محمد حیدری پور*

«مردی با کیف قرمز» ، مردی از آلمان

جنگ جهانی دوم و حوادث قبل و بعد از آن همیشه یکی از جذاب‌ترین سوژه‌ها برای ساخت مستند بوده است. رابطه ایران با جنگ‌های جهانی هم همواره یکی از موضوعاتی بوده که در مستندهای ساخته شده به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

کد مطلب: ۱۴۲۵۹۶۹
لینک کوتاه کپی شد
«مردی با کیف قرمز» ، مردی از آلمان

در آستانه برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت یکی از مستندهایی که به موضوع جنگ جهانی دوم و تاثیراتی که بر ایران گذاشت اشاره می‌کند، مستند «مردی با کیف قرمز» است. این مستند را مسعود رستگار ساخته استT هنرمندی که مشهورترین آثار وی مستند «عابدان کهنز»، سریال «وضعیت زرد»، مجموعه طنز «حرفشم نزن»، فصل دوم مجموعه نمایشی «مسابقه کهکشان» و مستند سینمایی «لاتارینو» است.

رستگار در مستند «مردی با کیف قرمز» به سراغ سوژه‌ای بعد از جنگ جهانی دوم می‌رود که کمتر به آن پرداخته شده است. یک دهه بعد از اتمام جنگ جهانی دوم و مشکلات دولت محمد مصدق پس از ملی شدن صنعت نفت در ایران، به شکل‌گیری رابطه‌ای پنهانی بین دیپلمات‌های ایرانی و آلمانی می‌انجامد.

رابطه‌ای که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است. مستند «مردی با کیف قرمز» با استفاده از تصاویر آرشیوی و بهره گرفتن از روایت جنگ فضایی از مستندهای کلاسیک درباره جنگ‌های جهانی را به یاد می‌آورد.

این مستند به وضعیت و موقعیت آلمان پس از جنگ جهانی اول می‌پردازد و با بررسی زمینه‌های شکل‌گیری جنگ جهانی دوم می‌رسد و چرایی پیوند خوردن با ایران دوران مصدق را روایت می‌کند.

مستند «مردی با کیف قرمز» شخصیتی را دنبال می‌کند که قرار است وضع ایران را در آن روزهای بحرانی را درست کند. اتفاقاتی که درباره آن کمتر خوانده‌ایم و به همین دلیل با مستندی روبه‌رو خواهیم شد که می‌تواند یکی از فیلم‌های متفاوت در جشنواره هفدهم سینماحقیقت باشد.

یکی از ویژگی‌های دیگر این مستند بررسی وضع اقتصادی کشور آلمان در سال‌های سیاه بین جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم است. بررسی اوضاع اقتصادی یکی از دوره‌های مهم تاریخ جهان می‌تواند نمونه مهمی برای ایده گرفتن یک مستند از شرایط روز جوامع باشد.

کارشناس سینما

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار