عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران در گفت‌وگو با پانا:

کلاس‌های درس باید از نظر تعداد دانش‌آموزان متناسب با فضا باشد

آموزش و پرورش برای تعیین متراژ کلاس و تعداد دانش‌آموزان، استانداردهای تعریف‌شده دارد

تهران(پانا)- عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش به دلیل هزینه‌های بالای آموزشی با مشکلات مالی مواجه است، گفت باید کلاس های درس از نظر تعداد دانش‌آموزان متناسب با فضا باشد. هر کلاس برای تعداد خاصی ظرفیت دارد که باید به این نکته توجه کرد.

کد مطلب: ۱۴۲۰۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد
کلاس‌های درس باید از نظر تعداد دانش‌آموزان متناسب با فضا باشد

حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «ما در کشور سازمان توسعه و تجهیز مدارس را داریم که زیر نظر آموزش و پرورش فعالیت می‌کند. همچنین یک سری مدارس غیرانتفاعی وجود دارد که اشخاص حقوقی با گرفتن مجوز از آموزش و پرورش محلی را برای آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی به وجود می‌آورند و به عبارتی مدرسه می‌سازند.»

وی افزود: «علاوه بر این یک سری از خیرین مدرسه‌ساز در کشور وجود دارند که این خیرین مدارس را ساخته و به عنوان کمک در اختیار آموزش پرورش قرار می‌دهند.»

محتشم ادامه داد: «قاعدتا در تمامی این موارد، طرح ساخت مدرسه توسط آموزش پرورش ارایه می‌شود و این سازمان‌ها با ساز‌ و کاری که نظام مهندسی از نظر سازه و نحوه بارگزاری روی ساختمان‌ها در اختیارشان قرار می‌دهد، اقدام به ساخت مدارس می‌کنند.»

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن ادامه داد: «به این دلیل که جمعیت زیادی از دانش‌آموزان در این مکان‌ها قرار گرفته و فعالیت‌های فیزیکی می‌کنند و با فعالیت آن‌ها فشار زیادی به ساختمان وارد می‌شود و همچنین تاسیسات مورد نیاز، باید تمامی مراحل ساخت با نظارت سازمان نظام مهندسی انجام شود.»

وی گفت: «بنگاه‌های اقتصادی که در کشور مدرسه‌سازی می‌کنند، فقط در قالب ساخت مدرسه غیرانتفاعی مجاز هستند و از نظر ساخت و ساز، بهره‌برداری درست و ایمنی مدارس، مجموعه‌های مختلفی باید نظارت کنند که در راس آن‌ها آموزش و پرورش است.»

وی در مورد اینکه کلاس‌ها باید از نظر تعداد متناسب با فضا باشند، گفت: «ظرفیت و استانداردهای لازم برای تعیین متراژ کلاس و تعداد دانش‌آموزان و مدارس بستگی به شرایط متفاوت است که نظام آموزش و پرورش برای آن تعریف دارد. باید کلاس‌ها از نظر تعداد متناسب با فضا باشد. هر کلاس برای تعداد خاصی ظرفیت دارد که باید به این نکته توجه کرد.»

استاندارد یک مدرسه خوب فقط ساختمان نیست

وی افزود: «استاندارد یک مدرسه خوب فقط ساختمان نیست بلکه برنامه‌هایی که برای هر مقطع تحصیلی لازم است را می‌توانیم درجه‌بندی کنیم. از دیگر استانداردهایی که باید در مدارس به آن توجه شود علاوه بر ساختمان، فضای داخل، تجهیزات، کادر آموزشی و برنامه‌هایی است که باید برای هر مقطع تحصیلی متفاوت باشد.»

محتشم گفت: «باید در بعضی از مدارس در کشور مشکل کمبود کلاس درس رفع شود.برخی از این مدارس با وجود ثبت نام، مشکل کمبود معلم دارند. از دیگر استانداردهایی که باید در مدارس رعایت شود، می‌توان به کادر آموزشی، کیفیت و جای مناسب اشاره کرد.»

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن خاطر نشان کرد: «به نظر می‌رسد برای رفع این مشکلات به دلیل هزینه‌های بالا آموزش و پرورش به امکانات مالی بیشتری نیاز دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار