کارشناس روابط عمومی همیاران آب در گفت‌وگو با پانا:

نگاه نگران نسل‌های آینده را با مصرف بهینه آب به آرامش تبدیل کنیم

ملارد (پانا) - کارشناس روابط عمومی همیاران آب در ملارد، نجات آب را هدیه‌ای گرانبها به آیندگان دانست که می‌توان با نجات و مصرف بهینه این عنصر حیات‌بخش، نگاه نگران نسل‌های آینده را به آرامش تبدیل کرد.

کد مطلب: ۱۴۲۶۵۱۶
لینک کوتاه کپی شد
نگاه نگران نسل‌های آینده را با مصرف بهینه آب به آرامش تبدیل کنیم

مستانه امرایی، کارشناس روابط عمومی همیاران آب در ملارد، در گفت‌و‌گو با پانا اظهار کرد: «تکنیک‌های مختلفی برای حفظ منابع آب در کشور وجود دارد. به طور معمول افراد می‌توانند با استفاده از روش‌های مصرف بهینه آب، سهم مهمی هرچند جزیی در مدیریت بحران کم‌آبی داشته باشند. برای اصلاح این وضعیت باید در سبک زندگی خود تغییراتی اعمال کنند.»

وی در ادامه افزود: «وجود آب شیرین و تمیز و حتی تصفیه شده از ابتدای پیدایش حیات به قدری مهم بوده که تمامی تمدن‌های اصلی در نزدیکی رودخانه های جهان شکل گرفته است. رودخانه آب شیرین نقش مهمی در توسعه و آبادانی شهرهای بزرگ کشوری مانند هند داشته‌اند، زیرا حمل و نقل از طریق آب نسبت به حمل و نقل زمینی آسان‌تر است.»

امرایی، تشریح کرد: «همه ما می‌دانیم که وجود آب برای زندگی چقدر مهم است، اما بدترین بخش موضوع این است که آب شیرین روز به روز در حال کاهش است و به دلیل کمبود آب بسیاری از بحران‌های طبیعی در جهان همانند خشکسالی، بیماری‌های گوناگون، آلودگی‌های زیست محیطی و گرم شدن کره زمین رخ می‌دهد. هنوز بخش عمده‌ای از جمعیت جهان، درک درستی از اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب ندارند و اکثرا صرفه‌جویی در مصرف آب را جدی نمی‌گیرند.»

وی خاطرنشان کرد: «برای حفظ منابع آب در مناطق خشک، استفاده از روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است. در حقیقت این روش‌ها نتیجه تحقیقاتی هستند که طبق تغییرات اقلیمی برنامه‌ریزی شده‌اند. نتایج تحقیقات می‌تواند با سازگاری تغییرات آب‌وهوا به کشاورزان کمک کند و تأثیرات منفی را بر روی محصولات خود به حداقل برسانند.»

کارشناس روابط عمومی همیاران آب‌ تصریح کرد: «حفظ سلامت محیط‌زیست می‌تواند در بهینه‌سازی مصرف آب در کشاورزی بسیار تأثیرگذار باشد. معمولاً در روش‌های کشاورزی سنتی، تمام سموم و مواد به‌کار گرفته‌ شده در طی فرایند کشاورزی وارد آب می‌شوند. در این صورت با نفوذ آب به خاک و یا به‌وسیله تبخیر سطحی، این سموم وارد هوا می‌‎شوند و اثرات منفی بر کیفیت خاک، آب‌های زیرزمینی یا هوا می‌گذارند. این امکان وجود دارد بخشی از آب وارد رودخانه‌ها شده و منابع را آلوده کند.»

وی بیان کرد: «صرفه جویی در مصرف آب برای نجات و دوام زندگی در زمین، یک اصلی اساسی است که به نیاز همه ما تبدیل گشته است. و باید به این نکته توجه داشت که آب به عنوان یکی از اصلی‌ترین نیازهای موجودات بعد از هوا، برای زنده ماندن بر روی کره ی زمین اهمیت دارد. به همین باید در مصرف آن صرفه‌جویی کرد.»

امرایی در پایان به راهکارهایی جهت صرفه‌جویی آب تأکید و عنوان کرد: «به دانش‌آموزان آموزش دهید که لازم است از آب حفاظت کرده و در مصرف آن صرفه‌جویی کنند. سعی کنید هر روز در جهت صرفه‌جویی آب، یک کار مثبت انجام دهید. نگران نباشید از این که برخی روش‌ها در نظر شما کوچک و ناچیز به نظر می‌آید، زیرا هر قطره آب مهم است. هر جا صحنه‌های هدر رفتن آب، مانند لوله‌های شکسته آب، آب نماهای خراب، منابع آبی دارای نشت که به حال خود رها شده اند می بینید به شرکت آب و فاضلاب جهت رسیدگی گزارش دهید. و باید برنامه‌هایی تدوین شودکه روش‌های احیاء آب از دست رفته را به منظور آبیاری و استفاده‌های مفید دیگر آموزش دهند.»

دانش‌آموز خبرنگار: زینب مسکنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار