طرح زنگ کتاب با همراهی وزارت آموزش‌وپرورش در حال تدوین است

تهران (پانا) - معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی می‌گوید طرح زنگ کتاب که رئیس جمهوری نیز عنایت خاصی به آن دارد با همراهی وزارت آموزش‌و پرورش در حال تدوین است و در حال حاضر مراحل اداری آن طی و به زودی در مدارس اجرایی می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۲۱۵۶۰
لینک کوتاه کپی شد
طرح زنگ کتاب با همراهی وزارت آموزش‌وپرورش در حال تدوین است

صبح امروز نشست خبری اعلام برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی با حضور محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه‌های عمومی کشور در کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان هدهد برگزار شد.

در ابتدای این نشست هراتی با اشاره به نزدیک شدن به هفته کتاب‌خوانی گفت: برای نهاد کتابخانه‌ها همیشه هفته کتاب است و تمام سالش روز کتاب‌خوانی است.

وی با اشاره به کشتار کودکان و نوجوانان غزه گفت: این اتفاق بسیار غم‌انگیز است متأسفانه صحنه‌هایی را می‌بینیم که دل هر انسانی را به درد می‌آورد ، بعضاً در فیلم‌ها می‌بینیم که این کودکان می‌لرزند و ما امروز شاهد یک نسل‌کشی و ظلم در غزه هستیم.

وی با به اهمیت روایت قصه فلسطین افزود: فرزندان ما نمی‌دانند که قضیه فلسطین چیست و اینجاست که نقش کتاب دیده می‌شود امروز در بحث فلسطین تنها بحث زمین نیست بحث نجات برتر بودن و شهروند برتر بودن است که رژیم صهیونیستی معتقد است نژاد برتر در جهان است.

هراتی در ادامه با اشاره به اهمیت تبلیغ بحث کتاب‌خوانی در جامعه عنوان کرد: بحث کتاب‌خوانی و تبلیغ آن انواع مختلفی دارد یک نوع به‌صورت سنتی که به‌صورت دهان‌به‌دهان است دیگری که در نهاد کتابخانه‌های کشور اتفاق می‌افتد بحث کسب‌وکارهای کوچک است و دیگری نیز بحث کتابداری خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد در جامعه‌ای می‌توانیم ارتقای فرهنگ را ملموس ببینیم که کتاب و کتاب‌خوانی نقش پررنگی داشته باشد.

هراتی ادامه داد مردم ما کتاب‌خوان و کتاب دوست هستند اما باید تلاش بیشتری در این امر کنیم که بتوانیم سطح کتاب‌خوانی را در جامعه افزایش دهیم.

به گفته هراتی برخی فعالیت‌های فرهنگی زمانی اتفاق می‌افتد که ما نگاه اقتصادی به این مقوله داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اعطای جایزه هدهد سفید اشاره کرد و افزود: جای زه هدهد یک‌چیزی مانند جایزه مردمی جشنواره فیلم فجر است که توسط بچه‌ها به کتاب به یک کتاب اهدا می‌شود.

هراتی خاطرنشان کرد: اختتامیه جایزه هدهد سفید هفته آینده با انتخاب کتاب برتر از سوی کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود ، همچنین با توافقی که با شبکه کودک برقرار کردیم برنامه هدهد و برنامه‌های دیگری درباره بحث‌های کتاب‌خوانی را در این شبکه شاهد هستیم.

هراتی در ادامه به اهمیت دسترسی آسان به کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت در بحث دسترسی آسان و عدالت فرهنگی با عنایتی که رئیس‌جمهور داشتند کتابخانه‌های مرکزی که از عمر آن‌ها ۲ تا ۳ دهه گذشته است بازطراحی خواهد شد در این بازطراحی‌ها کارگروه‌های مختلفی ایجاد خواهد شد و در ادامه عملیات طراحی انجام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تاسیس کتابخانه‌های سیار در کشور گفت: کتابخانه‌های سیار از دیگر کارهای دیگری بود که صورت گرفت و در دو سال گذشته نزدیک به ۲۵ کتابخانه سیار ایجادشده است که هر کتابخانه سیار نزدیک به 8 روستا را پوشش می‌دهد.

وی در ادامه به نقش مهم کتابدار در یک کتابخانه اشاره کرد و گفت: روح یک کتابخانه همیشه در دستان کتابدار است و کتابداران با روحی که به فضای کتابخانه‌ها می‌دهند به آن‌ها جان می‌دهند.

وی با اشاره به این مطلب که از سال گذشته تاکنون دو کتابخانه مرکزی در استان‌های مختلف افتتاح‌شده است عنوان کرد: در حوزه امانت کتاب‌ها شاهد افزایش ۴۰ درصدی هستیم همچنین در بحث عضوگیری نیز ۲۶ درصد افزایش عضوگیری داشته‌ایم.

هراتی در بخش دیگری از سخنان خود به کتابت قرآن توسط کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: در روز دوم هفته کتاب‌خوانی کتابت قرآن توسط کودکان و نوجوانان انجام می‌گیرد.

وی به دیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در هفته کتاب اشاره کرد و افزود: ششمین دوره جشنواره کارتون کتاب در این هفته برگزار می‌شود همچنین در این هفته ۱۸ کتابخانه و ۵ کتابخانه‌ای که بازطراحی شده‌اند به شبکه کتابخانه‌های کشور اضافه خواهند شد.

هراتی ادامه داد: در این هفته پویش اهدای کتاب، اهدا دانایی را خواهیم داشت همچنین فراخوان جشنواره سرود با عنوان کتابخانه کتابدار و نشست تخصصی کتاب سازی و پویش کتاب‌خوانی از دیگر برنامه‌های این هفته خواهد بود.

معاون توسعه و تجهیز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که این نهاد با شهرداری تهران داشته است اشاره کرد و گفت: در این تفاهم‌نامه که با عنوان کتابخانه شهر است مقررشده است معرفی کتاب‌ها را در بیلبوردهای شهری انجام گیرد و در ادامه با همراهی ناشران و پلتفرم‌ها کتاب‌ها به شهروندان فروخته شود.

وی همچنین به برگزاری رویداد قصه‌گویی کوتاه در درباره غزه مقاومت و شهدای مدافع حرم اشاره کرد و افزود: در این رویداد که توسط ‌ قصه‌گوهایی که با نهاد ارتباط دارند قصه‌های کوتاه درباره مقاومت جنگ غزه و همچنین شهدای مدافع حرم برای کودکان و نوجوانان گفته می‌شود.

هراتی در بخش دیگری از سخنان خود درباره همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با وزارت آموزش‌وپرورش برای هرچه بهتر برگزارتر شدن هفته کتاب گفت: ما به دنبال یک کار زیرساختی و زیربنایی با همراهی وزارت آموزش‌وپرورش هستیم که خوشبختانه با عنایتی که رئیس‌جمهور در این مورد داشته است اتفاقات خوبی افتاده است.

وی تصریح کرد: قرار است به‌زودی شاهد زنگ کتاب و کتاب‌خوانی در مدارس کشور باشیم که خوشبختانه برای اجرایی شدن این طرح اتفاقات خوبی افتاده است و در حال حاضر مراحل ایانی اداری خود را سپری می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار