در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

استفاده از هوش مصنوعی برای پیدا کردن مخاطبان سینما

تهران (پانا) - علی عمادی معتقد است کسانی که در زمینه سینمای مستند فعالیت می‌کنند، باید از هوش مصنوعی برای پیدا کردن مخاطبان استفاده کنند.

کد مطلب: ۱۴۲۱۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از هوش مصنوعی برای پیدا کردن مخاطبان  سینما

علی عمادی روزنامه‌نگار درباره شرایط اکران فیلم‌های مستند در سینماهای کشور به خبرنگار پانا گفت: «وضعیت اکران و دیده شدن فیلم‌های مستند به کیفیت‌شان برمی‌گرد و اگر مستندی کیفیت لازم را داشته باشد، به هر حال مخاطب خودش را پیدا می‌کند. مثلا بعضی از مستندها با توجه به وضعیتی که داشته‌اند، بهتر از بقیه مورد توجه قرار گرفته‌اند اما خیلی از کارهای دیگر هم اصلا دیده نشده‌اند. بنابراین علی‌رغم تصوری که می‌گویند مستند باید اکران گسترده داشته باشد، باید مخاطب خاص خودش را پیدا کند. گاهی مستندهایی ساخته می‌شوند که هر مخاطبی نمی‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند و اگر برای مخاطبان خاص خودشان اکران شوند، حتما مورد توجه قرار می‌گیرند. به نظرم اینکه بخواهیم مستندها را در سینماهای خاصی اکران کنیم و انتظار داشته باشیم مثل فیلم‌های دیگر مردم بروند و به تماشای‌شان بنشینند، تجربه موفقی نخواهد بود.»

عمادی ادامه داد: «علی‌رغم سینما، شاید پلتفرم‌ها بتوانند این قضیه را تا حدودی جبران کنند. یعنی دسترسی‌ای که برای همه وجود دارد، اتفاق خوبی است. شاید ما نتوانیم فیلم‌های مستند را در شهرستان‌ها به این راحتی اکران کنیم، اما زمانی که در پلتفرم‌ها قرار می‌گیرند، قاعدتا دسترسی به آن‌ها راحت خواهد بود و مخاطبانی که به فیلم‌های مستند علاقه دارند، می‌توانند به تماشای‌شان بنشینند. قاعدتا فیلم‌های مستند هم مثل هر محصول دیگری نیاز به بازاریابی دارند. یعنی فیلم‌های مستند برای فروش و اکران‌شان به این نیاز دارند که جامعه هدف و مخاطب‌شان را شناسایی کنند و براساس آن مستندها توزیع و اکران شوند و به گوش مخاطبان برسد که چنین محصولی عرضه شده است.»

عمادی همچنین توضیح داد: «به جای اینکه تبلیغات گسترده محیطی؛ با توجه به اینکه این نوع سینما مخاطبان خاص خودش را دارد، به نظرم باید به همین شکل هم تبلیغات خاصی داشته باشد. با توجه به گسترش هوش مصنوعی الان هر کاربر براساس سرچ گوگل علایق و سلیقه‌ای دارد که گوگل به او پیشنهاد می‌کند. یعنی وقتی می‌خواهید از اینترنت استفاده کنید، گوگل پیشنهادهایی می‌دهد که براساس سرچ‌های قبلیِ شما است.»

وی اضافه کرد: «در حقیقت این موضوع می‌تواند روش موثری باشد اگر در آن سودی وجود داشته باشد. کسانی که محصول مستند را تولید و عرضه می‌کنند، باید به مرور از هوش مصنوعی برای پیدا کردن مخاطبان خاص استفاده کنند و به این شکل می‌توانند آن‌ها را به راحتی پیدا کنند و محصول‌شان را عرضه کنند.»

عمادی درمورد تاثیر جشنواره سینماحقیقت در جذب مخاطب برای سینمای مستند ادامه داد: «هر نوع جشنواره، تشویق و دیده شدن، می‌تواند به سینمای مستند کمک کند و این یک اتفاق طبیعی است. همه جای دنیا هم فلسفه جشنواره‌ها به یک شکل است و یکی از مهم‌ترین فلسفه‌هایش هم این است که اساسا کارها دیده و تشویق شوند. به همین دلیل جشنواره سینماحقیقت می‌تواند در این زمینه موثر باشد. اما نباید توقع‌مان از این جشنواره، مثل جشنواره‌های بزرگ‌تر باشد. به هر حال مستند جنس و نوع اثر و کاری که انجام می‌دهد، با سینمای داستانی متفاوت است و طبیعتا جنس مخاطب‌اش هم با جنس سینمای داستانی متفاوت است. ممکن است که همه طبقات اجتماع نتوانند ارتباط موثری با فیلم‌های مستند برقرار کنند. بنابراین نباید توقع داشت که مخاطبان جشنواره سینماحقیقت هم به گستردگیِ جشنواره فیلم فجر یا جشنواره‌های دیگر باشند.»

وی در پایان گفت: «جشنواره سینماحقیقت مخاطبان خودش را دارد اما در این مخاطبان هم تاثیرگذاریِ فراوانی دارد. یعنی کسانی که براساس حرفه یا سلیقه‌شان به سینمای مستند علاقه دارند و در این زمینه کار می‌کنند، قاعدتا به جشنواره سینماحقیقت خیلی بیشتر توجه می‌کنند و انتخاب‌های این جشنواره برای‌شان اهمیت دارد. جشنواره سینماحقیقت از این جهت می‌تواند در روند کاریِ این افراد موثر باشد اما اینکه توقع داشته باشیم این جشنواره در جامعه یا فضای فرهنگیِ جامعه موج ایجاد کند یا تغییری به وجود بیاورد، بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد و انتظار نا به جایی هم از این جشنواره است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار