دستاورد نشست ریاض؛

ضرورت راه حلی پایدار برای رفع بحران غزه

سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی در نشست ریاض چه گفتند؟

تهران (پانا) - قریب به ۱۱هزارساکن غیرنظامی در طول سی و شش روزی که از آغاز جنگ فلسطین گذشته است، به شهادت رسیده‌اند. بخش اعظمی از شهدا را کودکان تشکیل می‌دهند اما هنوز واکنش درخوری از سوی حکام کشورهای جهان اسلام در پاسخ به این جنایات صورت نگرفته است. نشست اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ریاض فرصت مناسبی است تا سیاست‌های دوگانه آمریکا و کشورهای غربی درقبال موضوع غزه بر همگان واضح و آشکار شود.

کد مطلب: ۱۴۲۲۴۹۴
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت راه حلی پایدار برای رفع بحران غزه

ریاض روز گذشته میزبان نشست اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بود و سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به عنوان یکی از میهمانان ویژه این نشست، مورد استقبال ویژه «محمد بن سلمان» قرار گرفت؛ دیداری صمیمانه که پس از قریب به 10 سال رابطه بحرانی میان ایران و عربستان انجام شد و در کانون توجه دوربین‌های خبری منطقه و جهان نشست.

نشست روز گذشته ریاض برای چاره‌جویی بحران غزه گرفتار در چنگ قساوت صهیونیست‌ها برگزار شد؛ فاجعه‌ای که این باریکه را به قلب مجروح بشریت تبدیل کرده و اکنون به نقطه پیوند میان همه کشورهای منطقه تبدیل شده است که نسخه عاجلی را برای جلوگیری از کشتار و خشونت سیری‌ناپذیر تل‌آویو جست‌و‌جو می‌کنند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی نیز پس از ۱۱ سال از آخرین سفر رییس‌جمهوری اسلامی ایران به عربستان در راس هیاتی دیپلماتیک و سیاسی سفری یک روزه به ریاض داشت تا نظرات و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی درباره زجر و شکنجه و بی‌خانمانی زنان و کودکان و غیرنظامیان ساکن غزه و جنایات بی‌رحمانه بنیامین نتانیاهو و وزیر جنگ او را با سران سعودی عربستان و سایر سران عرب مسلمان برساند.

آیت الله رئیسی در سخنرانی خود در اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درباره جنگ غزه، اظهار کرد: امروز ماجرای غزه رویارویی محور شرافت در برابر محور شرارت است و همه باید مشخص کنند که درکدام صف قرار گرفته‌اند. جمهوری اسلامی از ابتدا، رژیم صهیونیستی را اشغالگر، جعلی و نامشروع دانسته است.

وی دولت آمریکا را آمر و شریک اصلی جنایات صهیونیست‌ها در پنج هفته اخیر علیه مردم مظلوم غزه معرفی کرد و گفت‌: اکنون که مجامع بین‌المللی تحت نفوذ آمریکا دچار بی‌هویتی و بی‌تصمیمی و بی‌خاصیتی شده‌اند، ما باید میدان را به دست بگیریم.

رئیسی تصریح کرد: مایلم به‌صراحت تأکید کنم که جمهوری اسلامی ایران مقاومت فلسطین را یک جنبش آزادیبخش می‌داند،‌ جابه‌جایی و کوچ اجباری ساکنان غزه را ادامه تجاوز و جنایت جنگی می‌داند و حفاظت از مسجدالاقصی و اماکن مقدسه را یک ضرورت اساسی می‌داند.

رئیسی گفت: آنچه ما سال‌ها بر آن تاکید کرده‌ایم، امروز در فریادهای ملت‌های اروپایی و آمریکایی نیز شنیده می‌شود. من همین‌جا از همه‌ ملت‌هایی که با مردم غزه ابراز همدردی و دفاع کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم. امروز جنایات اسرائیل در غزه، مردم جهان را بیدار کرده است؛ هزینه این بیداری خون پاک ۱۴هزارجان عزیز بوده است. امروز باید در کنار این صدای آتش و آوار در غزه، توجه جهانیان را به مسأله دیگری نیز جلب کرد؛ اسرائیل اتمی. تنها رژیم آپارتاید جهان که بنی‌آدم را حیوان انسان‌نما می‌خواند، و حتی کشتن کودکان را مشروع می‌داند. به رغم برنامه‌های پنهان توسعه تسلیحات هسته‌ای و شیمیایی، تحت نظارت هیچ نهاد بین‌المللی قرار ندارد و در برابر چشمان جهانیان، مردم بی‌دفاع و تحت اشغال را به حمله با بمب اتمی تهدید می‌کند. چه هزینه‌ای باید پرداخت شود و چه فاجعه‌ای باید رخ دهد تا کشورها نسبت به این خطر هوشیار شوند.

وی تصریح کرد: «مقاومت اسلامی» که امروز توفیقات بزرگی را در دفاع از فلسطین و منطقه رقم زده است، محصول بیداری امت اسلامی و تجربه‌های بیش از ۷۰سال مقابله با تجاوزگری و سیطره‌طلبی دشمن‌صهیونی و دولت‌های‌ استکباری پشتیبان آنهاست.

محمد بن سلمان: خواهان رفع محاصره منطقه غزه هستیم

قبل از سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان در این نشست اضطراری سران کشورهای به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره جنایت غزه پرداختند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در آغاز این نشست اظهار کرد: ما بر محکومیت جنگ وحشیانه‌ای که ملت فلسطین در غزه با آن مواجه هستند، تاکید می‌کنیم و تلاش‌هایی برای محافظت از غیرنظامیان در غزه و توقف جنگ انجام داده‌ایم. ما کوچاندن اجباری ساکنان غزه را رد می‌کنیم و خواهان رفع محاصره این منطقه هستیم.

ولیعهد سعودی جنگ جاری در غزه را شکست شورای امنیت سازمان ملل متحد خواند و گفت: اعطای حقوق قانونی به فلسطینی‌ها تنها راه دستیابی به صلح در منطقه است.

محمد بن سلمان گفت: پایان دادن به وضعیت ناگوار غزه نیازمند تلاش جمعی و اقدام موثر ما است. ما خواستار توقف فوری جنگ و ایجاد گذرگاه‌های انسانی به غزه هستیم.

دبیرکل اتحادیه عرب: اسرائیل باید آتش بس را بپذیرد

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در این نشست تأیید کرد که یک ماه تمام گذشته و ما از شورای امنیت درخواست آتش بس کرده‌ایم. آوارگی اجباری اهالی غزه یک جنایت بین‌المللی جدید است که ناقض قوانین بین‌المللی است و از سوی اعراب و جهان مردود است.

وی با بیان اینکه در صورت جدایی غزه از کرانه باختری صحبتی درباره آینده غزه وجود ندارد، گفت: آتش بس در اولویت است و اسرائیل باید آتش بس را بپذیرد.

دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد: راه حل «دو دولتی» مورد درخواست تمام جهان به جز «اشغالگران» است. اسرائیل از روز اول برای کوچاندن ساکنان غزه تلاش کرد. یکی از وزیران نژادپرست اسرائیل اعلام کرد که باید با بمب اتم غزه را هدف قرار داد. اسرائیل تاکنون بیش از ۱۱ هزار شهروند غیرنظامی را که ۷۰ درصد آنها کودکان و زنان هستند به قتل رسانده است. غیرنظامیان فلسطینی باید از حملات اسرائیل نجات پیدا کنند. دستان اسرائیل نباید باز باشد که هر جنایتی می خواهد بکند. هرکسی می تواند باید مانع ماشین کشتار رژیم اسرائیل شود.

رجب طیب اردوغان: اسرائیل با کشتن مردم، کودکان و زنان بی گناه در تلاش است انتقام حوادث هفتم اکتبر را بگیرد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز گفت: کلمات نمی‌توانند آنچه را که در غزه اتفاق می‌افتد و هدف قرار دادن وحشیانه بیمارستان‌ها، عبادتگاه‌ها و مدارس را توصیف کنند. مادرانی را دیدیم که فرزندان مرده خود را در آغوش گرفته بودند و پدرانی که در میان آوار به دنبال اعضای خانواده خود بودند. اسرائیل با کشتن مردم، کودکان و زنان بی گناه در تلاش است انتقام حوادث هفتم اکتبر را بگیرد.

وی اضافه کرد: ۷۳ درصد از کسانی که در غزه و کرانه باختری جان خود را از دست دادند زن و کودک بودند و این جنون غیرقابل درک است. کشورهای غربی حتی خواستار آتش بس هم نشدند.

محمود عباس: ایالات متحده مسئول عدم دستیابی به راه‌حل سیاسی برای بحران است

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این باره گفت: نیروهای رژیم اشغالگر جنگ نسل کشی بی‌سابقه‌ای را علیه مردم ما آغاز کرده اند و از تمام خطوط قرمز عبور کردند. رژیم اشغالگر بیش از ۴۰ هزار نفر از مردم ما را که بیشتر آن‌ها زن و کودک هستند در غزه کشته و زخمی کرده است.

محمود عباس افزود: ملت ما در کرانه باختری مورد حملات تروریستی نیروهای رژیم اشغالگر و شهرک نشینان تروریست هستند. آزادگان جهان استانداردهای دوگانه اینکه مردم ما قربانی یک نسل کشی شوند را نخواهند پذیرفت.

عباس همچنین تاکید کرد: مقامات رژیم اشغالگر و حامیان آنها مسئولیت کشتار تک تک کودک و زن در این جنگ ناعادلانه را بر عهده دارند. از آمریکا می خواهیم به اشغال اراضی فلسطینی پایان دهد. ایالات متحده با حمایت کامل خود از اشغالگری، مسئول عدم دستیابی به راه‌حل سیاسی برای بحران است.

پادشاه اردن: بی‌عدالتی علیه فلسطینیان از ۷ دهه پیش آغاز شد

عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز در این نشست گفت: مردم غزه در معرض یک جنگ زشت هستند که باید فورا متوقف شود. بی‌عدالتی که فلسطینیان در معرض آن هستند از ۷ اکتبر آغاز نشد، بلکه از ۷ دهه پیش آغاز شد.

وی افزود: نیروهای اشغالگر پزشکان، تیم‌های امدادی، کودکان، زنان و حتی افراد مسن را در غزه می‌کشند. راه حل دو دولتی تنها راه پایان دادن به رنج ملت فلسطین و حل بحران چند دهه‌ای آنها است. نمی‌توانیم در قبال شرایط فاجعه‌بار و خفقان‌آور نوار غزه سکوت کنیم. گذرگاه های انسانی در غزه باید امن و برای ارسال دائمی کمک‌ها باز بماند. ممانعت اسرائیل از ورود آب و غذا و دارو به غزه جنایت جنگی است. جهان تاوان شکست در حل مسئله فلسطین را خواهد پرداخت. جنگ غزه تمام نشود یک درگیری بزرگ در منطقه رخ خواهد داد.

رئیس جمهوری مصر: ما خواستار آتش بس فوری و بدون قید و شرط هستیم

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر نیز در این نشست اظهار کرد: مردم غزه در معرض کشتار، محاصره و اقدامات غیرانسانی هستند که نیازمند موضع جدی جامعه جهانی است. امروز ما بار دیگر بر محکومیت کشتار غیرنظامیان تاکید می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که سیاست مجازات دسته جمعی مردم غزه غیرقابل قبول است.

رئیس جمهوری مصر افزود: ما خواستار آتش بس فوری و بدون قید و شرط هستیم و باید از آوارگی فلسطینیان به خارج از سرزمینشان جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: ما خواستار یک فرمول برای حل مناقشه بر اساس راه حل دو دولتی و تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ هستیم. وی تاکید کرد: هشدار می‌دهیم که عدم توقف جنگ غزه، منجر به گسترش آن در منطقه خواهد شد. تحقیقات بین‌المللی باید در مورد تجاوزات نیروهای اشغالگر علیه فلسطینی‌ها در غزه انجام شود.

امیرقطر: گویا اسرائیل فراتر از قوانین بین‌المللی است

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز در سخنان خود گفت: جامعه بین‌الملل نتوانست اقدامی انجام دهد که کشتارها را متوقف کند و به این جنگ تجاوزکارانه پایان دهد. آنچه در غزه اتفاق می‌افتد در همه سطوح یک خطر است. ما می‌پرسیم تا چه زمانی جامعه بین‌الملل به رفتار با اسرائیل به گونه‌ای ادامه خواهد داد که گویا اسرائیل فراتر از قوانین بین‌المللی است؟

وی افزود: چه کسی تصور می کرد در قرن بیست و یکم بیمارستان‌ها آشکارا بمباران شوند؟ نظام بین‌الملل قبل از اینکه ما را شکست دهد با اجازه بمباران بیمارستان‌ها، محله‌ها و کمپ‌ها، خودش را شکست می‌دهد. موضع ما در حمایت از پایداری ملت برادر فلسطین و آرمان عادلانه آنها استوار است.

