عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

ایجاد مدارس تجاری برای ارتقای سواد اقتصادی دانش‌آموزان

تهران(پانا)- عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت می‌توان مدارس تجاری راه‌اندازی کرد تا دانش‌آموزان به صورت کارآموز در این مدارس آموزش ببینند و درحوزه‌های مختلف ورود کرده و به صورت عملی وارد کار شوند.

کد مطلب: ۱۴۱۷۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد مدارس تجاری برای ارتقای سواد اقتصادی دانش‌آموزان

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در گفت‌وگو با پانا درباره تفاهم‌نامه آموزش و پرورش با وزارت اقتصاد در جهت ارتقای سوادمالی گفت: «باید اطلاعات اولیه اقتصادی را به دانش‌آموزان بدهیم. در گذشته افراد در دانشگاه‌ها به صورت اجباری چند واحد اقتصاد می‌گذراندند و این امر باعث می‌شد دانش‌ اقتصادی آن‌ها افزایش یابد.»

وی ادامه داد: «باید در سطوح دبیرستانی نیز چنین امکانی را فراهم کنیم تا دانش‌آموزان اطلاعات اولیه اقتصادی را داشته باشند.»

قادری افزود: «می‌توانیم دوره‌های تابستانه برای دانش‌آموزان برگزار کنیم یا مدارس تجاری راه‌اندازی کرده و دانش‌آموزان به صورت کارآموز در این مدارس تجاری و در حوزه‌های مختلف ورود کرده و به صورت عملی وارد کار شوند.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: «در دنیا مدارسی وجود دارد که دانش‌آموزان به صورت عملی در این مدارس وارد می‌شوند. به طور مثال در موضوع بورس اطلاعات اولیه بورس را آموزش می‌بینند و به صورت عملی خرید و فروش سهام می ‌کنند. اطلاعات مربوط به بانکداری، موضوعات کلی و کلان اقتصادی و همچنین اطلاعات مربوط به صادرات و واردات در اختیارشان گذاشته می‌شود.»

وی افزود: «موضوعات مربوط به بیمه و اینکه فرد بداند بیمه چیست و بانک‌ها به چه صورت عمل می‌کنند به فرد کمک می‌کند تا در هر حوزه‌ و رشته‌ای که وارد می‌شود اطلاعات مورد نیاز اقتصادی مربوط را داشته باشد. در این صورت حتی اگر افراد قدرت تحلیل هم نداشته باشند، مفاهیم اقتصادی را درک خواهند کرد.با مفهوم پس‌انداز و مصرف آشنا می‌شوند. همچنین می‌آموزند چگونه منابع و وقت خود را مدیریت کنند، چگونه منابع مالی و ریالی و فضایی که در اختیار دارند را مدیریت کنند.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: «همین‌طور که فرد اطلاعات اولیه پزشکی را برای حفظ سلامت خود نیاز دارد، اطلاعات اقتصادی و دانستن اصطلاحات اولیه اقتصادی را نیز برای اداره امور خود نیاز دارد.»

آموزش‌ و پرورش می‌تواند برای مدارس تجاری مجوز بدهد

قادری اظهار کرد: «شاید دلیل اینکه اینگونه مدارس تجاری تا به امروز به صورت جدی راه‌اندازی نشده این است که ما دانش‌آموزان را با این مباحث اقتصادی درگیر نکنیم. اما دانش‌آموزان باید بدانند درآمد سرانه و تورم چیست و چگونه بیکاری را محاسبه می‌کنند و اگر منابع خود را پس‌انداز کردند به چه صورت نرخ سود را محاسبه کنند. بهتر است آموزش و پرورش برای راه‌اندازی اینگونه مدارس مجوز لازم را صادر کند.»

وی خاطر نشان کرد: «درحقیقت ما باید اقتصاد کلان و اقتصاد خانواده را به افراد آموزش دهیم تا شاهد تاثیر آن بر اقتصاد کشور باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار