در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

26 روایت ناگفته از دفاع مقدس در «رخ مادر»

تهران (پانا) - یکی از کارگردانان مجموعه مستند «رخ مادر» که به زودی روی آنتن تلویزیون می‌رود،می‌گوید ناگفته‌های بسیاری درباره دفاع مقدس وجود دارد که می‌توان تبدیل به مستند و اثر سینمایی کرد. در این میان کاراکتر مادر شهید اهمیت ویژه خود را دارد و می‌توان چگونه صبر کردن مادران در مقابل از دست دادن فرزندشان را برای دیگران به تصویر کشید.

کد مطلب: ۱۴۲۶۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
26 روایت ناگفته از  دفاع مقدس در «رخ مادر»

سیدمصطفی سیدالحسینی یکی از کارگردانان مجموعه مستند «رخ مادر» به تهیه‌کنندگی امیرحسین اکاتی که این روزها آخرین مراحل فنی‌اش را پشت سر می‌گذارد تا آماده پخش از رسانه ملی شود، در گفت‌و گو با پانا با اشاره به اینکه حدود 8 تا 9 سال است که در حوزه مستند فعالیت می‌کند، بیان کرد: «در این سال‌ها هم مدیر تصویربرداری بودم و هم کارگردانی و تهیه‌کنندگی آثار را برعهده داشتم. انجام دادم که از جمله آن‌ها می‌توان به مستند‌های «داستان امام جمعه»، «کلاف»، «7 سال اینجا»، مجموعه مستندهای کوتاه برای برنامه «گرانیگاه» و... اشاره کرد. در حال حاضر مشغول یک کار نیمه‌بلند با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و یک کار آرشیوی با شبکه مستند هستم.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه کارگردانی 6 قسمت از مجموعه مستند «رخ مادر» را بر عهده دارد، مطرح کرد:««رخ مادر» به آخرین کار داکیودرام من یعنی «7 سال اینجا» نزدیک است اما به طور کل تفاوتی که با دیگر آثارم دارد، این است که در این کار با کاراکتری طرف هستیم که زنده است و حضور دارد. مصاحبه‌ای در این مستند انجام نشده است اما با دکوپاژ داخل لوکیشن می‌رویم و از قبل فیلمنامه کار نوشته می‌شود. تلاش بر این است که فرآیند فیلم را تحت کنترل داشته باشیم و به آن میزانسن ‌دهیم؛ اتفاقی که کمتر در دیگر کارها رخ داده است.»

یکی از کارگردانان «رخ مادر» با اشاره به اینکه این مجموعه مستند به صورت ویژه درباره مادران شهدا صحبت می‌کند، مطرح کرد:«در این سال‌ها وقتی از دفاع مقدس صحبت شده به خانواده آن‌ها به ویژه پدر و مادر کمتر پرداخته شده است، ما به اصطلاح 26 مادرانگی تولید می‌کنیم که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند.»

وی ادامه داد: «یکی از دلایلی که باید به سراغ ساخت مستند درباره مادران شهدا رفت، این است که آن‌ها بخشی از تاریخ این سرزمین هستند که باید سبک زندگی و تجربه‌شان به ثبت برسد. مادران شهدا شخصیت و ویژگی‌های مختص خود را دارند که می‌تواند الگویی برای بقیه شود.»

سیدالحسینی با بیان اینکه یکی از چالش‌های این مجموعه پیدا کردن 26 سوژه در استان‌ها بود که علاوه بر قصه جذاب توانایی آمدن جلوی دوربین را داشته باشند، عنوان کرد: «به هر صورت ما با افرادی سروکار داریم که سن بالایی دارند و ممکن است حوصله‌شان کم باشد و یا شرایط جسمی خوبی نداشته باشند. پیدا کردن این افراد کار سختی بود. عوامل این پروژه، روستا به روستا، شهر به شهر و استان به استان گشتند تا سوژه‌ها را پیدا کنند. بسیاری از مواقع ارگان‌های مربوطه با ما همراهی نکردند و فرد به فرد سوال کردیم تا به سوژه‌ها برسیم. در مرحله پیش‌تولید نیز با چالش‌های مختلفی از جمله ارتباط با مادران که هر کدام خلق و خوی خاص خود را دارند، هماهنگی سفر و... مواجه بودیم. ناگفته نماند که باید در زمان کوتاهی کار را تولید می‌کردیم.»

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: «هنوز درباره جنگ جهانی اول کار ساخته و مستند تولید می‌شود پس باید درباره جنگ تحمیلی هم که هنوز زمان زیادی از آن نگذشته است، آثاری تولید کرد تا جوانان و نسل جدید را با این دوران آشنا کنیم. هنوز ناگفته‌های بسیاری درباره دفاع مقدس وجود دارد که می‌توان تبدیل به مستند و اثر سینمایی کرد. در این میان کاراکتر مادر شهید اهمیت ویژه خود را دارد و می‌توان چگونه صبر کردن مادران در مقابل از دست دادن فرزندشان را برای دیگران به تصویر کشید.»

حمید مشایخی، مهدی انصاری و سیدمصطفی سیدالحسینی کارگردان «رخ مادر» هستند. این مجموعه مستند در فصل جدید به سراغ قصه‌های شنیده نشده از مادران شهدا رفته است که در جامعه فعالیت اجتماعی دارند. یکی از تفاوت‌های فصل دوم این مجموعه مستند با فصل اول آن، فرمی‌ست که برای روایت داستان شاعرانه هر کدام از مادران انتخاب شده که به صورت داکیودرام است و در قالب داستانی قصه‌ها بیان می‌شود.

فصل اول این اثر سال ۱۴۰۱ از شبکه یک سیما پخش شد و فصل دوم آن که در ۲۶ قسمت ساخته می‌شود، این روزها خود را برای رسیدن به آنتن رسانه ملی آماده می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار