مشاور دبیرستان عدالت شهر جوادآباد در گفت و گو با پانا؛
هدایتتحصیلی فرایندی همه جانبه به منظور کمک به دانشآموزان پایه نهم است
جوادآباد (پانا) - مشاور دبیرستان عدالت شهر جوادآباد، هدایتتحصیلی را فرایندی همه جانبه دانست که به منظور کمک به دانشآموزان پایه نهم برای ورود به دوره دوم متوسطه تدبیر شده است.
زهرا فخری، مشاور دبیرستان عدالت شهر جوادآباد در رابطه با هدایتتحصیلی ویژه پایه نهم در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «هدایتتحصیلی فرایندی است که همه جانبه به منظور کمک به دانشآموزان در انتخاب رشته تحصیلی خود متناسب با استعداد، علاقه، نیازها و امکانات جامعه به ویژه دانشآموزان پایه نهم که در شرف انتخاب رشته تحصیلی برای ورود به دوره دوم متوسطه هستند، میپردازد.»
فخری به این موضوع پرداخت و اظهار کرد: «همانطور که از عنوان هم مشخص است در هدایت تحصیلی به دانشآموزان آموزشهایی در مورد چگونگی پیدا کردن استعداد خود، علایق خود، شاخهها و رشتههای موجود، حد نصاب نمرات لازم برای انتخاب هر رشته و به طور کلی فرایند انتخاب رشته داده میشود تا دانشآموزان با آگاهی بیشتر انتخاب رشته مناسبی داشته باشند.»
مشاور دبیرستان عدالت ضمن اشاره به اهمیت هدایتتحصیلی به عنوان مهمترین خدماتی که باید دانشآموزان از آن بهرهمند شوند: «مهمترین تصمیمات دانشآموزان در دوره متوسطه اول که مسیر زندگی و شغلی آینده دانشآموزان را میتواند رقم بزند موضوع انتخاب رشته برای ورود به دوره دوم متوسطه است. از این رو هدایت تحصیلی نیز از مهمترین خدماتی است که در این دوره دانشآموزان باید از آن بهرهمند شوند، به ویژه در پایه نهم که باید برای ورود به دوره دوم رشتهای را انتخاب کنند دچار سردرگمی در شناخت تواناییها و علایق خود میشوند.»
فخری اذعان کرد: «اغلب نیازسنجی درستی از آینده رشته تحصیلی مورد نظر خود ندارند با آموزشهایی که در طول فرایند هدایتتحصیلی توسط مشاور و حتی معلمان انجام میشود دانشآموزان میتوانند با آگاهی بیشتر از رشتهها و شاخههای موجود، انجام آزمونهای رغبت و استعداد تصمیم مناسبتری در زمینه انتخاب رشتهتحصیلی خود داشته باشند.»
وی اظهار کرد: «هدایت تحصیلی یک فرایند است و دارای مراحل و گامهایی است، زیرا عوامل متعددی در یک هدایت تحصیلی اثرگذار هستند عواملی همچون؛ خودشناسی، شناخت نیازهای جامعه و محیطشناسی تحصیلی و شغلی در گام اول هدایتتحصیلی به موضوع مهم خودشناسی میپردازیم. در مبحث خودشناسی به دانشآموز اطلاعاتی در مواردی همچون علاقه و رغبت، استعداد و انواع آن، شخصیت و تیپهای شخصیتی داده میشود.»
شناخت نیازهای جامعه در هدایتتحصیلی را امری مهم دانست و تصریح کرد: «گام دوم در هدایت تحصیلی شناخت نیازهای جامعه است که از عوامل مهم و اثرگذار در آینده شغلی است. دانشآموز باید علاوه بر توجه به استعداد و علاقه خود، نیازسنجی درستی نیز از رشتهای که انتخاب می کند داشته باشد و بداند که طبق نیازهای جامعه خود رشته مورد نظرش تا چه اندازه بازار کار دارد. از نکاتی که خود همیشه به دانشآموزان در جلسات مشاوره متذکر میشویم آن است که در انتخاب رشتهتحصیلی خود فقط زمان حال را در نظر نگیرند.»
فخری شناخت علایق و توانمندی را امری مهم برشمرد و گفت: «گام سوم در هدایتتحصیلی محیط شناسی تحصیلی و شغلی است. یعنی شناخت امکانات موجود در استان، منطقه و امکانات درون و برون مدرسه ای چرا که بدیهی است محیطی که در آن هستیم و امکانات موجود در آن میتوانند در انتخاب رشته اثرگذار باشند. برای مثال آگاهی از تنوع مشاغل موجود در محیط زندگی، مطالعه و بررسی محاسن و معایب مشاغل مختلف، شناسایی مراکز شغلی نزدیک محیط زندگی و... است.»
این مشاور مدرسه در ادامه افزود: «آموزشهای لازم در گامهای مذکور به مرحله آخر یعنی مرحله اجرا است در این مرحله ابتدا دانشآموزان آزمونهای رغبت و توانایی را انجام میدهند. سپس نظرخواهی از دبیران، مشاور، والدین و خود دانشآموز انجام و ثبت میشود پس از ثبت نمرات امتحانی دانشآموزان نمون برگ هدایتتحصیلی صادر شده و به این ترتیب فرایند انتخاب رشته با پیگیری و توجه به مراحل گفته شده انجام میشود.»
زهرا فخری مشاور دبیرستان عدالت شهر جوادآباد در پایان تاکید کرد:«مهم ترین نکتهای که باید گفت در این زمینه توصیهای به والدین است، متاسفانه هنوز هم شاهد یک سری تفکرعمومی هستیم که برخی از والدین بدون توجه به استعداد و علاقه فرزند خود و به دلایلی همچون چشم و هم چشمی و مقایسه کردن فرزند خود با دیگری با فشار از او میخواهند تا فقط در رشتههایی همچون تجربی و ریاضی شرکت کنند اما در نظر داشته باشید که تنها یک راه و یک رشته خاص برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد.»
دانشآموز خبرنگار: ریحانه کچویی
ارسال دیدگاه