بشار اسد: امروز هیچ حامی، مرجع یا قانونی در مورد «فرایند صلح» وجود ندارد

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نیز گفت: نرمش بیشتر اعراب مساوی است با خشونت و قتل عام بیشتر صهیونیست‌ها علیه ما. تنها نتیجه صلح شکست خورده این است که موجودیت اسرائیل تهاجمی‌تر شده و وضعیت فلسطین اسفبارتر شده است. جنایت جاری را نمی‌توان از نحوه برخورد ما به عنوان کشورهای عربی و اسلامی با رویدادهای تکراری به شیوه‌ای پراکنده در ارتباط با موضوع فلسطین جدا کرد. با واقعیت جدیدی که مقاومت دلیر فلسطین در منطقه ما تحمیل کرده است، ما ابزارهای سیاسی را در اختیار داریم که ما را قادر می‌سازد معادلات را تغییر دهیم. امروز هیچ حامی، مرجع یا قانونی در مورد «فرایند صلح» وجود ندارد. یا یک مرجع یا قانون هنگام صحبت از "فرایند صلح".

وی تصریح کرد: صحبت در مورد راه حل دو دولتی، آغاز روند صلح و سایر جزئیات در این لحظه فوری اولویت ندارد. حداقلی که در اختیار داریم، ابزارهای سیاسی واقعی است، نه ابزارهای لفاظی، که مهمترین آنها توقف هرگونه مسیر سیاسی با رژیم صهیونیستی است. آیا فلسطین اکنون به کمک‌های بشردوستانه از سوی ما نیاز دارد یا به محافظت در برابر نسل کشی آتی علیه خود؟ مساله فوق‌العاده در نشست ما اکنون قتل و کشتار نیست بلکه وحشی‌گری صهیونیست‌ها ما را در مقابل مسئولیت‌های بی‌سابقه قرار می‌دهد.

پس از برگزاری نشست اضطراری سران کشورهای اسلامی در اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درباره جنگ غزه، سید ابراهیم رییسی دومین دیدار رسمی خود را با محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان انجام داد.

در این ملاقات توسعه روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای، مورد گفت‌وگو و تاکید قرار گرفت همچنین طرفین توافق کردند در آینده به تفصیل موضوعات دوجانبه و مسائل منطقه ای را مورد بررسی دهند.

دعوت آیت الله رئیسی از محمد بن سلمان برای سفر به ایران

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در حاشیه نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در ریاض در دیدار با ولیعهد سعودی دعوت خود از محمد بن سلمان برای سفر به ایران را تجدید کرد.

بعد از این دیدار، رئیس جمهوری اسلامی ایران با رئیس شورای حکومتی سودان، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، بشار اسد رئیس جمهور سوریه، محمد ولد الشیخ احمد الغزوانی رئیس‌جمهور موریتانی، انور ابراهیم نخست وزیر مالزی، نجیب میقاتی نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان، بولا احمد تینوبو رئیس جمهور نیجریه درباره مسائل دوجانبه، مردم غزه و شرایط منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد.

مرور زمان حتی اگر ۷۵ سال باشد، برای یک رژیم غاصب، مشروعیت و حق مالکیت ایجاد نمی‌کند

آیت الله رئیسی بامداد یکشنبه در بازگشت از سفر کوتاه و پرکار به عربستان سعودی که به منظور شرکت در نشست مشترک سران سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب انجام شده بود، در تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: شرکت در این نشست از دو جهت اهمیت داشت؛ یکی اینکه این نشست با حضور همه کشورهای اسلامی و عربی برگزار می‌شد و دیگر اینکه موضوع آن مساله اصلی امروز جهان و همه مردم دنیا بود. مرور زمان حتی اگر ۷۵ سال باشد، برای یک رژیم غاصب و اشغالگر مشروعیت و حق مالکیت ایجاد نمی‌کند.

رئیس جمهوری برگزاری قریب به ۱۰ دیدار جانبی در حاشیه این اجلاس با سران کشورهای عربی و اسلامی و ابراز خرسندی آنها از بیان موضع صریح جمهوری اسلامی درباره مسئله فلسطین و غزه و همچنین مرور روابط دوجانبه و بین‌المللی در خلال این دیدارها را از دیگر فرصت‌های به‌دست آمده در این نشست عنوان و اظهار کرد: امیدواریم آنچه در این سفر و در این نشست انجام شد در جهت تامین منافع ملی و امت اسلامی بوده باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار