور دایر است

کتابخانه کلاسی در مدارس مایه امیدواری و افزایش مطالعه دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز ۲۵ هزار مدرسه زیر ۱۰ نفر در کشور دایر است گفت یک کتابخانه کوچک در این مدارس مایه‌امیدواری است و باعث افزایش مطالعه در بین دانش‌آموزان خواهد شد.

کد مطلب: ۱۴۲۶۸۴۴
لینک کوتاه کپی شد
۲۵ هزار مدرسه زیر ۱۰ نفر در کشور دایر است

رضامراد صحرایی در آیین رونمایی از ۱۴ عنوان کتاب جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و طرح پویش کتاب‌خوانی که بعدازظهر امروز، ۴ آذر ۱۴۰۲ در مرکز آفرینش‌های این مجموعه برگزار شد، اظهار کرد: خواندن یک معنای بسیار نزدیک در دل خودش دارد و آن‌ اندیشیدن است، اگر خواندن دقیق معنا شود می‌بیبنیم که در خواندن، خواننده خالق معنای جدید است که حاصل برهم کنش او، متن، دانش پیشین و نویسنده است، به همین خاطر هر خواننده از هر متنی برداشت خاص خود را دارد.

وی افزود: بر این مبناست که خواندن یکی از روید‌ادهای پرورش‌ اندیشه و‌ اندیشیدن است. متخصصان خواندن را‌ اندیشیدن در بین خطوط می‌دانند، چرا خواندن فراتر از کلمه‌ها و فرامتن است، از این حیث خواندن اهمیت بسیار بالایی دارد و جامعه خوانده جامعه‌اندیشمند است که زمینه پیشرفت در آن وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه ملتی که کتاب خواندن در آن رایج باشد، ملتی است پویا، گفت: از افتخارات جنهوری اسلامی است این است که سالانه ۱۰۰‌ها هزار کتاب در این کشور منتشر می‌شود.

صحرایی افزود: ما در حوزه نشر باید پویایی بیش از این داشته باشیم، سرعت تحولات در جهان خارج بسیار بالاست، حوزه نشر در ذات خود کندی دارد چون تبدیل‌اندیشه به متن نیاز به زمان دارد. اولین خواسته‌ای که از مدیرعامل کانون دارم این است که آینده‌پژوهی در باب کتاب و نیاز‌های جدید کتاب و کتابخوانی داشته باشند، همچنین اطلس موضوع‌های آینده را باید از الان استخراج کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هویت ملی و محلی ما پر از قهرمان و الگوست، تصریح کرد: این الگو‌ها باید به کتاب‌ها بیایند تا پس از آن به پویانمایی، فیلم کوتاه و فیلم بلند تبدیل شوند. کتاب مایه مهم تولید آثار فاخر و مهم است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه تقویت مهارت نویسندگی و نوشتن که سطحی فراتر از خواندن و شنیدن و صحبت کردن است، باید انجام شود، گفت: کسی که می‌نویسید، میاندیشید و می‌داند چگونه‌اندیشه‌ها را ساختارمند کند و از دل‌اندیشه‌ها، ‌اندیشه دیگری را پدید آورد؛ در نتیجه تعلیم و تربیت رسمی و غیرسمی باید برای تقویت آن بکوشند.

صحرایی در بخشی دیگری از سخنان خود به بحث قصه و قصه‌گویی اشاره کرد و گفت: هر کودک ایرانی باید برای خودش قصه‌ای داشته باشد و با آن رشد کند، در طرح کانون مدرسه یکی از خواسته‌ها این است که مربیان قصه‌گو به مدرسه بروند و برای دانش‌آموزان قصه‌های این سرزمین گهربار و بزرگان آن را برای دانش‌آموزان بگویند.

وی با اشاره به جمعیت ۱۶ میلیونی دانش‌آموزان کشور، اظهار کرد: باید به نحوی برنامه‌ریزی کرد، مجموع کتب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۱۶ میلیون جلد کتاب باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کتابخانه‌های کانون، نمونه‌ای از اجرای عدالت آموزشی است، بیان کرد: این کتابخانه‌ها بیش از پیش باید تقویت شوند. همچنین چاپ ۱۵۰ عنوان جدید در سال ۱۴۰۲ و تجدید چاپ ۳۵۰ کتاب، نشان از مخاطب گسترده این مجموعه دارد.

صحرایی با تأکید براینکه هیچ چیزی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد، افرود: خواندن دیجیتال نمی‌تواند جایگزین خواندن عمیق از طریق کتاب‌های کاغذی شود. خواندن خصوصاً اگر با مایه تاریخی باشد ارزشش دوصد چندان می‌شود، چرا که امروز نداشتن تفکر راهبردی و تاریخی یکی از اصلی‌ترین خلاء‌های بشر است. دانستن از گذشته‌امیدرا می‌پروراند و جامعه‌امیدوار راه پیشرفت را در بر می‌گیرد.

وی با خاطرنشان کردن این موضوع که هیچ سازمانی بهتر از کانون نمی‌تواند کتاب‌های دنباله‌دار را تولید و ترویج کند، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت نوجوانان نخبه و فرهنگی نیز مهم است، وزارت آموزش و پرورش در جشنواره فردا بیش از ۴ میلیون دانش‌آموز را فعال کرد که تعداد قابل توجهی از آن‌ها نقاش، طراح، شاعر و ادیبانی هستند. پیوند دادن این دانش‌آموزان با کانون بسیار مهم است.

صحرایی در بخشی دیگر از سخنان خود بیان کرد: افزایش ظرفیت کتابخوانی و ساعت مطالعه در کشور بسیار مهم است، اما نباید تمرکز فقط روی کتابخوان‌ها باشد، بلکه باید تمرکز را روی کتاب‌نخوان‌ها بگذاریم، چرا که این افراد دچار گفتمان شفاهی می‌شوند؛ جامعه‌ای که می‌خواند دچار گفتمان شفاهی نخواهد شد و از نقل شایعه در آن جلوگیری می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مخاطب کتاب‌های کانون فقط کودکان نیستند بلکه والدین نیز در زمره مخاطبان قرار می‌گیرند، پس باید ارتباط میان آن‌ها و کانون نیز با تولید محتوای فاخر شکل گیرد.

صحرایی در پایان با اشاره به اینکه از معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خواسته شده تا برای تجهیز کتابخانه‌های کلاسی دست در دست کانون بگذارد، اظهار کرد: طرح کتابخانه‌های کلاسی که محصول مشترک معاونت پرورشی و کانون است از جمله کار‌های ماندگاری که موجب افزایش تعداد افراد خواننده در مدارس می‌شود. امروز ۲۵ هزار مدرسه زیر ۱۰ نفر در کشور دایر است که یک کتابخانه کوچک در این مدارس مایه‌امیدواری است و باعث افزایش مطالعه در بین دانش‌آموزان خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار