عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس در گفتوگو با پانا:
شرایط جذب نخبگان دانشگاهی در آموزش و پرورش را فراهم کنیم
آموزش مهارتهای عملی در زندگی به دانشآموزان ضروری است
تهران(پانا)- عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس اظهار کرد میتوان برای بهبود سیستم انتخاب معلم، نخبگان دانشگاهها را در آموزش و پرورش جذب کرده و با شرایط روز آشنا کرد. همچنین با قراردادن فرصت مناسب برای آنها، شرایط را برای ماندگاری در آموزش و پرورش فراهم کرد.
جلیل رحیمی، عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «آموزش، تجربه جهانی دارد و در کشورهای مختلف در مقاطع گوناگون کار آموزش صورت میگیرد. چارچوب آموزشی که در بعضی از کشورهای پیشرفته شرقی مثل کره یا ژاپن اعمال میشود، تلفیقی از آموزش مطالب تئوری در کنار مسائل جاری زندگی است.»
وی ادامه داد: « در این کشورها، مسائلی مانند کارآفرینی، آشنایی با نهادهای مهم جامعه و روابط اجتماعی در کنار آموزش مطالب درسی، به دانشآموزان آموزش داده میشود به نحوی که فرد برای زندگی در جامعه آماده شود.»
رحیمی گفت: «هنگامی که یک دانشآموز وارد سیستم آموزشی میشود باید در همه ابعاد مختلف روانشناختی، فرهنگی، ادبیات و ریاضی آموزش ببیند به نحوی که برای کارکردن در سطح اجتماع آماده باشد.»
مسائلی که کاربرد عملی در زندگی دانشآموزان دارد به آنها آموزش داده شود
این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت آموزش مهارتهای عملی در زندگی، گفت: «در هلند سیستم آموزشی به این صورت است که نحوه خرید در فروشگاهها به دانشآموزان آموزش داده میشود تا آنها بیاموزند نحوه تقسیم درآمد بر مایحتاج مورد نیاز به چه صورت است.»
وی بیان کرد: «میتوانیم در سیستم آموزشی خود به جای کتابهایی که کاربرد خاصی در زندگی دانشآموز ندارد، آموزش عملی را بیاوریم و با این نوع آموزش، انسانهایی با فکرباز و اخلاقمدار تربیت کنیم.»
رحیمی ادامه داد: «مثلا میتوانیم نحوه کنترل خشم را در مدارس آموزش دهیم و با این آموزش شاهد کاهش چشمگیر آمار جرائم و درگیریهای خیابانی باشیم.»
عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس درباره نحوه آموزش گفت: «باید به گونهای آموزش دهیم که دانشآموزان بعد از فارغالتحصیلی بتوانند برای کارکردن در محیط اجتماع آماده شوند. رعایت تمامی این موارد میتواند آثار مفیدی در اجتماع برجای گذارد.»
عضو کمیسیون امنیت داخلی ادامه داد: «معلمان در این مسیر نقش اساسی دارند. میتوانیم در سیستم انتخاب معلم، نخبگان دانشگاهها را در آموزش و پرورش آورده و با شرایط روز آشنا کنیم و با قراردادن فرصت مناسب در اختیار آنها شرایط را برای ماندن در آموزش و پرورش فراهم کنیم.»
رحیمی خاطر نشان کرد: «میتوانیم نحوه تربیت معلم را به گونهای قرار دهیم که با کمبود معلم مواجه نشویم و همچنین سرانهای در اختیار مدارس قرار دهیم تا کمبود فضا و امکانات وجود نداشته باشد.»
ارسال دیدگاه