تولید انرژی پاک در کشور به 1101 مگاوات رسید

تهران (پانا) - ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور با تلاش‌های وزارت نیرو و ساتبا در دولت سیزدهم به ۱۱۰۱ مگاوات رسید.

کد مطلب: ۱۴۱۶۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد
تولید انرژی پاک در کشور به 1101 مگاوات رسید

به گزارش وزارت نیرو ،در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور به ۱۱۰۱ مگاوات افزایش یافته است که سالیانه با تولید برق بالغ بر 2154 میلیون کیلووات ساعت، ناتزاری برق را خصوصا در زمان ‌های پیک کاهش می‌دهد ، همچنین سالانه از مصرف بالغ بر 685 میلیون متر مکعب معادل گاز طبیعی و انتشار 1 میلیون و 664هزار و 578 هزار تن آلاینده‌های زیست محیطی جلوگیری کرده و باعث صرفه‌جویی 530.735 هزار مترمکعب آب در فرآیند تولید برق می‌شود.

​بنا بر این گزارش امروزه به دلیل مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، استفاده از انرژی تجدیدپذیر به عنوان جایگزین مناسب برای حامل‌های انرژی فسیلی توصیه می‌شود، چرا که کاهش ذخایر سوخت فسیلی از یک سو و غیر‌واقعی بودن قیمت این حامل‌ها از سویی دیگر موجب هدر رفت منابع مالی کشور در حوزه های مختلف و به خصوص در بخش صنعت برق شده است.

همچنین با‌توجه به شرایط اقتصادی کشور، احداث نیروگاه‌های حرارتی جدید به دلیل زمانبر بودن فرایند احداث و ناترازی سوخت در کشور، به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز فعلی و رشد بار سالیانه شبکه باشد، به همین منظور احداث نیروگاه تجدیدپذیر می‌تواند گزینه مناسبی برای مقابله با این مشکلات بوده و امکان دسترسی به برق پایدار را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم سازد.

در این راستا، وزارت نیرو در دولت سیزدهم برنامه‌هایی را برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر ارائه کرده است که یکی آن‌ها برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است. برنامه‌ای که در آن تولید ۴ هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه بادی خورشیدی و ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی و ۳ هزار مگاوات احداث نیروگاه خود تامین صنایع در آن پیش‌بینی شده است. اخیرا نیز احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی ۵ سال در جلسه شورای عالی انرژی به تصویب رسید که خبر از آینده‌ای روشن در زمینه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار